:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Pindakaasvloer

Vraag maar raak

  • lucas vroeg

    Kan ik dit bezoeken????

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Lucas, Op dit moment is de pindakaasvloer helaas niet te zien. Maar misschien wel van 1 juni tot 7 juli van dit jaar, bij de presentatie 'Snakken naar Boijmans' in het oude museumgebouw. Hou dat even via de website in de gaten. Hartelijke groet, Els

  • thijn vroeg

    waarom pindakaas als kunstwerk

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Tijn, de kunstenaar heeft indertijd ook andere eetbare materialen (zout, andijvie e.d.) gebruikt om een kunstwerk te maken. behalve dat zo'n materiaal een hele specifieke kleur en textuur heeft, werkt het ook op andere zintuigen - zoals geur en smaak. Als je niet van pindakaas houdt of allegisch bent is dat heel vies, maar zo'n geurende glanzend goudbruine vloer is ook heel mooi. Misschien leuk om een video te bekijken waarin Wim T. Schippers over de pindakaasvloer vertelt: https://vimeo.com/125123585
    Hartelijke groet, Els

  • Barbara vroeg

    Dus als ik het goed begrijp word de pindkaasvloer telkens opnieuw gemaakt met nwe pindakaas? Maar wel vlgs de instructies van Wim.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Barbara,

    Dat klopt. Het museum volgt op het moment van opbouw de specificaties opgesteld door Wim T. Schippers. 700L pindakaas werd gebruikt in 2010 wanneer het museum het aangekocht heeft.

    Groeten,
    Lisa

  • Ritsert vroeg

    Dag, is het mogelijk om de instructies in te zien? Met vriendelijke groet, Ritsert

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Ritsert, mijn excuses voor een eerder laat antwoord. Omdat het zomer is moest ik even wachten op een antwoord van mijn collega. Jammer genoeg kunnen we deze instructies niet zomaar delen. Moest je het voor een specifieke reden vragen (bijvoorbeeld voor onderzoek) mag je me altijd een mail sturen dan ga ik het nog eens voor je na (lisa.heinis@boijmans.nl). Groeten, Lisa

  • vera beukers vroeg

    goedenavond,
    ik zou graag willen weten, waarom Wim T. Schipper nergens op de Pindakaasvloer zijn handtekening gezet heeft, hij wilde toch ergens een vakje overlaten maar waarom heeft hij dat toch niet meer gedaan?

    met vriendelijke groet,
    Vera Beukers

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Vera, het gaat hier eigenlijk om het 'concept' voor een pindakaasvloer. De fysieke vorm is flexibel: de vloer is op elke gewenste grootte uit te voeren en met de gewenste dikte pindakaas. De pindakaas hoeft niet door de kunstenaar zelf aangebracht te worden, maar wel volgens zijn instructies zoals omschreven in het concept. Groeten, Xin

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

In 1962 startte Wim T. Schippers met zijn zogenaamde ‘Floor Covering Series’. Hij bedekte in Museum Fodor in Amsterdam een vloer met glasscherven en een andere met een dikke laag zout. De tentoonstelling was ontstaan uit een samenwerking met de kunstenaars Bob Wesdorp en Ger van Elk, waarmee hij de ‘A-Dynamische Groep’ had opgericht. In de geest van de dadaïst Marcel Duchamp, en als een reactie op dynamiek van de schilderkunst in de jaren 50, streefden zij naar ‘theoretische en praktische slapte’, saaiheid en vormeloosheid. Ook de Glaszaal en Zoutkamer in Museum Fodor waren naar eigen zeggen van een ‘waarachtige oninteressantie’. In de jaren daarop ontstonden vaker plannen voor vloervullende installaties, bijvoorbeeld met spinazie of andijvie.

De ‘Peanut-Butter Platform’, beter bekend als de Pindakaasvloer, werd voor het eerst uitgevoerd in 1969 in de tentoonstellingsruimte van het avant-gardistische Mickery theater te Loenersloot. De pindakaas werd hier uitgestreken over een houten plateau. In 1997 was de Pindakaasvloer voor de tweede keer te zien, tijdens een overzichtstentoonstelling van Wim T. Schippers in het Centraal Museum Utrecht. In 2010 werd de Pindakaasvloer opnieuw uitgevoerd in galerie ZINGERpresents in Amsterdam, waarna Museum Boijmans Van Beuningen het eind 2010 aankocht voor de eigen collectie. Met de aankoop kan het museum het werk in allerlei variaties en op verschillende plekken telkens opnieuw uitvoeren. Op de opstelling in de zaal hiernaast kan in de toekomst dus worden gevarieerd.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Pindakaasvloer
Materiaal en techniek Pindakaas
Objectsoort
Installatie > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Makers Kunstenaar: Wim T. Schippers
Inventarisnummer BEK 1861 (MK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2010
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2010
Vervaardigingsdatum in 1962
Interne tentoonstellingen Pindakaasvloer - Wim T. Schippers (2011)
Externe tentoonstellingen Niet met je handen eten! (2012)
Wim T. Schippers - Eine Retrospektive (2016)
Biënnale van Mol-Rauw (2021)
Manzoni in Holland (2019)
Object

Alles over de maker

Wim T. Schippers

Groningen 1942

In de televisieprogramma’s, radioshows, films en kunstwerken van Wim T. Schippers speelt ‘afleiding’ een belangrijke rol. Kunst is een afleidingsmanoeuvre...

Bekijk het volledige profiel