Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Vénus restaurée (Gerestaureerde Venus)

Vénus restaurée (Gerestaureerde Venus)

Man Ray (in 1936 (1971))

Vraag maar raak

  • hansklok vroeg

    Wat de ** is dit??

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Hans, dit is een kunstwerk van Salvador Dalí. Hij gebruikte een afgietsel van een klassiek beeld om een nieuw werk te creëren. Deze torso is een fragment waarbij de door Man Ray uitgevoerde 'restauratie' dubbelzinnig is. Hij voegde niet de ontbrekende ledematen en de kop toe, maar snoerde de torso in, als een bijzondere variant op het dameskorset. groeten, Sophie

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Man Ray gebruikte een afgietsel van een klassiek beeld om een nieuw werk te creëren. Deze torso is een fragment waarbij de door Man Ray uitgevoerde 'restauratie' dubbelzinnig is. Hij voegde niet de ontbrekende ledematen en de kop toe, maar snoerde de torso in, als een bijzondere variant op het dameskorset. Deze sculptuur is een door de kunstenaar geautoriseerde reconstructie van het oorspronkelijke object.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Vénus restaurée (Gerestaureerde Venus)
Materiaal en techniek Gips, touw, hout, verf
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 42 cm
Diameter 39 cm
Hoogte 74 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer BEK 1502 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1972
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1972
Leeftijd maker Circa 46 jaar
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture (2014)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Humor - 101 jaar lachen om kunst (2017)
Man Ray (2018)
Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Digitising Contemporary Art
Materiaal
Object
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Auteur Marijke Peyser

De titel ‘gerestaureerde Venus’ zet de kijker in eerste instantie op het verkeerde been. Een gipsen afgietsel van een torso van de Romeinse godin van de liefde, gemodelleerd naar de beroemde Hellenistische Venus de’ Medici, is omwonden met een touw. In 1937 voorziet Man Ray het hoofd van deze Venus van een strak net. Een eerder werk dat in dezelfde reeks thuishoort, is de assemblage Mire universelle uit 1933.[1] Dit werk toont de drie gratiën – dienaressen van Venus – als verminkte schoonheden, zonder hoofd en met gebroken benen.[2]

Met zijn Vénus restaurée verbeeldt Man Ray bondage, het vastbinden als onderdeel van sadomasochistische seks. In de jaren dertig maakt de kunstenaar een aantal werken die verwijzen naar het gedachtegoed van de achttiende-eeuwse schrijver Markies de Sade. Zijn fascinatie met De Sade en diens opvattingen over liefde en sadisme begint als de kunstenaar nog in de Verenigde Staten woont. Adon Lacroix, Man Rays eerste vrouw, laat hem kennismaken met de teksten die de Franse schrijver Guillaume Apollinaire over De Sade schreef.[3] Man Ray bewondert De Sade die omwille van zijn overtuigingen vele jaren in de gevangenis doorbrengt, waar hij een hartstochtelijke verdediging van individualisme en vrijheid schrijft. De vrijheid waar het hem om gaat wordt niet gedreven door moraliteit, religie of de wet. De surrealisten zien De Sade als een bron van inspiratie, een voorbeeld van een man die rebelleert tegen de gevestigde orde.

De oorspronkelijke sculptuur uit 1936 is verloren gegaan, maar is destijds wel door de kunstenaar gefotografeerd. In 1971 brengt Galleria Schwarz, op basis van deze foto en onder supervisie van de kunstenaar, een editie van tien exemplaren uit. Galeriehouder Arturo Schwarz was in 1964 ook verantwoordelijk voor reproducties van het werk van Marcel Duchamp (zie Bouche-évier). Man Ray gebruikt de gipsen Venustorso – zowel met als zonder de touwen – op verschillende manieren in zijn foto’s. Zo verbeeldt hij het gips met het hoofd van een meisje in 1934, een omkering van het werk Coat Stand, waar juist haar lichaam zichtbaar is maar haar hoofd vervangen.[4]

Vrijwel gelijktijdig met de Vénus restaurée van Man Ray, inspireert een andere klassieke Venusfiguur Salvador Dalí tot het maken van zijn Vénus de Milo aux tiroirs. Maar waar bij Dalí diverse laden in het voorhoofd, de borsten, buik en een van de knieën van de Venus naar het onderbewustzijn verwijzen, verwijst de Venus van Man Ray meer expliciet, al zij het vrij sereen, naar mogelijk onderdrukte erotische verlangens.

 

Noten

[1] Voor een uitvoerige interpretatie van deze assemblage, zie Schwarz 1980, pp. 192-198.

[2] Voor andere werken van Man Ray geïnspireerd op het Venusmotief, zie Rotterdam 2014, pp. 230-233.

[3] Waaronder L’oeuvre du Marquis de Sade (1909).

[4] Zie Rotterdam 2014, pp. 230-233.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel