Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Landschap met touwtje springend meisje

Landschap met touwtje springend meisje

Salvador Dalí (in 1936)

Vraag maar raak

  • Onno van Dokkum vroeg

    Kan ik met mijn kleindochter de werken van salvador dali komen bekijken? Hoeveel schilderijen kunnen we zien en welke?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Onno van Dokkum, Wat leuk dat u van plan bent naar het museum te komen met uw kleindochter! Op dit moment zijn er een behoorlijk aantal werken van Salvador Dali te zien in het museum. Wanneer u naar onze online collectie gaat en daar naar Dali zoekt, ziet u alle werken van hem in onze collectie. Vervolgens staat ook bij ieder werk of het in het museum te zien is, en in welke zaal, of dat het in ons depot hangt en dus niet te zien is. We hebben ook hele leuke programma's die u samen met uw kleindochter kunt doen, zoals een speurtocht, kijk- en doeboekjes, of Kunstluiers (afhankelijk van haar leeftijd). Veel plezier! Groeten, Rianne Link naar Online Collectie: http://collectie.boijmans.nl/nl?q=dali Link naar kinderactiviteiten: http://www.boijmans.nl/nl/296

  • Joy vroeg

    Waarom is het werk gesigneerd met de naam "Gala" Salvador Dali? Het werk is immers toch niet geschilderd door de vrouw, Gala, van Dali?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Joy, Gala was voor Dalí zó belangrijk dat hij in de vroege jaren 30 zijn werken ging signeren met zowel zijn eigen als haar naam: Gala Salvador Dalí. Hij ziet in Gala zijn overwinning, zijn redding, zijn alles. Zij geneest hem van zijn angsten. Ze is zijn muze, zijn inspiratiebron. Uit dankbaarheid signeert hij zijn werk ook met haar naam. Groeten, Rianne

  • C. Geldtmeijer vroeg

    Wat was de grote ontdekking die andere restaurateurs niet hebben gezien?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste heer/mevrouw Geldtmeijer, deze ontdekking had te maken met de inlijsting van het werk. Het centrale schilderij had voor de restauratie geen lijst maar tijdens hun werkzaamheden ontdekten de restauratoren dat om het middenstuk oorspronkelijk dezelfde lijst zat als om de zijpanelen. Daardoor was het onderste deel van het schilderij niet zichtbaar. Dit werd bevestigd door de verf (of het ontbreken ervan) op het centrale doek. Daarom hebben ze een replicalijst laten maken zoals zij denken dat het eruit heeft gezien. Daarmee hebben ze het deel van het schilderij bedekt dat door een restaurator bleek te zijn toegevoegd tijdens het verdoeken van het werk in de jaren 60. Hartelijke groeten Rianne

  • E de Lange vroeg

    Waarom is de schaduw verschillend van richting?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hartelijk dank voor deze vraag en uw opmerkzaamheid. Dalí schildert liever een droom dan de werkelijkheid. In hoeverre hebben de schaduwen in uw dromen allemaal dezelfde richting? Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek

  • Peter Buitenhuis vroeg

    Waarom lopen de perspectieflijnen niet door op de zijluiken en waarom is de schaduw op het rechterluik afwijkend? Het is net of de delen niet bij elkaar horen.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste heer Buitenhuis, Dergelijke rationele overdenkingen wilde Dalí met zijn werk graag ondermijnen. Om met zijn eigen woorden te antwoorden: 'Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.' Salvador Dalí, 1940

  • Petra vroeg

    Ik vind de quote erg mooi. Kunt u mij vertellen waar ik deze kan vinden? (Referentie). Met vriendelijke groeten, Petra

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Petra, ja wat een prachtige quote hè? Bron: Salvador Dalí, in Times-Dispatch, 24 November 1940 (quoted in Dalí. The Centenary Retrospective, 2004) Groeten, Rianne

  • Lilian Moget vroeg

    Weet u waar en waarom Salvador Dali zijn uitspraak “Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.” heeft gedaan?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Lilian, Dalí deed deze uitspraak in: Times-Dispatch, 24 November 1940 (gequote in: Dalí. The Centenary Retrospective, 2004)

