Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Espagne (Spanje)

Vraag maar raak

  • Nele Verniers vroeg

    Geachte,

    Staat er in de (nabije) toekomst nog een tentoonstelling gepland met werken van Salvador Dalí? Ik ben geïnteresseerd in het werk 'Espagne' (1938) dat zich momenteel in het depot bevindt.
    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten,

    Nele Verniers

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Nele,

    Wat leuk dat u zo geïnteresseerd bent in het werk Espagne. Het aankomende jaar zal er geen tentoonstelling plaatsvinden over het surrealisme of Dalí specifiek. In 2017 is er wel een tentoonstelling geweest in Museum Boijmans Van Beuningen waarin Dalí een grote rol speelde: ‘Gek van surrealisme’. Wanneer het werk wel te zien is in het museum kunt u dit zien aan het oranje tabje ‘Nu te zien’.

    Vriendelijke groet,
    Nina

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

In een dubbelbeeld geeft Dalí het door de oorlog verscheurde Spanje de allegorische gestalte van een vrouw. Het hoofd van de vrouw is tegelijk voorgrond en achtergrond, figuur en landschap. De haren, het gezicht en de tepels zijn samengesteld uit strijdende ruiters, geïnspireerd op de ruiterstudies van Leonardo da Vinci. De bevallige houding van de vrouw is ontleend aan een doek uit de Franse 19de eeuw.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Espagne (Spanje)
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 91.8 cm
Breedte 60.2 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer 2990 (MK)
Credits Aankoop met steun van / Purchase with the support of: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Vereniging Rembrandt, Prins Bernhard Fonds, Erasmusstichting, Stichting Bevordering van Volkskracht 1979
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1979
Leeftijd maker Circa 34 jaar
Verzamelaar Edward James
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí , c/o Pictoright Amsterdam 2015
Tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
Gek van surrealisme (2017)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Externe tentoonstellingen Dalí (2012)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Dal nulla al sogno (2018)
Documenta 13 (2012)
Dalí - All of the poetic suggestions and all of the plastic possibilities (2013)
Onderwijs VO Surrealisme, Surrealisme
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Auteur Marijke Peyser

Op het schilderij Espagne heeft Salvador Dalí zijn geboorteland weergegeven in de vorm van een allegorische vrouwenfiguur. Zij belichaamt het geweld en de terreur van de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939). Het gemartelde Spanje verrijst als een klassieke vrouwengestalte, gehuld in een gedrapeerd kleed dat van haar taille tot haar voeten rijkt.[1] Haar bovenlichaam en hoofd, opgebouwd uit vechtende ruiters te paard, lossen als het ware op in oorlogsgeraas. Met haar rechterarm leunt ze op een kast met één open lade waaruit een rode lap hangt. Andere kleuraccenten zijn haar lippen, gevormd door een rozerood jasje, en de hoofdbedekking van twee strijders die ook haar tepels voorstellen.[2]

De oorlogstaferelen die Leonardo da Vinci weergeeft in de Slag bij Anghiari (1503) en de schetsmatige achtergrond van zijn onvoltooide Aanbidding der Koningen (1481-1482) vormden voor Dalí een inspiratiebron. Hij nam Da Vinci’s aanbeveling aan jonge kunstenaars ter harte: ‘veronachtzaam mijn mening niet wanneer ik jullie eraan herinner dat het nuttig is soms een pas op de plaats te maken en te kijken naar vlekken op muren of naar as, een vuur, wolken, modder of dingen die bij aandachtig kijken geweldige ideeën kunnen opleveren. De geest van de schilder wordt gestimuleerd tot nieuwe ontdekkingen: composities met gevechten van dieren en mensen, verschillende landschappen en ook monsterachtige dingen. Het zijn zaken die eer kunnen verschaffen, omdat de onduidelijkheid ervan de geest aanzet tot nieuwe beelden, inzichten’.[3] Voor Dalí is Da Vinci in feite de werkelijke uitvinder van het ‘paranoïde’ schilderen.[4] Tegelijkertijd legitimeert Dalí, door zich te associëren met één van de grootste kunstenaars aller tijden, zijn eigen kunstenaarschap.

Hoewel de verwijzingen naar de Spaanse Burgeroorlog in zijn werk duidelijk maken dat het bloedige conflict de kunstenaar raakt, kiest Dalí ervoor in ‘vrijwillige’ ballingschap te gaan om een neutrale politieke positie te kunnen innemen. Hij licht deze keuze toe in zijn autobiografie: ‘De burgeroorlog veranderde mijn ideeën niet […]. Rondom brulde de hyena van de publieke opinie en wilde dat ik me uitsprak: stond ik aan de kant van Hitler of was ik voor Stalin? Nee, honderdmaal nee. Ik was voor Dalí, alleen voor Dalí!’.[5] Van 1936 tot 1939 reizen Dalí en Gala door Europa en de Verenigde Staten. Dalí’s mecenas, Edward James, vergezelt hen regelmatig en is hun gastheer in Engeland en Italië waar hij verschillende huizen bezit.[6] Dalí’s landgenoten Pablo Picasso en Joan Miró kiezen wel partij. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de Wereldtentoonstelling die in 1937 in Parijs wordt gehouden. Het Spaanse paviljoen staat in het teken van de strijd die de republikeinen leveren tegen het fascisme, met als hoogtepunt Picasso’s schilderij Guernica (1937) waarop de horror van de oorlog in beeld is gebracht.[7]

 

Noten

[1] Stuttgart/Zürich 1989, p. 248.

[2] Voor Dalí’s gebruik van dubbele of meervoudige beelden volgens zijn paranoïde-kritische methode, zie p. 79.

[3] Da Vinci/Richter 1980, p. 182.

[4] Finkelstein 1996, p. 206.

[5] Dalí 1952, p. 399.

[6] Gibson 1997b, p. 436.

[7] Venetië/Philadelphia 2004-2005, p. 461.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel