Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
De drie Maria's aan het graf

Vraag maar raak

  • Aebele vroeg

    Hallo, Het lukt me niet om de identiteit van de twee staande Maria's vast te stellen. Welke van de twee is nu Maria Cleophas en welke Maria Salomé? Weten jullie hoe het zit? Alvast hartelijk dank voor de moeite!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Aebele, het is niet gek dat je het moeilijk vindt om de identiteit van de Maria's vast te stellen want beide vrouwen hebben een zalfpot in de hand en als je zoekt op andere visuele kenmerken van Maria Cleophas en Maria Salomé komt daar niets concreets uit. Misschien zou een heiligenlexicon of een lexicon over christelijke iconografie iets opleveren. Die publicaties vindt je in gespecialiseerde bibliotheken. Gelukkig heeft een van onze conservatoren, Alexandra van Dongen, onderzoek gedaan naar de potten die de vrouwen vasthouden en zij weet dat de vrouw in de groene jurk, met de oosterse pot, Maria Salomé is. Dit betekent dat de vrouw in de blauwe jurk Maria Cleophas is. Groeten, Els

  • Vita Filippini vroeg

    Hallo, ik had een vraag over een van de gebruikte pigmenten in dit werk, namelijk lapis lazuli. Eigenlijk is mijn vraag dezelfde als de hierboven genoemde vraag over loodwit: is er meer bekend over hoe van Eyck zijn pigmenten (en dan specifiek) lapis lazuli verkreeg, bewerkte, en gebruikte voor zijn werken?
    Dank voor uw antwoord!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Vita,
    Dat is een lastige vraag. Voor het antwoord hierop verwijs ik je naar dezelfde bronnen als bij de vraag over loodwit. Je kunt de publicatie van Nynke van der Wal, ‘Het Heilige Graf en Jeruzalem: een studie naar de Drie Maria’s aan het graf van Jan van Eyck uit het Museum Boijmans Van Beuningen’, in onze bibliotheek vinden. Wellicht kan dit filmpje over de schildertechniek van Van Eyck je ook helpen: https://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag.
    Groet,
    Esther

  • Nienke vroeg

    Ik zou graag wat dingetjes willen vragen over de drager. Wat zit er onder al die verf en preparatielagen? Wat is de staat van het eikenhout? Is de eikenhouten drager zoals Van Eyck deze heeft gebruikt representatief voor de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen? Bij voorbaat dank, mvg

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Nienke,

    Is dit misschien een schoolopdracht? ;) Ik heb een aantal bronnen voor je opgezocht die je verder zouden kunnen helpen. Zo wordt in het volgende filmpje http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag het maakproces stap voor stap uitgelegd. Ook dit filmpje, over de restauratie van het schilderij, http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3729/De-drie-Maria%27s-aan-het-graf/Jan-van-Eyck biedt een hoop inzicht.

    Ik heb helaas geen informatie over de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen. Hiervoor kun je deels de filmpjes gebruiken en deels meer algemene (historische) bronnen raadplegen.

    Groetjes,
    Jephta

  • Lotte vroeg

    Dag,
    Ik doe een klein onderzoek naar het gebruik van het pigment loodwit in dit schilderij van Van Eyck. Zouden jullie mij misschien wat informatie kunnen verstrekken over de manier waarop en waar Jan van Eyck loodwit heeft gebruikt voor dit werk..? Of kunnen jullie mij enkele bronnen aanraden die mij hierover meer informatie kunnen geven?
    bvd,
    mvg.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Lotte,
    Dit is een vrij lastig en specifiek onderzoek! Over de technieken van Van Eyck in meer algemene zin kun je op deze site informatie vinden: http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T027196pg2?q=van+eyck&search=quick&pos=6&_start=1#T027206 (Wel even inloggen via je universiteit). Over het werk is verder een hoop geschreven, maar ik ben bang dat de meeste auteurs niet ingaan op het gebruik van loodwit. Mogelijk helpt een studie van Nynke van der Wal uit 2007, beschikbaar in de bibliotheek van ons museum, je verder. Succes!
    Groetjes,
    Jephta

  • Aline Schollaart vroeg

    Hallo

    Ik had graag geweten welke kleuren/pigmenten Jan van Eyck gebruikte om dit werk te verwezenlijken?
    Is de opbouw van de verflagen van dit schilderij laag op laag aangebracht of is er een andere techniek toegepast?

    Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten,
    Aline

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Aline,
    De pigmenten die geïdentificeerd zijn, zijn: azuriet, lapis lazuli, loodwit, koperresinaat, rode lak, bladgoud. Voor de schildertechniek verwijs ik je graag naar deze video: http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag. Hartelijke groeten, Friso Lammertse

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie
  • Wat is er te zien?

Na de begrafenis van Christus gaan drie vrouwen samen naar het graf om zijn lichaam te zalven. Bij het graf aangekomen zien ze dat de steen weg is en een engel vertelt hen dat Christus is herrezen. Dit moment wordt in de vier evangelien beschreven en hier door de gebroeders Van Eyck uitgebeeld. De soldaten die de wacht houden bij het graf zijn verzonken in een diepe slaap. Maria Magdalena, herkenbaar aan haar rode jurk, zit geknield. Ze kijkt naar de engel die op de stenen deksel van het graf zit en wijst tegelijk naar het lege graf. De engel maakt een begroetend gebaar. Wie de andere twee vrouwen zijn is niet helemaal duidelijk. De Maria in de blauwe mantel zou de moeder van Christus kunnen zijn, maar de evangelist Johannes noemt haar Maria Cleophas. De derde vrouw wordt meestal aangeduid als Maria Salome. Op de achtergrond is een middeleeuwse stad te zien. Het is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van Jeruzalem in de 15de eeuw. Dit grote paneel is het enige werk van de gebroeders Van Eyck in Nederland.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De drie Maria's aan het graf
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Wereldmuseum
Afmetingen Breedte 90 cm
Hoogte 71.5 cm
Makers Toegeschreven aan: Jan van Eyck
Inventarisnummer 2449 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958; De restauratie van dit schilderij in 2012 is mogelijk gemaakt door / The restoration of this painting in 2012 was made possible by: Nedspice.
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Leeftijd maker Circa 35 tot 45 jaar
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Tentoonstellingen Van Eyck tot Bruegel (1994)
De weg naar Van Eyck / The Road to Van Eyck (2012)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945)
Van Eyck. Een optische revolutie (2020)
Onderzoek ALMA
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Jan van Eyck

Maaseik circa 1390/1399 - Brugge 1441

Jan van Eyck (ca. 1390-1441) werkte aan verschillende vorstenhoven, onder meer als hofschilder van Filips de Goede van Bourgondië. Er wordt gezegd dat Jan van...

Bekijk het volledige profiel