:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Self-Portrait (Zelfportret)

Self-Portrait (Zelfportret)

Claude Cahun (in 1928)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Self-Portrait (Zelfportret)
Materiaal en techniek Vintage ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte Error: 9,7 is not a valid BCD value cm
Breedte Error: 7,5 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Claude Cahun
Inventarisnummer 3395 (MK)
Credits Aankoop 1996
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1928
Herkomst Galerie Cokkie Snoei, Rotterdam 1996
Tentoonstellingen Surrealisme Expressionisme. Een confrontatie, Brugge (Stichting Sint-Jan) 17.07.1999 – 17.10.1999 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Claude Cahun. Onder de huid (2022)
Power Mask. The Power of Masks (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur François Leperlier, Claude Cahun: L’écart et la métamorphose, Parijs 1992, p. 78 Claude Cahun, photographe, tent.cat. Parijs (Musée d’art Moderne de la ville de Paris), 1995, pp. 50, 142, cat. no. 52 H. Ander, L. Cottingham, D. Snauwaert, Claude Cahun: Bilder, München 1997, p. 118, cat. no. 52 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, p. 67 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, cat. no. 30, pp. 312-13 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 11, p. 63
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

De ouders van Lucy Schwob zijn welgestelde Frans-Joodse intellectuelen.[1] De anti-Joodse sfeer die rond de eeuwwisseling in Frankrijk heerst, doet haar vader besluiten om Lucy naar een Engels internaat te sturen.[2] Als ze in 1909 weer thuiskomt maakt ze kennis met Suzanne Malherbe; dit vormt het begin van een levenslange liefdesrelatie. In 1917 worden ze zelfs stiefzussen, wanneer haar vader hertrouwt met de moeder van Malherbe. Vanaf 1917 gebruikt Lucy Schwob het pseudoniem Claude Cahun en in 1930 gebruikt Suzanne het pseudoniem Marcel Moore bij de publicatie van hun gezamenlijke boek Aveux non avenus.[3] Het gebruik van een mannelijk pseudoniem past naadloos in het bevragen van genderdefinities in Cahuns oeuvre.

Cahuns vroegste fotografische zelfportretten dateren uit 1911. Hoewel zij de meeste waarde hecht aan haar literaire activiteiten, zijn het haar fotografische zelfportretten die haar uiteindelijk een grote bekendheid geven. Hierin neemt ze steeds andere rollen aan; een oosterse schoonheid in Self-Portrait (ca. 1911) en een politiek activiste in Humanité figure (Poupée) (1936).[4] Ook kruipt ze in de huid van een gewichtheffer, een zeeman en een Boeddhistische monnik.[5] De fotografische zelfportretten waren oorspronkelijk bedoeld als privédocumenten.[6] Ze komen pas onder de aandacht van het grote publiek in de jaren negentig van de twintigste eeuw, na enkele tentoonstellingen en de publicatie van François Leperliers oeuvrecatalogus Claude Cahun: l’écart et la métamorphose (1992).

In de fotografische zelfportretten onderzoekt Cahun haar identiteit en creëert ze een persoonlijke wereld waarin ze vrij is van sociale en religieuze normen en waarden. De maskers en vermommingen geven haar de vrijheid om telkens een andere identiteit aan te nemen.[7] In het hier getoonde zelfportret staat Cahun voor een bont gordijn, gehuld in een donkere cape met capuchon die haar lichaam vrijwel geheel bedekt. Her en der zijn maskers op de cape bevestigd. Volgens Cahun gaat achter ieder masker een ander masker schuil, al zou het haar nooit lukken al deze gezichten ‘aan het licht te brengen’.[8]

Cahun schrijft, publiceert, maakt surrealistische objecten, speelt toneel en ontwerpt kostuums voor enkele toneelproducties (zie Self-Portrait). In 1932 wordt ze lid van de Association des Ecrivains et Artistes Révolutionnaires, die kort daarvoor is opgericht. In deze van oorsprong Russische groepering van revolutionaire schrijvers en kunstenaars die zich verzetten tegen het opkomende fascisme ontmoet zij André Breton, Max Ernst en René Crevel. Onder invloed van Tristan Tzara, Salvador Dalí en Man Ray gaat Cahun zich toeleggen op het maken van surrealistische objecten, die ze in mei 1936 toont op de door Breton georganiseerde tentoonstelling Exposition surréaliste d’objets.

 

Noten

[1] Haar vader, Maurice Schwob, is de eigenaar van het dagblad Phare de la Loire. Zijn broer Marcel is een bekend schrijver.

[2] Exemplarisch voor die vijandige sfeer is de Dreyfus Affaire, die een groot juridisch schandaal in Frankrijk veroorzaakt. De Frans-Joodse officier Alfred Dreyfus werd in 1894 valselijk beschuldigd en veroordeeld voor spionage voor Duitsland.

[3] Shaw 2003, pp. 155-168.

[4] New York/Miami 1999-2000, p. 122.

[5] Londen/ Rotterdam/ Bilbao 2007-2008, p. 312.

[6] Ibid.

[7] Zie de afbeeldingen in Londen/New York 2001-2002, pp. 189-193.

[8] New York/Miami 1999-2000, p. 114.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Claude Cahun

Nantes 1894 - Saint Hélier 1954

Bekijk het volledige profiel