  • Laura Bergacker vroeg

    Zit er ook een maatschappelijke bedoeling achter dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Laura, nee er zit een heel persoonlijk verhaal achter dit kunstwerk: het frêle figuurtje op het middenstuk is Carolina Barnadas Ferrés, een familielid van Dalí. Ze sterft op 22 december 1914 op vierendertigjarige leeftijd door een hersenvliesontsteking. Later, in de jaren 30, zal de kunstenaar het verlies van dit geliefde familielid verwerken in een groot aantal schilderijen en tekeningen van een frêle, romantisch geklede vrouw met een springtouw. De bouwstijl van de kapel is karakteristiek voor Catalonië. Ook doet dit bouwwerk denken aan het tempeltje op het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van Rafaël. De is het silhouet van het touwtjespringende meisje terug te zien in de kerkklok. Groeten, Rianne

  • Laura Bergacker vroeg

    Wat is de bedoeling met dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Laura, er zit een persoonlijk verhaal achter. Het frêle figuurtje op het middenstuk is Carolina Barnadas Ferrés, een geliefd familielid van Dalí die jong is gestorven. De bouwstijl van de kapel is karakteristiek voor Catalonië en doet denken aan het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van Rafaël. De twee torens links van de kapel verwijzen naar Dalí’s ontdekking dat de kerktorens van Gerona en Delft op elkaar lijken. Op de achtergrond van de linkervleugel ligt het stadje Cadaqués. De twee figuren rechts zijn mogelijk een verwijzing naar de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs. Groeten, Rianne

  • Marilene van den Herik vroeg

    Wat is de functie van dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Marilene, tja wat is de functie van kunst? Iets moois om naar te kijken? Je erover verbazen? Er inspiratie van krijgen? Wat haal jij er uit? groetjes, Sophie

  • Karin vroeg

    Wat zijn de 'steentjes" onderaan op het middelste doek? En hierboven word gezegd dat de personen rechts Adam en eva zouden kunnen zijn, maar meestal word er gezegd dat dat Dali en zijn overleden broer zijn, hoe zit dat nou?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Karin, De ‘steentjes’ onderaan zijn misschien botten. Dit komt vaker voor in Dalí’s kunst, bijvoorbeeld in het werk ‘Shirley Temple’ uit dezelfde periode. Wat het precies betekent weten we niet. Ook over het paar is niks met zekerheid te zeggen. Het zouden Dalí en zijn overleden broer kunnen zijn, maar kunsthistorici Karin von Maur en Marijke Peyser denken dat het hier om Adam en Eva gaat. In het laatste geval vergelijkt Dalí zijn eigen situatie met de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs. Zoals het Bijbelse stel door God veroordeeld en verbannen wordt, zo worden Dalí en zijn vriendin Gala door Dalí’s vader beschuldigd. Groetjes, Jephta

  • Hidde Z. vroeg

    Wat zijn de belangrijkste details over dit schilderij? wat is bijvoorbeeld de bedoeling van de stad links en de berg rechts?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Hidde, De meeste details op het schilderij hebben te maken met Dalí’s jeugd, zijn omgeving of inspiratie. Het stadje links is bijvoorbeeld Cadaqués, waar Dalí als kind vaak kwam. De kapel op het middenluik is afgebeeld in een bouwstijl die karakteristiek is voor Catalonië, waar Dalí opgroeide. Ook doet de kapel denken aan het tempeltje op het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van de door Dalí bewonderde Italiaanse meester Rafaël. De twee torens links van de kapel verwijzen naar Dalí’s ontdekking dat de kerktorens van Gerona en Delft op elkaar lijken. Wat de bedoeling is van de berg rechts, weten we helaas niet. Misschien heeft het te maken met de figuren rechts. Zij worden soms geïnterpreteerd of vergeleken met Adam en Eva, die uit het paradijs worden verbannen. De onherbergzame rotsen contrasteren dan met het Hof van Eden. Groetjes, Jephta

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit drieluik maakte Dalí voor het huis van Edward James, de excentrieke Engelsman die hem financieel ondersteunde. Het meisje dat touwtje springt symboliseert een gelukkige jeugdherinnering. Dit motief herhaalt zich in de klok van de toren. De figuren rechts, waarvan één half skelet, zouden Dalí en zijn overleden oudere broer kunnen zijn, naar wie hij vernoemd is.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Landschap met touwtje springend meisje
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 293 cm
Breedte 280 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer 2937 a-c (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1977
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1977
Leeftijd maker Onbekend
Verzamelaar Edward James
Tentoonstellingen Openbare restauratie schilderij Dalí (2010)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Gek van surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dalí (2012)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Dal nulla al sogno (2018)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel