Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Le visage de la guerre (Het aangezicht van de oorlog)

Le visage de la guerre (Het aangezicht van de oorlog)

Salvador Dalí (in 1940)

Vraag maar raak

  • Sanne vroeg

    Wat zijn de materialen die gebruikt zijn voor het schilderij Le visage de la guerre?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Sanne, olieverf op doek. Tip: je vindt de materialen op de objectpagina, onder 'specificaties'. Hartelijke groeten, Rianne

  • Janne vroeg

    Wat is de symboliek van dit schilderij? Welke emoties vertegenwoordigen de slangen en gezichten in de oogkassen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Janne,
    Dit schilderij is vlak na de Spaanse Burgeroorlog gemaakt. Dali laat hier het trauma van de oorlog zien en de slagen en gezichten in de oogkassen dragen hieraan bij. Deze thematiek zien we vaker terug in het werk van Dali.
    Groet,
    Esther

  • issam vroeg

    is de kunstwerk Le visage de la guerre. een reproductie van een of ander schilderij

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Issam,
    Het schilderij is geen reproductie, maar het originele werk van Dali. Ook is het onwaarschijnlijk dat hij de voorstelling heeft overgenomen van een bestaand werk. Het is namelijk bekend dat Dali vele schetsen heeft gemaakt met wisselende afbeeldingen, composities en onderwerpen.
    Groetjes,
    Frederieke

  • henk vroeg

    Tot wanneer hangt deze?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Henk, op dit moment (februari 2018) hangt dit werk in zaal 03. Voor zover ik weet is er op dit moment geen plan om het verplaatsen, dus kom het binnenkort eens bekijken! groeten, Sophie

  • Fien vroeg

    Dag, wat waren de emoties/gevoelens van Dali achter dit kunstwerk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Fien, het werk zelf spreekt eigenlijk boekdelen. Echt vrolijk is het niet. Het trauma van de oorlog is een onderwerp dat Dalí vaak naar voren laat komen in zijn kunst. Hierin is Dalí niet alleen; veel surrealisten reageren met hun werk op de oorlog. Het surrealisme is ontstaan in reactie op de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog. Dit werk van Dalí is gemaakt vlak na het einde van de Spaanse Burgeroorlog, en aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Groeten, Rianne

