:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zelfportret

Vraag maar raak

  • Jem vroeg

    Wat is het oudste schilderij dat jullie hebben?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Jem, Het oudste schilderij in de museumcollectie toont Christus aan het kruis. Het is gemaakt door een onbekende Italiaanse kunstenaar in eitempera op paneel en heeft inventaris nummer 2558 (OK)). Je vindt het schilderij hier: https://www.boijmans.nl/collectie/kunstwerken/181564/christus-aan-het-kruis
    De oudste voorwerpen in de collectie zijn vazen, een halsring en een sculptuur uit periode 300-150 voor Chr.istus. Hartelijke groet, Els

  • Myrthe vroeg

    Van welke materialen is dit schilderij gemaakt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Myrthe, de schilder heeft hier met olieverf op paneel (hout) gewerkt.
    Groeten, Lisa

  • Taco vroeg

    Heeft hij zalf op?
    Is dat verbandwindsel?
    Staat zijn onderlijf voor een hek?
    Waarom staat er rechts een apekop op de muur?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Taco, Carel Fabritius heeft geen verbandwindsel om en staat niet voor een hek, dat is gewoon zijn kleding. Groeten, Rianne

  • Donna vroeg

    Waarom maakten schilders zelfportretten?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Donna,
    Schilder kunnen verschillende redenen hebben om een zelfportret te maken. Dit kan zijn om te oefenen met het schilderen van gezichten of karaktertrekken, jezelf als model gebruiken is immers goedkoop. Een andere reden is dat de schilder door middel van het schilderij iets over zichzelf wil vertellen.
    Groet,
    Esther

  • Caroline Dubois vroeg

    Waarom zijn de schilderijen uit die tijd altijd zo donker?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Caroline,
    Een belangrijke reden was dat kunstenaars in die tijd binnen schilderden, in hun atelier. Daar was het behoorlijk donker omdat er nog geen elektrisch licht bestond. Bovendien kan een schilderij naar verloop van tijd ook verkleuren, vaak wordt de vernislaag donkerder van kleur en het schilderij kan ook vuil zijn.

    Groeten,
    Rianne

  • Luuc vroeg

    Waarom kijkt de man zo serieus?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Luuc,
    Het was in die tijd eigenlijk niet netjes om lachend geportretteerd te worden. Je wilde laten zien hoe belangrijk je was, of hoe rijk, en daarbij past een serieuze houding beter dan een lach.

    Groeten,
    Rianne

  • marga van wijngaarden vroeg

    Ik ben gisteren in het Boijmans geweest en wat me opviel was dat 'veel' schilderijen bijna niet meer goed te bekijken waren omdat ze wel heel erg donker geworden waren. Worden er wel schilderijen schoongemaakt om ze weer wat helderder te laten zijn? Of is dit te kostbaar?
    Groeten, Marga

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Marga,

    Donkere schilderijen:
    Dat hangt van heel veel af. Het kan een vernis zijn die is verkleurd, donker geworden. Het kunnen pigmenten zijn die verdonkeren. Zo kan blauw bijvoorbeeld bijna zwart worden, kijk maar naar de mantel van Maria bij Fra Angelico. En heel belangrijk is ook dat schilderijen die op een bruine ondergrond zijn geschilderd, zeer vaak in de loop der eeuwen nadonkeren. Dat geldt dan vooral voor Italiaanse schilderijen, vooral uit de 17de en 18de eeuw, toen het zeer gebruikelijk was om op een bruine ondergrond te schilderen. Ook Nederlandse kunstenaars die in Italië werkten gebruikten deze techniek. Een goed voorbeeld is het werk van Sweerts, Tekenaar bij een fontein.

    Keuze tot restauratie:
    Het belangrijkste argument om te gaan restaureren is dat de verf van een schilderij niet vastzit (dat de verf dus bladdert), zodat er gevaar bestaat dat er originele verf verloren gaat. Daarnaast kan de drager, en dat geldt dan vooral voor panelen, niet in goede conditie zijn, zodat er bijvoorbeeld spanning op de verflaag ontstaat waardoor er gevaar is voor bladderen. Dit is nog wel eens het geval als er een parket (latten) op de achterkant van een paneel is geplakt waardoor het oorspronkelijke paneel niet goed kan bewegen.

    Daarnaast is een belangrijk argument als de vernis zeer vergeeld is of als de retouches zeer verkleurd zijn, waardoor het oorspronkelijk beeld van het kunstwerk niet meer te zien is. In principe zijn we altijd terughoudend met restauraties, als het niet echt hoeft dan liever niet.

    De Tobit en Anna zal ongetwijfeld altijd al vrij donker zijn geweest, maar ongetwijfeld is het ook nagedonkerd omdat het op een bestaand schilderij van een stilleven is geschilderd dat een donkere achtergrond heeft. Doordat verf in de eeuwen heen transparanter wordt schemert die donkere verf er nu doorheen.

    Met vriendelijke groet,
    Friso Lammertse
    Conservator

  • Merel vroeg

    Hoe werd je de leerling van Rembrandt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Merel. Je ouders konden aan Rembrandt vragen of je bij hem in de leer mocht gaan. Je moest dan natuurlijk wel wat talent hebben, want les krijgen van Rembrandt kostte veel geld: 100 gulden per jaar. In die tijd verdienden maar weinig mensen meer dan 1 gulden per dag, dus reken maar uit!
    Rembrandt is zelf ook ooit leerling geweest, vanaf zijn 15e tot zijn 18e was de Leidse schilder Jacob van Swanenburgh zijn leraar. Later ging hij ook nog in de leer bij de schilder Pieter Lastman in Amsterdam.
    Groeten, Peter

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit meesterlijke portret werd ooit beschouwd als een werk van Rembrandt van Rijn, maar het is van zijn de briljante leerling Carel Fabritius. Het oeuvre van Fabritius is klein, er zijn ongeveer tien schilderijen bekend. De schilder kwam jong om het leven toen zijn atelier werd verwoest bij een grote kruitexplosie in 1654 in zijn woonplaats Delft.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Zelfportret
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 65 cm
Breedte 49 cm
Makers Schilder: Carel Fabritius
Inventarisnummer 1205 (OK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1645
Signatuur signatuur: rechts boven; in de natte verf fabritius f.
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Van Gogh & Roulin (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Velázquez, Rembrandt, Vermeer. Shared Ways of Seeing in Spain and Holland. (2019)
Rembrandt as Impulse - Teacher. Strategist. Bestseller (2024)
Literatuur Beschrijving der schilderijen enz. in het museum te Rotterdam, gesticht door Mr. F.J.O. Boymans <1859> - nr. 87 Carel and Barent Fabritius - afb. 11 Carel Fabritius \\('47)\ - 31-34 Carel Fabritius \\('81)\ - nr. 4 Catalogue d'un magnifique cabinet de tableaux de plus célebres maitres des trois écoles et d'une collection de tableaux modernes, le tout depuis nombre d'années rassemblé par Monsieur F.J.O. Boymans - nr. C 74 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 50 Catalogus van schilderijen enz. in het Museum te Rotterdam, gesticht door Mr. F.J.O. Boymans - nr. 87 Dutch Art and Architecture 1600 to 1800 - afb. 71A Four Paintings of the Rembrandt School at Boston - 186 Galerie Suermondt - 25-27 Gemälde, II - nr. 849 Het geboortejaar van Carl Fabritius - 189-191 Holländische und Flämische Maler des XVII. Jahrhunderts - afb. 55 Hollandse schilders in de Gouden Eeuw - afb. 968 L'Art, IV - 43-45 \A \\Mercurius and Aglauros reattributed to Carel Fabritius - 801 Mercurius and Argus by Carel Fabritius: A newly discovered painting - 797 Musée van der Hoop à Amsterdam et Musée de Rotterdam - 166-168 National Gallery Catalogues, The Dutch School - 128-130 \Die \\niederländische Maler des 17. Jahrhunderts - I, 279 Note sur les Fabritius - 81 Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 209 Rembrandt and his school - 80 Rembrandt en zijn tijd - afb. 89 Rembrandt, zijn leven, zijn werk - afb. 290 \De \\schilder Carel Fabritius (1611-1654): een reconstructie van zijn leven en werken - afb. 1 Selbstbildnisse niederländischer Maler des 17. Jahrhundert - afb. 15 Selbstbildnisse und Künstlerporträts - afb. 16 Two attributions to Carel Fabritius - afb. IIIc Vol I - nr. 9 Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school - 35-37, afb (zw/w) P. Hecht, Van Gogh en Rembrandt, Brussel 2006, pp. 41-42, fig. 30; L. Cumming, Thunderclap. A memoir of art and life & sudden death, London 2023, pp. 27-34.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Carel Fabritius

Middenbeemster 1622 - Delft 1654

Carel Fabritius kreeg zijn artistieke vooropleiding van zijn vader. In 1641 verhuisde hij naar Amsterdam en ging daar bij Rembrandt in de leer. Onder diens naam...

Bekijk het volledige profiel