:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth

Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth

Spinello Aretino (in 1387 - 1390)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Het fresco, voorstellende 'Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth', maakte deel uit van een zogenaamde Visitatievoorstelling. Deze decoraties vormde tot 1771 een onderdeel van een frescocyclus dat het leven van Johannes de Doper als onderwerp had.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth
Materiaal en techniek Fresco
Objectsoort
Fresco > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 49 cm
Hoogte 64,5 cm
Makers Schilder: Spinello Aretino
Inventarisnummer 2538 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1387 - 1390
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Herkomst opdracht : Manetti, Vanni VAN: Aretino, Spinello IN/OP: 1438 TE: Florence VOOR: OPM: schenking : Santa Maria del Carmine, Manetti-kapel VAN: Manetti, Vanni IN/OP: 1475, ca-1771 TE: Florence VOOR: OPM: : Patch, Thomas VAN: IN/OP: 1771 TE: VOOR: OPM: aankoop : Towneley, Charles VAN: Patch, Thomas IN/OP: 1772/02/07 TE: VOOR: OPM: : Towneley, 3rd Baron O'Hagan, M.H. VAN: Towneley, Charles IN/OP: 1939, voor TE: VOOR: OPM: : veiling Londen (Christie's, Manson & Woods), 1939/05/19, coll. M.H. Towneley, 3rd Baron O'Hagan VAN: Towneley, 3rd Baron O'Hagan, M.H. IN/OP: 1939 TE: Londen VOOR: OPM: nr 73 : Kunsthandel Jacques Goudstikker VAN: IN/OP: 1939, na TE: Amsterdam VOOR: OPM: : Beuningen, D.G. van VAN: IN/OP: 1939, na TE: Vierhouten VOOR: OPM:
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Literatuur R. Gieles, ‘Stukjes Florence in Rotterdam. Verzamelgeschiedenis en twee Florentijnse werken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen,’ Desipientia 26, 1 (2019), pp. 39-42, op pp. 40-41. S. Weppelmann, Spinello Aretino und die Toskanische Malerei des 14. Jahrunderts, Firenze 2003, pp. 207-208, cat. nr. 42, afb. 42c, en p. 215. H.W. van Os, Beeldenstorm 2: Close-ups van kunst uit Nederlandse musea, Amsterdam 1998, p. 33. E. Kleeman, S. Willner, Italiaanse Schilderijen 1300-1500: eigen collectie / Italian Paintings 1300-1500: own collection, Rotterdam (Museum Boijmans-van Beuningen) 1993, pp. 89-91. M. Davies, The early Italian Schools before 1400, London (National Gallery) 1988, pp. 95-96, nr. 276, noot 15. G. Jackson-Stops, The Treasure Houses of Brittain, tent. cat. Washington (National Gallery of Art) 1985, pp. 290-291, cat nr. 213. T. Stevens, Foreign Catalogue, Liverpool (Walker Art Gallery) 1977, p. 205. M. Boskovits, Pittura Fiorentina alla vigilia del Rinascimento, 1370-1400, Firenze 1975, p. 249, noot 242 en p. 441. H.W. van Os in H.W. van Os (red.), M. Prakken (red.), The Florentine Paintings in Holland, Maarssen 1974, pp. 103-104, afb. 63. Catalogus Old Paintings 1400-1900, Rotterdam (Museum Boijmans-van Beuningen), 1972, p. 125, nr. 2538. L. Bellosi, 'Da Spinello Aretino a Lorenzo Monaco', Paragone 136 (1965), p. 32. F. Zeri, ‘Italian primitives at Messrs Wildenstein’, The Burlington Magazine 107 (1965), nr 764, p. 255. Tent. cat. The art of painting in Florence and Siena from 1250 to 1500, London (Wildenstein) 1965, p. 15. B. Berenson, Italian Pictures of the Renaissance. A list of the principal artists and their works with an index of places, London 1963, p. 206. Catalogus Schilderijen voor 1800, Rotterdam (Museum Boijmans van Beuningen) 1962, p. 133, nr. 2538. M. Davies, The earlier Italian Schools, London (National Gallery) 1961, pp. 499-500. R. Longhi, 'I più bel frammento dagli affreschi del Carmine di Spinello Aretino' Paragone 131 (1960), pp. 33-35, afb. 28. A. Chamson, D. Hannema, Chefs d'oeuvre de la collection D.G. van Beuningen, Parijs 1952, p.3, cat.nr.1. M. Davies, Catalogue of the earlier Italian schools, London (National Gallery) 1951, p. 388, noot 5. M. Davies, 'Catalogue of the D.G. van Beuningen collection', The Burlington Magazine 43 (1951), p. 242. D. Hannema, Meesterwerken uit de verzameling D.G. van Beuningen, Rotterdam (Museum Boijmans) 1949, p. 87, nr. 78, afb. 116. Verkoopcatalogus Maurice Herbert Towneley: Lord O’Hagan collection, London (Christie’s), 19 maart 1939, nr. 73. U. Procacci, ‘L’incendio della chiesa del Carmine del 1771’ Rivista d’Arte 14 (1932) nr. 2, p. 219.
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Spinello Aretino

Arezzo circa 1346 - Arezzo 1410

Spinello Aretino was, zoals zijn naam al aangeeft, afkomstig uit Arezzo, waar zijn naam in 1373 voor het eerst in een document vermeld wordt. Zijn opleiding...

Bekijk het volledige profiel