:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
L'enigme d'Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse)

L'enigme d'Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse)

Man Ray (in 1920 (1971))

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Man Ray maakte dit werk oorspronkelijk voor een foto. Het ging verloren en in 1971 maakte hij deze nieuwe versie. Even raadselachtig als het werk zelf is de titel, die verwijst naar de naam van de schrijver Isidor Ducasse, die werkte onder het pseudoniem Comte de Lautréamont. Hij schreef de door de surrealisten zeer gewaardeerde publicatie 'Les Chants de Maldoror' (1869). Dit boek beschouwden de surrealisten als een beginselverklaring, veel titels van hun werken zijn er aan ontleend.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel L'enigme d'Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse)
Materiaal en techniek Hout, textiel, karton, metaal, offset op papier en onzichtbaar object
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 60 cm
Hoogte 45,5 cm
Diepte 24 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Uitgever: Galleria Schwarz
Inventarisnummer BEK 1491 (MK)
Credits Aankoop 1972
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1972
Vervaardigingsdatum in 1920 (1971)
Signatuur L'enigme d'Isodore Ducasse 1920-1971 Man Ray E.A.
Inscripties L'enigme d'isodore ducasse 1920-1971 Man Ray E.A.
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Épreuve d’artiste uit een editie van 10 exemplaren en 3 épreuves d’artiste, uitgegeven door Galleria Schwarz, Milaan 1971; collectie kunstenaar, 1972
Tentoonstellingen Man Ray, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 24.09.1971 – 07.11.1971, Parijs (Musée national d’art moderne) 07.01.1972 – 28.02.1972, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 18.03.1972 – 07.05.1972 Amerikanische Kunst im 20. Jahrhundert, Berlijn (Martin Gropius Bau) 08.05.1993 – 25.07.1993, American Art in the 20th Century, Londen (Royal Academy of Arts) 16.09.1993 – 12.12.1993 Man Ray, Antwerpen (Galerie Ronny van de Velde) 18.09.1994 – 18.12.1994 Man Ray, Londen (Serpentine Gallery) 18.01.1995 – 12.03.1995 Dada is mijn natuur, Drachten (Museum Smallingerland) 09.04.1998 – 07.06.1998 Surrealism: Desire Unbound, Londen (Tate Modern) 20.09.2001 – 16.12.2001, New York (Metropolitan Museum of Art) 28.01.2002 – 12.05.2002 La Révolution surréaliste, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 06.03.2002 – 24.06.2002, Düsseldorf (Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen) 20.06.2002 – 24.11.2002 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Brancusi, Rosso, Man Ray. Framing Sculpture, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 08.02.2014 – 11.05.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture (2014)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Alles kids (2016)
De collectie als tijdmachine (2017)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Behind the Curtain. Concealment and Revelation since the Renaissance (2016)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
IMAGINE! 100 Years of International Surrealism (2024)
Dal nulla al sogno (2018)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Onderzoek Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Afbeelding: nr 38; agenda 1988 (RUIMTELIJKE CONTRASTEN/CONTRAST IN SPACE) W.S. Rubin, Dada, Surrealism and Their Heritage, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Los Angeles (The Los Angeles County Museum of Art), Chicago (The Art Institute of Chicago), 1968, p. 31, afb. 32 R. Hammacher-Van den Brande, A. Jouffroy, A. Schwarz, Man Ray, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Parijs (Centre Georges Pompidou), Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art), Rotterdam 1971, p. 144, cat.nr. 143 New York Dada: Duchamp, Man Ray, Picabia, tent.cat. München (Städtische Galerie), 1973-1974, p. 203, cat.nr. 81 R. Penrose, Man Ray, Londen 1975, p. 178 A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, pp. 283-284 J. Man Ray (red.), Man Ray. The Photographic Image, Londen 1980, pp. 180-181, cat.nr. 6 Man Ray, J.H. Martin, Man Ray: Objets de mon affection, Parijs 1983, cat.nr. 27 J. Bruintjes, Man Ray, Dada is mijn natuur, tent.cat. Drachten (Museum Smallingerland), 1998, cat.nr. 20 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, pp. 262-263, cat.nr. 5 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 36-37 A. Kamien-Kazhdan, ‘Duchamp, Man Ray, and Replication’, in: Germano Celant (red.), The Small Utopia: Ars Multiplicata, tent.cat. Venetië (The Prada Foundation), 2012, p. 109 P. van der Coelen, F. Stocchi, Brancusi, Rosso, Man Ray: Framing Sculpture, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2014, pp. 208-209, cat.nr. 42 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 69
Materiaal
Object
Techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Digitising Contemporary Art, Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

