:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Orpheus, Eurydice en Aristaeus

Vraag maar raak

  • Hans vroeg

    Hoi, ik vroeg me af waarom Orpheus niet staat afgebeeld op dit schilderij maar wel in de titel wordt genoemd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Hans, je zou denken dat hij niet is afgebeeld, maar Orpheus is toch op het schilderij te vinden, namelijk in de groep mannen achter de schapen (links aan de rand). Het moment is uitgebeeld dat hij hoort dat Eurydice dood is. Hartelijke groet, Els

  • Anne-Fleur vroeg

    We zien naast Aristaeus een hond op de grond liggen. Is dit simpelweg een herdershond of stelt het de driekoppige Kerberos voor?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Anne-Fleur, het is niet Cerberus, lijkt me, want de hond ligt niet aan de ingang van het dodenrijk en heeft ook geen drie koppen. Maar het is de vraag of het alleen maar een herdershond is of dat de maker in dit klassieke verhaal toch iets van christelijke symboliek heeft willen stoppen door een herdershond af te beelden die waakt over zijn schapen. Hartelijke groet, Els

  • Anne-Fleur vroeg

    Zit er een betekenis achter zijn kleurgebruik van de personages en omgeving?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Anne-Fleur, het is moeilijk om met zekerheid te spreken over een voorstelling die zo lang geleden is gemaakt (en die oorspronkelijk deel uitmaakte van een houten kist waarin het linnengoed van een jonge bruid was bewaard). In dit geval lijkt de kunstenaar vooral geïnteresseerd te zijn geweest in het creëren van een realistische omgeving waarin de mythische figuren mooi tot hun recht komen, en niet zozeer met kleurensymboliek. Al zou je wel kunnen vermoeden dat het rode en het bleke paars van de kleding gekozen is om te contrasteren als leven en dood. Hartelijke groet, Els

  • Jette vroeg

    Hoe kan je zien aan het schilderij dat het uit het tijdperk van de Florentijnse renaissance komt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Jette, om dat te kunnen zien moet je veel schilderijen hebben gezien die tegelijkertijd in verschillende Italiaanse steden zijn gemaakt. Langzaam ontdek te dan verschillen en je ontdekt ook dat die verschillen vaak te maken hebben met de stijl van de verschillende leermeesters. Filippo Lippo, de leermeester van Jacopo del Sellaio, staat bijvoorbeeld bekend om zijn voorliefde voor figuren in beweging. Ook maakte hij graag beeldverhalen met verschillende scenes, wat je hier ook ziet. Het is trouwens helemaal niet erg als je niet meteen kunt zien wanneer een schilderij is gemaakt en door wie. De belangrijkste aspecten van een kunstwerk kun je ontdekken door gewoon heel goed te kijken. Groeten, Els

  • Amber vroeg

    Beste,
    Wat heeft Jacopo met dit werk willen zeggen?
    Met vriendelijke groeten

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Amber,
    Bedankt voor je vraag. Ik heb wat onderzoek gedaan om je vraag te kunnen beantwoorden. Dit schilderij was oorspronkelijk een beschilderde voorkant van een 'cassone' dit is een huwelijkskist voor beddengoed. Sellaio verbeeld in drie scènes, als een soort van stripverhaal, de ongelukkige liefdesgeschiedenis van Orphus en Eurydice. Het tragische verhaal uit Ovidius' Metamorfosen, vol met symboliek over liefde en trouw, was een passend onderwerp voor de 'cassone'. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Groet, Sofie

  • Maaike vroeg

    Hoi, ik vroeg me af, waarom loopt er een rivier door het schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Maaike, een leuke vraag, en je hebt goed gezien dat de kunstenaar die kronkelige rivier die het hele landschap in tweeën snijdt niet alleen maar heeft geschilderd om de compositie levendig te maken. Dat zal vast ook hebben meegespeeld, maar in het verhaal dat hier wordt uitgebeeld gaat Eurydice, de geliefde van Orpheus dood, en dus van de gewone wereld naar de onderwereld. Volgens de Griekse mythologie ligt die onderwereld aan de andere kant van een rivier (de Styx). Groeten, Els

  • taylor vroeg

    Ik vroeg me af welke schildertechniek en materialen er zijn gebruikt voor dit werk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Taylor, als je naar beneden scrolt op de pagina kom je het kopje 'specificaties' tegen. Als je dan op 'toon alle details' klikt krijg je dit soort informatie over het kunstwerk. Voor nu zal ik je helpen, het is gemaakt met olieverf op een houten paneel. Groeten, Sarie.

  • Lars vroeg

    Links op de afbeelding zijn twee personen te zien die Eurydice wegdragen. Bij het zien van de naam Aristaeus dacht mijn docent dat het Aristaeus was met Pan of de personificatie van de duivel uit het Christendom, gezien de tijd waarin het schilderij geschilderd is. Weet u wie de personen zijn?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Lars,
    In onze naslagwerken worden deze figuren enkel besproken als ‘onderdanen van Hades’. Aristaeus is de man in het midden van het schilderij, zijn wilde achtervolging laat Eurydice onoplettend in een slang trappen.
    Groetjes,
    Frederieke

  • Karen vroeg

    Ik herken in dit schilderij zeker en vast de kenmerken van vroege Renaissance, maar wat ik me afvraag is of er ook iets typisch voor del Sellaio terug te vinden is of had hij geen typische eigenheden?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Karen,
    Een eerste aanwijzing naar Sellaio is het type kunst dat dit werk betreft; Sellaio was namelijk gespecialiseerd in ‘Cassone’ schilderingen [uitleg toevoegen voor andere lezers]. Verder is in Sellaio’s stijl de maniëristische schilderwijze van zijn meester; Sandro Boticelli, goed te herkennen.
    Groet,
    Frederieke

  • Redouane vroeg

    Beste, Ik vroeg me af waarom de schilder voor een vredige landschap koos.
    Groeten

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Redouane,
    De schildering was waarschijnlijk bedoeld voor een huwelijkskist; de ‘cassone’. Deze werd cadeau gedaan aan kersverse huwelijksparen. De voorstellingen op deze kisten hadden vaak thema’s die met de liefde, trouw en het huwelijk te maken hadden. Het vredige en idyllische landschap past daarbij/
    Frederieke

  • sofie vroeg

    Heeft deze schilder een typische stijl? Zo ja, is deze dan ook terug te vinden in dit werk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Sofie,
    Is dit misschien een opdracht voor school? Ik zal je een beetje op weg helpen De schilder Jacopo del Sellaio maakte aan het einde van zijn carrière voornamelijk schilderingen voor zogeheten “cassones”. Dit waren opbergkisten die werden geschonken aan pasgetrouwde stellen. De voorstellingen op deze kisten hadden dan ook vaak een toepasselijk verhaal voor het verse huwelijkspaar. Zijn er thema’s in de mythe van Orpheus en Eurydice die je zou kunnen associëren met het huwelijk?
    Groetjes,
    Frederieke

  • Andreas vroeg

    Wie zijn de 3 personen aan de linkerkant samen met Orpheus?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Andreas,
    De twee mannen die het dichtst bij Orpheus staan zijn twee herders die verrukt naar Orpheus zijn muziekspel zitten te luisteren. De schapen in de voorgrond verwijzen naar het beroep van de mannen. De derde herder is zojuist aan komen rennen met het tragische nieuws dat Orpheus zijn jonge bruid Eurydice net is overleden.
    Groet,
    Frederieke

  • Lotte vroeg

    Is er ook bekend wie van de figuren links Orpheus is, de uiterst linkse persoon lijkt een lier vast te hebben of klopt dat niet?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Lotte,
    Goed gezien! De uiterst linkse figuur is Orpheus, hij heeft inderdaad zijn lier vast.
    Groetjes,
    Jephta

  • Laila vroeg

    Wanneer is dit schilderij geschilderd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Laila, dit werk is geschilderd tussen 1475 en 1480. hartelijke groeten, Sophie

  • Nina vroeg

    Beste,
    ik vroeg me af onder welke periode, qua stijl, dit schilderij te vinden valt.
    Vriendelijke groeten

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Nina, het werk valt onder de Florentijnse renaissance te scharen. Jacopo del Sellaio was een tijdgenoot van bijvoorbeeld Botticelli (beiden waren leerlingen van Fra Filippo Lippi). Hartelijke groeten, Friso Lammertse

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Op Sellaio's schilderij zien we links hoe Orpheus de boodschap van de dood van Eurydice verneemt. Centraal op de voorgrond wordt de voor Aristaios wegvluchtende Eurydice gebeten door de slang. Uiterst rechts wordt zij op de schildering door twee demonen naar de onderwereld gebracht. Deze zijn voorgesteld als figuren met vogelpoten en horentjes op het hoofd.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Orpheus, Eurydice en Aristaeus
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Cassone-schildering > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 175 cm
Hoogte 60 cm
Makers Schilder: Jacopo del Sellaio
Inventarisnummer 2563 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1475 - 1480
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Alles kids (2016)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Pittura da Camera (2010)
Dieric Bouts. Tussen Hemel en Aarde (2023)
Literatuur Museum Boymans-van Beuinngen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 131; L. De Vries Robbé, 'Jacopo del Sellaio, Orfeus en Eurydice,' Openbaar Kunstbezit 16 (1972), nr. 5; R. Vos & H. van Os (eds.), Aan de oorsprong van de schilderkunst. Vroege Italiaanse schilderijen in Nederlands bezit, Den Haag 1989, pp. 244-248, nr. 31 (tekst J. Langezaal); E.C. Kleeman & S.G. Willner, Italiaanse schilderijen 1300-1500: eigen collectie, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1993, pp. 82-86, nr. 22; A. Barriault, Spalliera paintings of Renaissance Tuscany. Fables of poets for patrician homes, University Park 1994, nr. 8.1; V.M. Schmidt, ‘Vroege Italiaanse schilderijen in Museum Boymans-van Beuningen. Recensie,’ Incontri 10, 2 (1995), pp. 87-91, op pp. 87 en 91 (noot 1); J. Giltaij, Hondertvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 190; Jerzy Miziołek, 'Orpheus and Eurydice: three spalliera panels by Jacopo del Sellaio,' I Tatti Studies in the Italian Renaissance 12 (2009), pp. 117-148.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Jacopo del Sellaio

Florence 1441/1442 - Florence 1493

Over het leven van Jacopo del Sellaio, zoon van een zadelmaker (sellaio), is niet veel bekend, maar uit Giorgio Vasari's 'Levens' (1550) weten we dat hij een...

Bekijk het volledige profiel