:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De geboorte van Johannes de Doper

Vraag maar raak

  • Xander vroeg

    Wat wijst erop dat dit stuk is geschilderd voor de Sint-Janskerk in Gouda?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Xander, dankjewel voor je vraag. Ik heb onze conservator oude kunst geraadpleegd en hij geeft aan dat de veronderstelde herkomst uit Gouda slechts speculatief is. Het paneel is samen met 'De vlucht van Elisabeth - 2117 (OK) - en een paneel in Philadelphia deel geweest van een altaarstuk over het leven van Johannes de Doper. In 1927 wees de kunsthistoricus Max Friedländer op enkele overeenkomsten tussen het paneel in Philadelphia en houtsneden in een boek dat in 1488 in Gouda is gedrukt (Olivier de la Marche, Le chevalier délibéré). Dit deed hem veronderstellen dat ook het paneel in Gouda was gemaakt. Het feit dat de grootste kerk in Gouda gewijd is aan Johannes de Doper voedde deze hypothese natuurlijk. Vooralsnog zijn er geen documenten gevonden die Friedlanders idee ondersteunen en blijft de bewijslast mager. Hopelijk heb je hier iets aan. Hartelijke groet, Els

  • kathleen vroeg

    Hallo, op dit schilderij is rechts boven een groene zuil te zien. In schilderijen uit deze periode zie ik deze wel vaker terug, kleurrijke zuilen, vaak tegenover elkaar geplaatst, heel symetrisch (zoals bijvoorbeeld bij Jan van Eyck, getroonde Maria, of Geertgen tot Sint Jans Heilige Maagschap. Hebben deze zuilen en hun kleuren een speciale betekenis?

    Hartelijke groet,
    Kathleen Verdult

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Kathleen,
    Wat leuk dat dit je is opgevallen! Ik heb het even bij de desbetreffende conservator nagevraagd. Dit soort zeldzame (en kleurrijke) steensoorten werden vaak gebruikt bij de bouw van kerken. Kunstenaars lieten deze pilaren daarom vaak terugkomen in hun kerkelijke interieurs. Ze zouden voor schoonheid kunnen staan..
    Groet,
    Frederieke

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit paneel was oorspronkelijk een deel van een veelluik, gewijd aan Johannes de Doper. Dit paneel is ooit over de volle breedte doorgezaagd. Hier is een aantal scenes over de geboorte van Johannes te zien, onder andere de aankondiging van de geboorte aan diens vader Zacharias en rechts de geboorte.

Het altaarstuk werd voor een Sint Janskerk geschilderd, misschien voor de kerk in Gouda. Naast dit paneel heeft het museum nog een paneel van dit altaarstuk in het bezit. Een derde is in Philadelphia te zien.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De geboorte van Johannes de Doper
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 133 cm
Breedte 97 cm
Makers Schilder: Meester van het Johannes-Altaar
Vroegere toeschrijving: Huygh Jacobsz.
Inventarisnummer 2118 (OK)
Credits Aankoop 1938
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1938
Vervaardigingsdatum in 1510 - 1520
Interne tentoonstellingen Van Eyck tot Bruegel (1994)
De Collectie Verrijkt (2011)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 85; F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 128-135; J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 119; L. Helmus, Schilderen in opdracht. Noord-Nederlandse contracten voor altaarstukken 1485-1570, Utrecht 2010, pp. 123-125.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Meester van het Johannes-Altaar

werkzaam circa 1520

De onbekende kunstenaar werd vernoemd naar het Johannes Altaar, waarvan het Museum Boijmans Van Beuningen twee panelen bezit. De meester werkte waarschijnlijk...

Bekijk het volledige profiel