De kunst en vormgeving in het museum zijn minder Europees dan gedacht. In 2001, tijdens de tentoonstelling Unpacking Europe, werkte het museum samen met Afro-Amerikaans kunstenaar Fred Wilson. We vroegen ons af hoe Europees Europa eigenlijk is. Een goed voorbeeld hiervan is de middeleeuwse Syrische pot op het schilderij De drie Maria's aan het graf van Jan van Eyck uit 1425-1435, waarop Chinese decoratie te zien is. Deze pot symboliseert de Zijderoute en verbindt Jingdezhen in China met het atelier van Van Eyck in Brugge. Er zijn veel objecten en verhalen in de collectie die verschillende culturen met elkaar verbinden en die op een andere manier kunnen worden worden bekeken. Als we de collectie niet alleen vanuit koloniale perspectieven, maar ook vanuit pre-koloniale en cultureel diverse perspectieven benaderen, zien we een eeuwenoude dynamische wereldcultuur. Dit kosmopolitisme is niet alleen iets van nu, maar moet steeds opnieuw worden ontdekt. Rotterdam is een kosmopolitische stad, en als we dit idee verbinden met diversiteit en inclusie, dat al lang verbonden is met onze collectie, ontstaan er vele mogelijkheden. In dit opzicht kan ons schilderij van Jan van Eyck ook worden beschouwd als Syrisch erfgoed.
