Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Landschap met touwtje springend meisje

Landschap met touwtje springend meisje

Salvador Dalí (in 1936)

Vraag maar raak

  • Onno van Dokkum vroeg

    Kan ik met mijn kleindochter de werken van salvador dali komen bekijken? Hoeveel schilderijen kunnen we zien en welke?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Onno van Dokkum,
    Wat leuk dat u van plan bent naar het museum te komen met uw kleindochter! Op dit moment zijn er een behoorlijk aantal werken van Salvador Dali te zien in het museum. Wanneer u naar onze online collectie gaat en daar naar Dali zoekt, ziet u alle werken van hem in onze collectie. Vervolgens staat ook bij ieder werk of het in het museum te zien is, en in welke zaal, of dat het in ons depot hangt en dus niet te zien is. We hebben ook hele leuke programma's die u samen met uw kleindochter kunt doen, zoals een speurtocht, kijk- en doeboekjes, of Kunstluiers (afhankelijk van haar leeftijd).

    Veel plezier!
    Groeten, Rianne

    Link naar Online Collectie:
    http://collectie.boijmans.nl/nl?q=dali

    Link naar kinderactiviteiten:
    http://www.boijmans.nl/nl/296

  • Joy vroeg

    Waarom is het werk gesigneerd met de naam "Gala" Salvador Dali? Het werk is immers toch niet geschilderd door de vrouw, Gala, van Dali?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Joy, Gala was voor Dalí zó belangrijk dat hij in de vroege jaren 30 zijn werken ging signeren met zowel zijn eigen als haar naam: Gala Salvador Dalí. Hij ziet in Gala zijn overwinning, zijn redding, zijn alles. Zij geneest hem van zijn angsten. Ze is zijn muze, zijn inspiratiebron. Uit dankbaarheid signeert hij zijn werk ook met haar naam. Groeten, Rianne

  • C. Geldtmeijer vroeg

    Wat was de grote ontdekking die andere restaurateurs niet hebben gezien?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste heer/mevrouw Geldtmeijer, deze ontdekking had te maken met de inlijsting van het werk.
    Het centrale schilderij had voor de restauratie geen lijst maar tijdens hun werkzaamheden ontdekten de restauratoren dat om het middenstuk oorspronkelijk dezelfde lijst zat als om de zijpanelen. Daardoor was het onderste deel van het schilderij niet zichtbaar. Dit werd bevestigd door de verf (of het ontbreken ervan) op het centrale doek. Daarom hebben ze een replicalijst laten maken zoals zij denken dat het eruit heeft gezien. Daarmee hebben ze het deel van het schilderij bedekt dat door een restaurator bleek te zijn toegevoegd tijdens het verdoeken van het werk in de jaren 60.
    Hartelijke groeten Rianne

  • E de Lange vroeg

    Waarom is de schaduw verschillend van richting?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hartelijk dank voor deze vraag en uw opmerkzaamheid. Dalí schildert liever een droom dan de werkelijkheid. In hoeverre hebben de schaduwen in uw dromen allemaal dezelfde richting? Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek

  • Peter Buitenhuis vroeg

    Waarom lopen de perspectieflijnen niet door op de zijluiken en waarom is de schaduw op het rechterluik afwijkend? Het is net of de delen niet bij elkaar horen.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste heer Buitenhuis, Dergelijke rationele overdenkingen wilde Dalí met zijn werk graag ondermijnen. Om met zijn eigen woorden te antwoorden: 'Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.' Salvador Dalí, 1940

  • Petra vroeg

    Ik vind de quote erg mooi. Kunt u mij vertellen waar ik deze kan vinden? (Referentie). Met vriendelijke groeten, Petra

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Petra, ja wat een prachtige quote hè? Bron: Salvador Dalí, in Times-Dispatch, 24 November 1940 (quoted in Dalí. The Centenary Retrospective, 2004) Groeten, Rianne

  • Lilian Moget vroeg

    Weet u waar en waarom Salvador Dali zijn uitspraak “Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.” heeft gedaan?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Lilian, Dalí deed deze uitspraak in: Times-Dispatch, 24 November 1940 (gequote in: Dalí. The Centenary Retrospective, 2004)

  • Laura Bergacker vroeg

    Zit er ook een maatschappelijke bedoeling achter dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Laura, nee er zit een heel persoonlijk verhaal achter dit kunstwerk: het frêle figuurtje op het middenstuk is Carolina Barnadas Ferrés, een familielid van Dalí. Ze sterft op 22 december 1914 op vierendertigjarige leeftijd door een hersenvliesontsteking. Later, in de jaren 30, zal de kunstenaar het verlies van dit geliefde familielid verwerken in een groot aantal schilderijen en tekeningen van een frêle, romantisch geklede vrouw met een springtouw. De bouwstijl van de kapel is karakteristiek voor Catalonië. Ook doet dit bouwwerk denken aan het tempeltje op het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van Rafaël. De is het silhouet van het touwtjespringende meisje terug te zien in de kerkklok. Groeten, Rianne

  • Laura Bergacker vroeg

    Wat is de bedoeling met dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Laura, er zit een persoonlijk verhaal achter. Het frêle figuurtje op het middenstuk is Carolina Barnadas Ferrés, een geliefd familielid van Dalí die jong is gestorven. De bouwstijl van de kapel is karakteristiek voor Catalonië en doet denken aan het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van Rafaël. De twee torens links van de kapel verwijzen naar Dalí’s ontdekking dat de kerktorens van Gerona en Delft op elkaar lijken. Op de achtergrond van de linkervleugel ligt het stadje Cadaqués. De twee figuren rechts zijn mogelijk een verwijzing naar de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs. Groeten, Rianne

  • Marilene van den Herik vroeg

    Wat is de functie van dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Marilene, tja wat is de functie van kunst? Iets moois om naar te kijken? Je erover verbazen? Er inspiratie van krijgen? Wat haal jij er uit? groetjes, Sophie

  • Karin vroeg

    Wat zijn de 'steentjes" onderaan op het middelste doek?
    En hierboven word gezegd dat de personen rechts Adam en eva zouden kunnen zijn, maar meestal word er gezegd dat dat Dali en zijn overleden broer zijn, hoe zit dat nou?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Karin,

    De ‘steentjes’ onderaan zijn misschien botten. Dit komt vaker voor in Dalí’s kunst, bijvoorbeeld in het werk ‘Shirley Temple’ uit dezelfde periode. Wat het precies betekent weten we niet. Ook over het paar is niks met zekerheid te zeggen. Het zouden Dalí en zijn overleden broer kunnen zijn, maar kunsthistorici Karin von Maur en Marijke Peyser denken dat het hier om Adam en Eva gaat. In het laatste geval vergelijkt Dalí zijn eigen situatie met de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs. Zoals het Bijbelse stel door God veroordeeld en verbannen wordt, zo worden Dalí en zijn vriendin Gala door Dalí’s vader beschuldigd.

    Groetjes,
    Jephta

  • Hidde Z. vroeg

    Wat zijn de belangrijkste details over dit schilderij? wat is bijvoorbeeld de bedoeling van de stad links en de berg rechts?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Hidde,
    De meeste details op het schilderij hebben te maken met Dalí’s jeugd, zijn omgeving of inspiratie. Het stadje links is bijvoorbeeld Cadaqués, waar Dalí als kind vaak kwam. De kapel op het middenluik is afgebeeld in een bouwstijl die karakteristiek is voor Catalonië, waar Dalí opgroeide. Ook doet de kapel denken aan het tempeltje op het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van de door Dalí bewonderde Italiaanse meester Rafaël. De twee torens links van de kapel verwijzen naar Dalí’s ontdekking dat de kerktorens van Gerona en Delft op elkaar lijken.
    Wat de bedoeling is van de berg rechts, weten we helaas niet. Misschien heeft het te maken met de figuren rechts. Zij worden soms geïnterpreteerd of vergeleken met Adam en Eva, die uit het paradijs worden verbannen. De onherbergzame rotsen contrasteren dan met het Hof van Eden.
    Groetjes,
    Jephta

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit drieluik maakte Dalí voor het huis van Edward James, de excentrieke Engelsman die hem financieel ondersteunde. Het meisje dat touwtje springt symboliseert een gelukkige jeugdherinnering. Dit motief herhaalt zich in de klok van de toren. De figuren rechts, waarvan één half skelet, zouden Dalí en zijn overleden oudere broer kunnen zijn, naar wie hij vernoemd is.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Landschap met touwtje springend meisje
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 293 cm
Breedte 280 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer 2937 a-c (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1977
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1977
Leeftijd maker Circa 32 jaar
Verzamelaar Edward James
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí , c/o Pictoright Amsterdam 2015
Tentoonstellingen Openbare restauratie schilderij Dalí (2010)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Gek van surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Dal nulla al sogno (2018)
Dalí (2012)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Auteur Marijke Peyser