  • Mirre vroeg

    Werkte Salvador Dalí voor zichzelf of voor een opdrachtgever?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Mirre, Dalí maakte soms werken voor een opdrachtgever en soms uit eigen initiatief. Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dalí heeft verschillende schetsen gemaakt voor dit schilderij. Zo maakte hij een schets met een oog gevuld met een honingraat en bijen, maar ook een versie met twee vrolijke drinkebroers: hun oogkassen worden hoofden, de tanden een tafel en ze heffen hun glazen in de vorm van driehoekige neusgaten. Dit gezicht van de oorlog komt niet uit de inboedel van Edward James, maar werd al in 1971 op initiatief van conservator Renilde Hammacher aangekocht van een Franse verzamelaar.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Le visage de la guerre (Het aangezicht van de oorlog)
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 79 cm
Hoogte 64 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer 2766 (MK)
Credits Aankoop met gelden uit de nalatenschap van / Purchase with funds from the estate of: G.J. Verijssel 1971
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1971
Leeftijd maker Circa 36 jaar
Signatuur rechtsonder: Salvador Dali 1940
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí , c/o Pictoright Amsterdam 2015
Herkomst André Cauvin, Braine l’Alleud 1940-1971
Tentoonstellingen Salvador Dalí, New York (Julien Levy Gallery) 21.03.1941 – 18.04.1941, Chicago (The Arts Club of Chicago) 23.05.1941 – 14.06.1941, Los Angeles (Dalzell Hatfield Galleries) 10.09.1941 – 05.10.1941 Art of this Century: 15 Early Paintings. 15 Late Paintings, New York (Art of this Century Gallery) 13.03.1943 – 17.04.1943 European Artists in America, New York (Whitney Museum of American Art) 13.03.1945 – 11.04.1945 Contemporary American Paintings, Chicago (University of Illinois) 27.02.1949 – 03.04.1949 Fiesta Exhibition 1953: Picasso, Gris, Miró, Dalí, Santa Barbara, CA (Santa Barbara Museum of Art) 04.08.1953 – 30.08.1953 Mostra di quadri disegni ed oreficerie di Salvador Dalí, Rome (Sale dell’Aurora Pallavicini) maart 1954 – juni 1954 Salvador Dalí, Knokke-Le Zoute (Casino de Knokke Le Zoute) 01.07.1956 – 10.09.1956 Bosch, Goya et le fantastique, Bordeaux (Musée des Beaux-Arts) 20.05.1957 – 31.07.1957 Figuratie defiguratie: de menselijke figuur sedert Picasso, Gent (Museum voor Schone Kunsten) 10.07.1964 – 04.10.1964 6 surrealister, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 18.03.1967 – 30.04.1967, Six peintres surréalistes / Zes surrealistische schilders, Brussel (Palais des Beaux-Arts) 09.05.1967 – 18.06.1967 Salvador Dalí: peintures, aquarelles, dessins, estampes, etc, Charleroi (Palais des Beaux-Arts) 01.03.1968 – 31.03.1968 Hedendaagse Spaanse Kunst van Picasso tot Genovés, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 05.06.1968 – 25.08.1968 Salvador Dalí, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.11.1970 – 10.01.1971 Salvador Dalí, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 06.10.1973 – 02.12.1973 400 obras de Salvador Dalí del 1914 al 1983, Madrid (Museo Español de Arte Contemporáneo) april – mei 1983, Barcelona (Palau Reial de Pedralbes) 10.06.1983 – 31.07.1983 Homage to Catalonia – Barcelona Art City, Kobe (The Hyogo. Prefectural Museum of Modern Art) 11.04.1987 – 17.05.1987 Face à l’histoire 1933-1996, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 19.12.1996 – 07.04.1997 Surrealistas en el exilio y los inicios de la Escuela de Nueva York, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 21.12.1999 – 27.02.2000 Salvador Dalí & Mass Culture, Barcelona (Fundacío La Caixa) 27.01.2004 – 23.05.2004, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 22.06.2004 – 29.08.2004, St. Petersburg (Salvador Dalí Museum) 01.10.2004 – 20.01.2005 Alles Dalí. Film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 05.03.2005 – 12.06.2005 Salvador Dalí. Il sogno si avvicina – The dream is getting closer, Milaan (Palazzo Reale) 22.09.2010 – 30.01.2011 Dalí, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 21.11.2012 – 25.03.2013 / Dalí. Todas las sugestiones poéticas y todas las posibilidades plásticas, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 27.04.2013 – 02.09.2013 Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 27.04.2013 – 02.09.2013 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
De collectie als tijdmachine (2017)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Dalí (2012)
Dalí - All of the poetic suggestions and all of the plastic possibilities (2013)
Dalì & Magritte (2019)
Onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur S. Dalí, The Secret Life of Salvador Dalí, New York 1942, p. XIV J. Conrad, J.C. Ebbinge Wubben, R. Hammacher-Van den Brande, Dalí, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 1970, cat.nr. 70 D. Ades, Dalí, Londen 1982, p. 113 R. Descharnes, G. Néret, Salvador Dalí, 1904-1989, het geschilderde werk, Keulen 1994, p. 336 R. Radford, Dalí, Londen 1997, pp. 212-215, afb. 137 R. Descharnes, Dalí: Die Eroberung des Irrationalen; Sein Werk – Sein Leben, Keulen 1997, p. 253 Salvador Dalí & Mass Culture, tent.cat. Barcelona (Fundacío La Caixa), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), St. Petersburg (Salvador Dalí Museum), 2004-2005, afb. 108, p. 101 Fundació Gala-Salvador Dalí (Figueres), ‘Salvador Dalí, Catalogue Raisonné of Paintings 1910-1964’, http://www.salvador-dali.org, cat.nr. 499 J. Guldemond (red.), Alles Dalí, film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Barcelona (Caixa Forum), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), Rotterdam 2005, p. 151 V. Trione, Salvador Dalí. Il sogno si avvicina, tent.cat. Milaan (Palazzo Reale), 2010-2011, pp. 90-91 J.-H. Martin et al., Dalí: ouvrage publié à l’occasion de l’exposition présentée à Paris, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), Parijs 2012, pp. 244-245 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 26
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Entry catalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

In de Metamorphosen beschrijft de Romeinse dichter Ovidius de Griekse mythe van Perseus, de zoon van Danaë en oppergod Zeus. Hij krijgt de opdracht om Medusa, een van de drie verschrikkelijke Gorgonen, te doden. Medusa’s woeste ogen, slagtanden, uitpuilende tong en slangen in plaats van haar, maken haar gezicht zo afzichtelijk dat eenieder die haar aanschouwt, versteent. Door zijn schild als spiegel te gebruiken weet Perseus Medusa te onthoofden, maar zelfs na haar dood behoudt haar hoofd zijn verstenende kracht.[1] Met dit beeld voor ogen verbeeldt Salvador Dalí in 1940 de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog op het schilderij Le visage de la guerre.

Tijdens een langdurig verblijf in Rome bij Lord Gerald Berners, een goede vriend van zijn mecenas Edward James, schrijft Dalí een brief aan zijn vertrouwenspersoon, prins Jean-Louis de Faucigny-Lucinge, gedateerd 21 maart 1938. Kort daarvoor, op 12 maart van dat jaar, zijn de Duitse troepen Oostenrijk binnengevallen. De Anschluss van Oostenrijk bij het Duitse rijk vormt de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Dalí verwoordt zijn gevoelens als volgt: ‘Op een avond, bij zonsondergang (heel vurig en rood) […] ontmoet ik op het Forum een “Margulias”, zoals men weet een Oostenrijkse vogel, met veren, die in het gebergte leeft; zijn armen en benen waren afgesneden, hij droeg een zeer opzichtige das; zijn ogen waren met tranen gevuld toen hij me aankeek; maar ook zag ik een vertoon van willen triomferen ten koste van alles (natuurlijk doe ik net of ik hem niet ken)’.[2]

Als de oorlog op 1 september 1939 losbreekt, willen Dalí en zijn geliefde Gala hun woonplaats Parijs zo spoedig mogelijk verlaten. Zij vestigen zich niet ver van Bordeaux, in de kustplaats Arcachon.[3] De Duitse troepen trekken op 14 juni 1940 Parijs binnen. Al spoedig bereikt de oorlogsmachine echter ook Bordeaux: Arcachon is niet veilig meer. De binnenhuisarchitect Jean-Michel Frank slaagt erin Dalí en Gala te overtuigen om naar de Verenigde Staten te vluchten. Gala vertrekt in de zomer van 1940 naar Lissabon om hun overtocht te regelen. Om afscheid te nemen van zijn familie reist Dalí door Noord-Spanje.[4] De verwoestingen die hij daar ziet, maken diepe indruk op hem.[5] Wanneer Dalí in Port Lligat aankomt, blijkt zijn huis volledig leeggeroofd en beklad met fascistische leuzen.[6] Niet veel later, half juli, bereikt hij Lissabon. In zijn autobiografie beschrijft hij de sfeer in de Portugese hoofdstad, waar duizenden vluchtelingen documenten proberen te verkrijgen die hen in staat stellen de oorlog te ontvluchten: ‘Het laatste bedrijf van het Europese drama speelde zich af in Lissabon. Een eenzaam drama, zonder ophef, dat zich voltrok in afgeladen hotels, gemeenschappelijke slaapruimtes en dat eindigde in toiletten waar men nog in de rij moest staan voordat men zijn aderen kon doorsnijden.’[7] Aan boord van de Excambion steken Dalí en Gala de Atlantische Oceaan over. Op 16 augustus 1940 komen zij aan in New York.[8] Pas acht jaar later komt er een eind aan hun ballingschap en keren ze terug naar Europa.

 

Noten

[1] Hall 1992, p. 276.

[2] Peyser-Verhaar 2008, p. 291. Ongepubliceerde brief d.d. 21 maart 1938, van Dalí aan prins Jean-Louis de Faucigny-Lucinge, archief Z. de Ravenel. De figuur die Dalí beschrijft is de personificatie van het Oostenrijkse wapen: een adelaar met op zijn borst een rood wapenschild met een witte dwarsbalk.

[3] Idem, p. 297, ongepubliceerde brief (herfst 1939) van Gala aan prins Jean-Louis de Faucigny-Lucinge, archief Z. de Ravenel: ‘Na het uitbreken van de oorlog zijn we terechtgekomen in de licht melancholieke rust van Arcachon.’

[4] Idem, p. 299.

[5] Dalí 1952, p. 422.

[6] Idem, p. 425.

[7] Idem, p. 427.

[8] Secrest 1986, p. 179.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel