:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het laatste avondmaal

Het laatste avondmaal

Toegeschreven aan: Jerg Ratgeb (in 1505 - 1510)

Vraag maar raak

  • Steven Gilberts vroeg

    Welke discipel is de man die uit de buizenfles drinkt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Steven, het heeft even geduurd. Omdat ik het antwoord zelf niet wist heb ik onze conservator oude kunst geraadpleegd, en helaas kan hij je ook niet verder helpen. Johannes en Judas zijn meestal de enige apostelen die identificeerbaar zijn. Omdat Thimotheus wel eens met wijn drinken in verband wordt gebracht zou hij het kunnen zijn, maar zeker is dat niet. Hartelijke groet, Els

  • Eline Pothof vroeg

    Wat was de achternaam van Jöhn (de maker van dit schilderij)?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Eline, dit schilderij is gemaakt door Jörg (niet Jöhn) Ratgeb. Groeten! Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Bij het Laatste Avondmaal nam Christus afscheid van zijn apostelen en voorspelde dat een van hen hem zou verraden. Dat was Judas, die hier van Christus een hostie ontvangt zoals katholieken die nog altijd krijgen als zij ter communie gaan. Het schilderij is rijk aan bijzondere details, waarvan de betekenis niet altijd duidelijk is. De apostel die zijn neus zo oneerbiedig snuit, intrigeert het meest.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Het laatste avondmaal
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 91,5 cm
Hoogte 98,5 cm
Makers Toegeschreven aan: Jerg Ratgeb
Inventarisnummer 2294 (OK)
Credits Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 1948
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1948
Vervaardigingsdatum in 1505 - 1510
Watermerk tekst : midden boven aan weerszijden van monstrans ; # * Ecce pani(s) angeloru(m) tekst: links boven op volksprent; # * Zie het brood der engelen @@ Genadig is de hoogste God ( in het Hebreeuws)
Inscripties tekst : midden boven aan weerszijden van monstrans ; # * Ecce pani(s) angeloru(m)
Herkomst aankoop : veiling Berlijn (Paul Cassirer), 1930/09/29-30 VAN: Figdor, dr. Albert IN/OP: 1930 TE: Berlijn VOOR: OPM: geveild in Berlijn, 29-30 september 1930 door Paul Cassirer
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Duitse schilderkunst 16de en 17de eeuw. Acht werken uit de collectie, p. 2; Museum Boymans-van Beuinngen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 109; K. Flügel & R. Kroll (eds.), exh. cat. Kunst der Reformationszeit, Berlin (Staatliche Museen) 1983, pp. 44-45, cat. A8 (tekst Katharina Flügel) (als Jörg Ratgeb, c. 1508); J. Chapuis & M. Faries, Duitse en Franse schilderijen, vijftiende en zestiende eeuw, Rotterdam 1995, pp. 44-53; J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 158.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Duitsland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Jerg Ratgeb

Schwäbisch Gmünd circa 1480 - Pforzheim 1526

Jerg Ratgeb, die als bijnaam 'Schürzjürgen' had, schilderde voornamelijk religieuze taferelen. Hij woonde en werkte vooral in Stuttgart, Frankfurt en de...

Bekijk het volledige profiel