De Amerikaanse kunstenaar Man Ray trouwt in mei 1914 met de Belgische dichteres Adon Lacroix (pseudoniem van Donna Lecoeur). Het echtpaar vestigt zich in de Verenigde Staten. Bij het inrichten van hun woning in Ridgefield, New Jersey, gaat Lacroix heel nauwkeurig te werk: Voorzichtig nam ze de boeken uit de dozen. Nu eens las ze een passage hardop, dan weer vertaalde ze een gedicht van Mallarmé of Rimbaud in het Engels. De werken van Apollinaire en Baudelaire kwamen tevoorschijn. Ook las ze een gedeelte uit Les chants de Maldoror van Lautréamont’.[1] Met name dit laatste boek van de Comte de Lautréamont (pseudoniem van Isidore Ducasse) maakt indruk op Man Ray, die zich herkent in de omstandigheden van de hoofdfiguur. De held Mervyn is een puur en goddelijk mooi kind dat alles in het werk stelt om zich te ontworstelen aan zijn ouders en zijn milieu. In zijn zoektocht naar vrijheid wordt Mervyn achtervolgd door Maldoror, de essentie van het kwaad. De schoonheid van Mervyn wordt in de tekst vergeleken met die van de toevallige ontmoeting van een naaimachine en een paraplu op een operatietafel.[2] Deze frase is een grote inspiratiebron geweest voor de surrealisten. Hoewel er in de jaren na de Eerste Wereldoorlog weinig bekend is over het leven en werk van Ducasse, is de schrijver geen onbekende voor de leiders van de nog in de kinderschoenen staande surrealistische beweging, André Breton en Philippe Soupault. Breton beschouwt Ducasse als de voorloper van dada en het surrealisme en herdrukt Ducasse’s Poésies in 1919 in het avant-garde tijdschrift Littérature.[3]

In juli 1921 maakt Man Ray de grote oversteek: hij verlaat zijn geboorteland en vestigt zich in Parijs. Bij zijn aankomst in juli wordt hij opgewacht door zijn vriend en collega-kunstenaar Marcel Duchamp die niet alleen voor onderdak zorgt maar hem ook meeneemt naar café Certa. Daar wordt hij verwelkomd door de dadaïsten en latere surrealisten Breton, Louis Aragon, Paul Éluard, Soupault en Jacques Rigaut.[4] Maar nog voordat hij naar Parijs vertrekt, vervaardigt Man Ray in 1920 een object dat bestaat uit een naaimachine, gewikkeld in een deken en vastgebonden met touw, L’énigme d’Isidore Ducasse. Hoewel het ‘raadsel’ voor de kenners van het werk van Ducasse gemakkelijk te doorgronden is, behoudt het werk een zekere geheimzinnigheid en roept verontrustende associaties op. In 1971 laat de galeriehouder Arturo Schwarz, die ook het initiatief had genomen voor de multiples van Duchamps readymades, een editie van tien exemplaren en drie épreuves d’artiste maken. Het exemplaar van Museum Boijmans Van Beuningen bevat als enige het label ‘Niet storen’, dat Man Ray uit een hotelkamer had meegenomen en aan het werk toevoegde.[5] Het insnoeren van een object herhaalde hij ook bij een ander werk in de collectie van het museum; de Vénus restaurée.

 

Noten

[1] Baldwin 1988, p. 37.

[2] Lautréamont/Mano 1938, chant VI, 1, p. 256.

[3] Breton was de hoofdredacteur van dit blad, zie New York 2009a, p. 51.

[4] Baldwin 1988, p. 82, vermeldt dat Man Ray op 22 juli 1921 aankomt. Penrose 1975, p. 66 schrijft dat Man Ray op 14 juli 1921 in Parijs aankomt.

Toon onderzoek Digitising Contemporary Art Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel