:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kalf

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kalf
Materiaal en techniek Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 28 cm
Hoogte Error: 35,5 is not a valid BCD value cm
Makers Fotograaf: Erwin Blumenfeld
Inventarisnummer 3534 (MK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 1999
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1999
Vervaardigingsdatum in 1937
Herkomst Galerie Cokkie Snoei, Rotterdam 1999
Tentoonstellingen Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur W.A. Ewing, M. Schinz, Blumenfeld 1897-1969, A fetish for beauty, Londen 1999, p. 84 N. Edwards, Erwin Blumenfeld: Photographs, Drawings and Photomontages, tent.cat. Parijs (Galerie Nationale du Jeu de Paume), Moskou (Multimedia Art Museum), New Haven/Londen 2013, pp. 166-179 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 9, p. 59
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

In zijn geboorteplaats Berlijn maakt de jonge Duits-Joodse fotograaf Erwin Blumenfeld kennis met de avant-garde kunstenaars Helmut Herzfield (later bekend als John Heartfield) en George Grosz. Na de Eerste Wereldoorlog vertrekt Blumenfeld naar Nederland en trouwt in 1921 met Lena Citroen, een nichtje van zijn vriend en collega-kunstenaar Paul Citroen. Via hen leert hij tal van Nederlandse kunstenaars kennen. Desondanks is hij blij verlost te zijn van ‘het verstikkende Hollandse moeras’, wanneer hij het in 1936 verlaat voor Frankrijk.[1]

In Amsterdam heeft Blumenfeld een winkel in luxe lederwaren en tassen, Fox Leather Company, in de Kalverstraat 116, later op 151. Achterin de tweede winkel ontdekt hij een compleet uitgeruste donkere kamer.[2] Als de zaken slechter gaan, begint Blumenfeld zijn veelal vrouwelijke klanten daar te fotograferen.[3] Bij aankomst in Parijs toont hij in maart 1936 zijn foto’s bij Galerie Billiet. Zijn werk verschijnt in het tijdschrift Verve, het prestigieuze vakblad Photographie en hij wordt geïntroduceerd bij het toonaangevende modeblad Vogue. Zijn innovatieve modefoto’s betekenen de definitieve lancering van zijn carrière.[4] In 1941 weet Blumenfeld dankzij hulp van de Hebrew Aid Society naar New York te vluchten waar hij in de jaren veertig en vijftig furore maakt bij toonaangevende modetijdschriften als Harper’s Bazaar en Cosmopolitan.

In de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen bevindt zich een werk dat niets van doen heeft met de mondaine wereld van de mode. Kalf is een monsterlijke verschijning, waarbij de kop van een kalf geplaatst is op een buste van Venus. Op geen enkele manier refereert het beeld aan een pasgeboren, onschuldig dier. Blumenfeld maakt begin jaren dertig verschillende foto’s met de kop, waarvan sommige de titel Dictator krijgen. De spookachtige beelden lijken vooruit te verwijzen naar de aanstaande massavernietigingen. Het is mogelijk dat Kalf in 1937 onder de titel Dictator wordt getoond tijdens een groepstentoonstelling in Parijs. Bij het zien van het portret, met een titel die naar de Duitse Führer lijkt te verwijzen, is de Duitse ambassadeur namelijk zodanig ontstemd dat hij eist dat het wordt verwijderd uit de tentoonstelling.[5]

Het is niet voor het eerst dat Blumenfeld zijn afkeer van het naziregime door middel van zijn foto’s duidelijk maakt. In de nacht dat Adolf Hitler de macht grijpt, 30 januari 1933, maakte Blumenfeld een portret waarin hij hem verbeeldt als de levende incarnatie van de dood. Mogelijk was de Duitse ambassadeur hiervan op de hoogte. Ondanks de verwijdering uit de galerie vergaart de foto bekendheid. Zo neemt Francis Picabia Kalf als uitgangspunt voor zijn L’Adoration du veau uit 1941-1942. Picabia heeft de kop van het dier nauwkeurig weergegeven. De uitgestrekte handen onderin de voorstelling roepen associaties op met de aanbidding van het gouden kalf, het verafgoden van een valse god.[6]

 

Noten

[1] Zie De Lange 2006.

[2] Zie http://www.erwinblumenfeld.com/lifeline/ (geraadpleegd 24 augustus 2016).

[3] Algemeen Dagblad, 7 september 2006, p. 26. Zie tevens http://www.fotomuseumdenhaag.nl/tentoonstellingen/erwin-blumenfeld (geraadpleegd 18 augustus 2016).

[4] Ewing/Schinz 1999, pp. 83-84, 88- 89.

[5] Idem, p. 84. De Duitse ambassadeur in Parijs was Johannes Graf von Welczek.

[6] Camfield 1979, p. 256. Camfield ziet dit werk als een algemene aanklacht tegen oorlog. De tekst bij de afbeelding in Parijs 2002, p. 376 verwijst naar de afschuw die Picabia had tegen alom heersende hebzucht.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Erwin Blumenfeld

Berlijn 1897 - Rome 1969

Bekijk het volledige profiel