:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Coat Stand (Kapstok)

Coat Stand (Kapstok)

Man Ray (in 1920 (1975))

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Coat Stand (Kapstok)
Materiaal en techniek Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 36,6 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 58,8 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Uitgever: Luciano Anselmo
Inventarisnummer 3414 (MK)
Credits Aankoop 1996
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1920 (1975)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Uit een editie van 23 exemplaren uitgegeven door Luciano Anselmo, 1975; particuliere collectie Verona, Italië 1975-1996; Peter van Beveren, Rotterdam
Tentoonstellingen Man Ray, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 24.09.1971 – 07.11.1971, Parijs (Musée national d’art moderne) 07.01.1972 – 28.02.1972, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 18.03.1972 – 07.05.1972 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 Alias Man Ray: The Art of Reinvention, New York (The Jewish Museum) 15.11.2009 – 14.03.2010 Brancusi, Rosso, Man Ray. Framing Sculpture, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 08.02.2014 – 11.05.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture (2014)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur R. Hammacher-Van den Brande, A. Jouffroy, A. Schwarz, Man Ray, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Parijs (Centre Georges Pompidou), Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art), Rotterdam 1971, cat.nr. 250 A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, pp. 160, 368, afb. 278 J. Man Ray (red.), Man Ray. The Photographic Image, Londen 1980, pp. 181-182, cat.nr. 11 J.H. Martin, Ph. Sers, J. Man Ray et al., Man Ray, Photographe, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), 1981-1982, cat.nr. 5 Man Ray, J.H. Martin, Man Ray: Objets de mon affection, Parijs 1983, p. 141, cat.nr. 18 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, p. 4, afb. 1.2 G. Wood, The Surreal Body. Fetish and Fashion, Londen 2007, p. 11 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 11-13 P. van der Coelen, F. Stocchi, Brancusi, Rosso, Man Ray: Framing Sculpture, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2014, pp. 198-199, cat.nr. 38 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 70
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog breidt dada zich vanuit Zürich uit naar Barcelona, Berlijn, Hannover, Keulen en Parijs. Ook bereikt dada New York. Begin 1921 schrijft de voorman van de Europese dadabeweging Tristan Tzara, naar Man Ray om hem te polsen voor toetreding tot dada.[1] Niet veel later ontvangt Man Ray van Tzara ‘toestemming’ om dada in de Verenigde Staten te lanceren. Ook heeft Tzara er geen bezwaar tegen dat het woord ‘dada’ in de titel van een publicatie gebruikt wordt: Dada is van iedereen. […] Ik ken geweldige mensen die Dada heten. Meneer Jean Dada; meneer Gaston Dada; de hond van Francis Picabia heet Zizi de Dada […] Dada is van iedereen […] Net als het idee van God, of van de tandenborstel’.[2]

In samenwerking met zijn vriend en kunstenaar Marcel Duchamp maakt Man Ray het eerste en enige nummer van het tijdschrift New York Dada dat in april 1921 verschijnt. De publicatie bestaat uit een groot vel papier dat in vieren is gevouwen. Op de voorkant staat Duchamp’s altered readymade, de parfumfles Belle Haleine: eau de voilette, met op het etiket daarvan een portret van Man Ray van hem als Rrose Selavy.[3] Ook fotograaf Alfred Stieglitz levert op verzoek een bijdrage. Verschillende foto’s van barones Elsa von Freytag-Loringhoven, de ster van Man Rays en Duchamps film Elsa, Baroness von Freytag-Loringhoven, Shaves Her Pubic Hair (1921) worden afgedrukt. Tzaras toestemming slaat op het grootste deel van pagina drie. Hier is Coat Stand, een gefotografeerde assemblage van een paspop, in horizontale vorm afgebeeld. De assemblage, gemaakt met materialen die Man Ray toevallig in huis had, werd uitsluitend voor de foto gerealiseerd en is niet bewaard gebleven.[4] Onder de afbeelding staat ‘Dadaphoto’ en ‘Trademark Reg’ en links van het beeld staat: Keep Smiling’.

Man Ray en Duchamp zijn beiden gecharmeerd van woord-beeldgrappen. De opvallende horizontale positie van de foto kan hiermee worden verklaard: une horizontale’ is een prostituee, een ouderwetse Franse uitdrukking die nog altijd gangbaar is. Tot nu toe is verondersteld dat het hier om barones Von Freytag-Loringhoven gaat.[5] Redenerend vanuit Man Rays persoonlijke omstandigheden in april 1921 is een andere uitleg mogelijk. Man Rays vrouw Adon Lacroix is overspelig, hun huwelijk is vastgelopen en niet meer te redden. Volgens deze interpretatie leest de foto als een afrekening. Man Ray maakt Coat Stand kort voor zijn vertrek naar Parijs. Het is het sluitstuk van een levensfase, waarbij hij niet alleen afstand neemt van een stukgelopen huwelijk en de New York Dada, maar ook vooruit kijkt naar een nieuw begin: keep smiling!

 

Noten

[1] Baldwin 1988, p. 73, Man Ray en Marcel Duchamp opereren dan nog in de marge van de Europese ontwikkelingen.

[2] Idem, pp. 72-73.

[3] Voor een analyse van Duchamps vrouwelijke alter ego, zie Baldwin 1988, p. 72.

[4] Rotterdam 2014, p. 198.

[5] Zie Baker 2007, p. 172 en noot 15.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel