:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
La mariée mise à nu par ses célibataires, même (La boîte verte) (De bruid gestript door haar vrijgezellen, zelfs (De groene doos))

La mariée mise à nu par ses célibataires, même (La boîte verte) (De bruid gestript door haar vrijgezellen, zelfs (De groene doos))

Marcel Duchamp (in 1934)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel La mariée mise à nu par ses célibataires, même (La boîte verte) (De bruid gestript door haar vrijgezellen, zelfs (De groene doos))
Materiaal en techniek Boekdruk, offset, vilt en karton
Objectsoort
Facsimile > Reproductie > Afgeleid object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 28,2 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 33,4 is not a valid BCD value cm
Diepte Error: 2,6 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Uitgever: Editions Rrose Sélavy
Inventarisnummer MB 1990/2 1-15 (MK)
Credits Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1934
Signatuur Marcel Duchamp Paris 1934
Inscripties opdracht: Cher Tzara de passage...Paris, dec 1954 Toujours affectueux Marcel binnenkant rug: Cette boîte no 201/300 doit contenir 93 documents (photos, dessins et notes manuscrits des années 1922-25) ainsi qu'une planche en couleurs achter op de buitenkant van de doos: Edition Rrose Sélavy 18 Rue de la paix Paris annotatie fotokopie: 200 exemplaires numérotés et signés d'un recueil de feuillets manuscrits, dessins et peintures (années 1911 à 1915) Ayant servi à la composition du verre La Mariée mise an nu par ses celibataires même
Verzamelaar W. van Rede
Herkomst Tristan Tzara, Parijs 1954; Kent Fine Art Inc., New York 1990
Externe tentoonstellingen Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Materiaal
Object
Techniek
Boekdruk > Manueel > Hoogdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Marcel Duchamp, 'La mariée mise à nu par ses célibataires, même (Le Grand Verre)', 1915-1923, olieverf, vernis, loodfolie, looddraad en stof op twee glazen platen, 277,5 x 177,8 x 8,6 cm. Philadelphia Museum of Art

Aanvankelijk schildert Marcel Duchamp in een kubistische stijl, maar wanneer zijn schilderij Nu descendant un escalier 2 (1911-1912) in 1912 door leden van het kunstenaarscollectief Section d’Or wordt bekritiseerd, besluit hij tot een andere aanpak. Vanaf 1912 gaat hij zijn gedachten en associaties vastleggen op papier voor wat een alomvattend kunstwerk moet worden: La mariée mise à nu par ses célibataires, même (Le Grand Verre). Uiteindelijk selecteert hij 93 notities, schetsen, technische ontwerpen en reproducties en brengt deze samen in La boîte verte. Le Grand Verre zou een beeld geven van de seksuele aantrekkingskracht tussen man en vrouw en van de belofte van een liefdesdaad die niet wordt vervuld. In het werk komen vroegere geschilderde voorstudies samen met nieuwe vormen die hij aanbrengt op een ondergrond van transparant glas. Daarmee wil Duchamp het tijdloze en mythische karakter van de voorstelling benadrukken, als een illusoir moment tussen de derde en de vierde dimensie. Pas in 1915 begint Duchamp in New York met de vervaardiging. Tot dan toe bestond het werk alleen uit voorbereidende aantekeningen.

Le Grand Verre bestaat uit twee delen, beneden de vrijgezellen en boven de bruid. Ze worden van elkaar gescheiden door drie glasplaatjes. Voor de vrijgezellen is het de horizon waarboven zij een bruid projecteren, voor de bruid de vloer waarop zij haar bruidsjurk laat vallen. Voor beiden dienen de glasplaatjes als de grille van een auto ter afkoeling. Seksuele aantrekkingskracht en schroom worden voorgesteld als een machinale energie, als de aantrekking en afstoting van de polen van een magneet. Uit de aantekeningen komt een poëtisch sciencefictionverhaal naar voren vol associatieve vondsten, woordspelingen en verwijzingen naar toenmalige technologische ontwikkelingen. De ideeënontwikkeling en constructie neemt veel tijd in beslag, waarbij Duchamp zijn plannen meerdere malen aanpast.

Duchamp werkt aan Le Grand Verre tot 1923. In dat jaar signeert hij het werk hoewel het nog niet af is. La boîte verte met notities beschouwt hij als een wezenlijke aanvulling op Le Grand Verre en de beslissing om ze te publiceren is op te vatten als de voltooiing ervan. Het idee voor publicatie krijgt hij in 1934 na eerdere suggesties van André Breton en de dichter Pierre de Massot. Zelf verwoordde hij zijn keuze als volgt: ‘om de schilderkunst weer ten dienste te stellen van de geest’.[1] Met de publicatie in La boîte verte krijgen de voorbereidende teksten het karakter van een legenda bij een landkaart die de energiestromen tussen de bruid en de vrijgezellen met poëtische metaforen verklaren.[2] Zo bezien is het ook mogelijk om Le Grand Verre zelf te beschouwen als een reproduceerbare illustratie bij de tekst. Een jaar later zou die reproductieve interpretatie van zijn werk leiden tot La boîte-en-valise, waarin Duchamp zijn oeuvre tot dan toe bijeenbrengt in de vorm van miniatuurreproducties.

 

Noten

[1] Duchamp geciteerd in: Sweeney 1946, p. 20 e.v.

[2] De aantekeningen zijn naar het Nederlands vertaald door Minne Buwalda, zie Duchamp/Buwalda 1998.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel