:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mariée (Bruid)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Mariée (Bruid)
Materiaal en techniek Kleurenlithografie
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 350 mm
Breedte 195 mm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1993/4 (MK)
Credits Aankoop 1993
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1993
Vervaardigingsdatum in okt 1937
Signatuur op los zegel: M.D. oct. '37
Herkomst Sotheby’s New York, 16 november 1993, lot. 48
Tentoonstellingen Body, Sydney (Art Gallery of New South Wales) 12.09.1997 – 16.11.1997 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Surrealisme Expressionisme. Een confrontatie, Brugge (Stichting Sint-Jan) 17.07.1999 – 17.10.1999 Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur E. Bonk, Marcel Duchamp. The Box in a Valise de ou par Marcel Duchamp ou Rrose Sélavy. Inventory of an edition, New York 1989, p. 214 P. de Jonge, ‘Duchamp in Rotterdam’, Kunst en Museumjournaal 6 (1995), p. 54 F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, pp. 21, 134, 136 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogue, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999, p. 136 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, p. 744, cat.nr. 456 K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 106-107 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 38
Materiaal
Object
Techniek
Kleurenlithografie > Lithografie > Manueel > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

In 1912 brengt Marcel Duchamp zijn schilderij Nu descendant un escalier 2 (1911-1912) in voor een groepstentoonstelling van het kunstenaarscollectief Section d’Or.[1] Zijn kunstenaarsvrienden en zijn broers bekritiseren het werk, waarschijnlijk omdat het door de suggestie van beweging doet denken aan het Italiaanse futurisme, dat werd gezien als concurrerend met het kubisme. Duchamp haalt het schilderij terug uit de tentoonstelling en maakt daarna nooit meer deel uit van een kunstenaarsgroep. In plaats daarvan begint hij vraagtekens te plaatsen bij het wezen van de schilderkunst als zodanig. Deze verdieping speelt zich af tijdens en vlak na een solitair verblijf van drie maanden in München, waar hij zijn laatste kubistische werken maakt: twee tekeningen met de titel Vierge (1912) en de schilderijen Le passage de la vierge a la mariée (1912) en Mariée (1912). De hier getoonde Mariée is een reprise van dat laatstgenoemde schilderij. Duchamp laat deze litho in 1935 drukken om in La boîte verte (zie La Mariée mise à nu par ses célibataires, même (Boîte verte)) te worden opgenomen. Ook laat hij een beperkt aantal extra exemplaren maken waarbij hij de marge – die normaliter wordt weggesneden – onder de litho laat zitten. Daarop plakt hij een Franse belastingzegel van 5 centimes waarover hij zijn handtekening plaatst en dateert met ‘oct 1937’.

De titels van de schilderijen uit 1912 suggereren een verandering van een maagdelijk naar een seksueel actief leven. In de verschillende werken zoekt Duchamp een steeds sterkere concentratie in de compositie door de schaduw en de details op de achtergrond weg te laten. Dit vindt een vervolg in de bruid in Le Grand Verre (1915-1923), waarin alle achtergrondelementen van de voorstudies uit München als het ware zijn opgelost in het transparante glas. In één van zijn notities omschrijft Duchamp Le Grand Verre als een skelet op een röntgenfoto. Hij noemt het een retard en verre, een vertraging in glas. Wat achterblijft is als een schaduw van een vierdimensionaal virtueel beeld. In zijn aantekeningen benoemt Duchamp de onderdelen daarvan op een associatieve, dichterlijke manier: er is sprake van een ‘wesp met een secretie van liefdesbenzine’ en van de ‘vonken van de begeerte-bobine’. Die machinale opvatting van seks is ook aanwezig in het schilderij Mariée. De figuur lijkt opgebouwd uit een mengeling van onderdelen van een motor en inwendige organen. En zo is ze ook geschilderd; zonder expressie en met de precisie van een technisch tekenaar.

Bij zijn terugkeer in Parijs in de herfst van 1912 schenkt hij het schilderij aan zijn vriend Francis Picabia, de man van Gabrielle Buffet op wie Duchamp heimelijk verliefd is en die hij wellicht voor ogen had bij het bedenken van de bruid.[2] Van Picabia zijn uit de daaropvolgende jaren ook een aantal tekeningen bekend waarin de vrouw en haar seksuele activiteit zijn weergegeven als een machine; voorzien van elektrische bedrading en met motoronderdelen als een bougie of een cilinder.

 

Noten

[1] Section d’Or was een kunstenaarscollectief dat elke zondag bijeenkwam bij Jacques Villon en Raymond Duchamp-Villon, de broers van Marcel Duchamp. Andere leden waren onder meer Jean Metzinger, Albert Gleizes, Fernand Léger en Roger de la Fresnaye. De groep (actief van ca. 1912-1914) wilde het kubisme bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.

[2] In augustus 1912 was Duchamp vanuit München naar Andelot gereisd in de Franse Jura. Op dat station wachtte hij Gabrielle Buffet-Picabia op, die daar zou overstappen. Naar zij later verklaarde bekende hij haar zijn liefde die zij echter afwees. Zie Venetië 1993, entry 26 oktober 1912.

 

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel