Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Au seuil de la liberté (Op de drempel van de vrijheid )

Au seuil de la liberté (Op de drempel van de vrijheid )

René Magritte (in 1930)

Vraag maar raak

  • Laura Bergacker vroeg

    Wat is de bedoeling van dit schilderij? Wat is de boodschap van de schilder?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Laura, de surrealisten scheppen graag verwarring. Hun kunstwerken hebben over het algemeen dan ook geen eenduidige betekenis. In dit geval speelt Magritte bijvoorbeeld met de titel (die door iemand anders is bedacht) en de afbeelding, die niet helemaal op elkaar aan lijken te sluiten: het afgebeelde lijkt een afgesloten ruimte, waar is de drempel naar de vrijheid dan? En is dat kanon bedoeld om de vrijheid te verdedigen of om het aan te vallen? Wat denk jij? Groeten Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Op het schilderij is een kanon weergegeven in een ruimte waarvan de wanden diverse beelden laten zien: wolken, het middel van een vrouw, enkele planken, of een gevelwand met ramen. De titel van dit werk van René Magritte was een suggestie van zijn vriend Paul Nougé. De titel is waarschijnlijk ontleend aan een citaat uit het boek 'Prester John' van John Buchnan: 'The clear air of dawn was like wine in my blood. I was not free, but I was on the threshold of freedom'. (De heldere ochtendlucht was als wijn in mijn bloed. Ik was niet vrij, maar ik stond op de drempel van de vrijheid). In wezen houdt het schilderij dus een belofte in.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Au seuil de la liberté (Op de drempel van de vrijheid )
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 146 cm
Hoogte 114 cm
Makers Kunstenaar: René Magritte
Inventarisnummer 2709 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1966
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1966
Leeftijd maker Circa 32 jaar
Tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
Gek van surrealisme (2017)
De collectie als tijdmachine (2017)
De Collectie Verrijkt (2011)
Externe tentoonstellingen Magritte: The Mystery of the Ordinary 1926-1938 (2013)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Dal nulla al sogno (2018)
Materiaal
Object
Geografische herkomst België > West-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Auteur Marijke Peyser

René Magritte vervaardigt deze versie van Au seuil de la liberté in 1930 voor zijn eerste solotentoonstelling bij Galerie Goemans in Parijs, waar hij van september 1927 tot juli 1930 verblijft. Helaas wordt de tentoonstelling afgelast: de galerie overleeft de crisis die volgde op de mondiale beurskrach van oktober 1929 niet en moet haar deuren sluiten.[1] Een ‘aanloop’ naar Au seuil de la liberté is een werk uit 1929, Les six éléments: een horizontaal doek dat in zessen is opgedeeld en voorstellingen omvat die gelijk zijn aan die van Au seuil de la liberté.

In een brief van 10 juni 1930 aan zijn vriend en kunsthandelaar E.L.T. Mesens beschrijft Magritte Au seuil de la liberté als volgt: ‘kamer met muren van luchtfragmenten, vuur, een uitgeknipt papieren patroon, de façade van een huis, de borsten van een vrouw, bossen, planken. Op de vloer staat een groot kanon gericht op deze zaken.’[2] De titel verwijst waarschijnlijk naar een passage uit een Franse vertaling van John Buchans roman Prester John (1927): ‘Toen ik de frisse ochtendlucht inademde, had ik het gevoel dat een rijke wijn door mijn aderen vloeide. Ik was nog niet vrij, maar ik stond op de drempel van de vrijheid.’[3] De voorstellingen van het in acht vakken verdeelde doek verwijzen naar verschillende traditionele genres en schildertechnieken. De voorstellingen met het luchtfragment en het bos refereren aan het verbeelden van het landschap. De vrouwelijke torso verwijst naar het naakt, het gevelfragment naar stadsgezichten. Magritte-kenner Bram Hammacher vermoedt dat de drie ‘muren’ van Au seuil de la liberté een aantal aspecten uit de natuur en zaken uit het dagelijkse leven van de mens verbeelden.[4]

Au seuil de la liberté wordt in 1936 tentoongesteld op de International Surrealist Exhibition in Londen. Deze tentoonstelling introduceerde het surrealisme in Groot-Brittannië. Hier zag de Engelse mecenas en verzamelaar Edward James het werk en maakte kennis met Magritte. Een half jaar later nodigt James de kunstenaar uit om in zijn huis in Londen een drieluik te maken. In een geïmproviseerd atelier schildert Magritte een grotere en meer verticale variant van Au seuil de la liberté, dat het middendeel van het drieluik vormt.[5] De versie uit 1930 wordt in 1966 samen met Le couple van Max Ernst en Il trovatore van Giorgio de Chirico verworven vanuit de collectie van het Belgische verzamelaarsechtpaar Bertie en Gigi Urvater voor Museum Boijmans Van Beuningen (zie Le couple en Il trovatore).[6] Later volgen nog veel meer surrealistische aankopen, waaronder enkele toonaangevende stukken van Salvador Dalí en Magritte uit de voormalige collectie van James.

 

Noten

[1] Gibson 1997b, p. 258.

[2] Sylvester 1992b, pp. 347-348: De opmerking over de grootte van het kanon (waarop Magritte’s signatuur staat) verwijst naar een aantal toespelingen, in brieven van Magritte aan bekenden, op het ‘canon bibitale/my private gun’.

[3] Idem, p. 348.

[4] Hammacher 1995, p. 98.

[5] Gassner in: Rotterdam 2017, p. 175, afb. 33.

[6] Zie Van Kampen-Prein in deze publicatie, pp. xx.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

René Magritte

Lessen 1898 - Schaarbeek 1967

René Magritte studeerde aan de Academie des Beaux-Arts te Brussel. Hij begon als patroontekenaar bij een tapijtfabriek en met het ontwerpen van reclameaffiches...

Bekijk het volledige profiel