In eerste instantie wordt de beschouwer doorgaans getroffen door het grote formaat van dit doek – bijna drie meter hoog en meer dan vier meter breed – en de presentatie in de vorm van een drieluik. En dan is er de grote leegte die alle aandacht opeist voor het frêle figuurtje op het middenstuk: Carolina Barnadas Ferrés. Carolina, ook wel Carolinetta genoemd, was de ongehuwde dochter van de zuster van Salvador Dalí’s grootmoeder Carolina. Carolinetta sterft op 22 december 1914 op vierendertigjarige leeftijd ten gevolge van een hersenvliesontsteking.[1] Het telegram van haar overlijden wordt door Dalí’s vader, notaris in Figueres, tijdens de avondmaaltijd voorgelezen aan de familie. Dalí’s grootmoeder is ontroostbaar. De tienjarige Dalí blijft echter onverstoorbaar dooreten.[2] Pas later, in de jaren dertig, zal de kunstenaar het verlies van dit geliefde familielid verwerken in een groot aantal schilderijen en tekeningen van een frêle, romantisch geklede vrouw met een springtouw.[3]

Op het middenluik heeft Dalí een kapel afgebeeld in een bouwstijl die karakteristiek is voor Catalonië. Toch doet dit bouwwerk denken aan het tempeltje op het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van de door Dalí bewonderde Italiaanse meester Rafaël. De kerkklok toont verwantschap met het silhouet van het touwtjespringende meisje. De twee torens links van de kapel verwijzen naar Dalí’s ontdekking dat de kerktorens van Gerona en Delft op elkaar lijken.[4] Op de achtergrond van de linkervleugel ligt het stadje Cadaqués. In de onherbergzame vlakte rechts dwalen twee halfnaakte, voorovergebogen figuren. Mogelijk vormen zij een verwijzing naar de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs.

Dalí ontmoet de schatrijke Engelse kunstliefhebber en mecenas Edward James waarschijnlijk in de zomer van het jaar 1933.[5] In 1936 laat James een contract opstellen dat hem het recht geeft op alle werken die Dalí tussen 1 juli 1936 en 1 juli 1938 maakt. Dalí en James ondertekenen de overeenkomst op 21 december 1936, hoewel de condities pas van op 1 juni 1937 van kracht worden.[6] Desondanks behoort dit grote drieluik uit 1936 tot de ‘productie’ van die periode.

In eerste instantie hangt het drieluik in Wimpole Street 35, de Londense residentie van James. Tijdens de Tweede Wereldoorlog valt een bom op het dak van de woning en raakt het middendeel van het drieluik beschadigd.[7] Dit doek wordt direct naar James’ landhuis in Sussex overgebracht. De twee zijvleugels maken deel uit van een groep van twintig werken uit de collectie van James die op 27 augustus 1958 in bruikleen wordt gegeven aan Tate Gallery (thans Tate) in Londen. Eind juni 1972 verlaten deze stukken dit museum en worden ze gerestaureerd door de firma Holder & Sons in Londen.[8] Enkele maanden later worden de gerestaureerde zijstukken naar Sussex vervoerd waar de drie doeken weer herenigd worden. Op 27 oktober 1972 arriveert het drieluik als langdurig bruikleen in Rotterdam. De aankoop volgt vijf jaar later.

 

Noten

[1] Gibson 1997b, pp. 82-83.

[2] Stuttgart/Zürich 1989, p. 136.

[3] Écho nostalgique (1935), Banlieue de la ville paranoïaque-critique (1935); Paysage païen moyen (1937).

[4] Stuttgart/Zürich 1989, p. 170: Dalí was ook een bewonderaar van Johannes Vermeer. Hij verbeeldde hem meermaals: Eléments énigmatiques dans un paysage (1934), Le spectre de Vermeer pouvant être utilisé comme table (ca. 1934), Spectre de Vermeer de Delft (ca. 1934), Le spectre de Vermeer de Delft (ca. 1934), Apparition de la ville de Delft (ca. 1936).

[5] Gibson 1997b, p. 383.

[6] Idem, p. 417 en Peyser-Verhaar 2008, zie pp. 158-159 voor Dalí’s verplichtingen.

[7] De Edward James Foundation bezit een brief uit 1961, van James aan zijn secretaresse in Sussex, waarin hij zegt dat het middenpaneel beschadigd raakte toen een bom het dak van zijn huis aan Wimpole Street 35, Londen, ‘eraf sloeg’. Zie archief MBVB, objectmap Dalí, Landscape with a Girl Skipping Rope.

[8] E-mail van Christopher Bastock, Tate Library & Archive, d.d. 14 mei 2010. Zie archief MBVB, objectmap Dalí, Landscape with a Girl Skipping Rope.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel