:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Een vrouwenhoofd met ingevlochten haar en een plat hoofddeksel, driekwart naar links gewend

Een vrouwenhoofd met ingevlochten haar en een plat hoofddeksel, driekwart naar links gewend

Hugo van der Goes (in circa 1480-1490)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Een vrouwenhoofd met ingevlochten haar en een plat hoofddeksel, driekwart naar links gewend
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in lichtbruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 50 mm
Hoogte 61 mm
Makers Navolger van: Hugo van der Goes
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer N 183 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1490
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie uitgeknipt, oppervlakte vuil roestvlekje (?) aan de rechterzijde
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a ontbreekt)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Boon 1950, pp. 91, 100 (navolger Hugo van der Goes); Buck 2001, p. 136 (cirkel of navolger van Hugo van der Goes); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening en Een vrouwenhoofd met een gesluierd hoofddeksel (inv. nr. N 182) maakten vermoedelijk ooit deel uit van hetzelfde blad. De sporen van zwart krijt wijzen op een ondertekening, waarna de vrouwenkopjes zijn uitgewerkt met fijne, enigszins nerveuze pennestreken, korte, soms slordige arceringen en stippels. Op basis van tekenstijl en gezichtstypen kunnen de tekeningen in de navolging van Hugo van der Goes worden geplaatst. De fijne penvoering met de korte arceringen en het stippelwerk is terug te zien in de ondertekening van zijn schilderijen en de enige tekening die met grote zekerheid aan hem kan worden toegeschreven, De ontmoeting van Jakob en Rachel in Oxford.1 De gezichtstypen zijn bijvoorbeeld vergelijkbaar met Maria Magdalena en de oudere donatrice op het rechterzijluik van Van der Goes’ Portinari-altaar in Florence.2 Zoals bij meer tekeningen uit zijn navolging, gaat het ook hier waarschijnlijk om kopieën naar onbekende, mogelijk geschilderde voorbeelden. De schilderachtige benadering, de stugge en onhandige afwerking van details en de abrupte afbreking aan de onderzijde van de vrouw met het platte hoofddeksel wijzen hierop.

Boon meent dat deze twee vrouwenkopjes van dezelfde hand zijn als het blad met Twee knielende vrouwen in London, de Knielende vrouw in New York en een ‘Zwangere Madonna’, in de voormalige verzameling Poynter in London.3 Hoewel alle vijf de tekeningen onder invloed van Hugo van der Goes zijn ontstaan, zijn er verder geen overeenkomsten tussen deze tekeningen aan te wijzen en is een toeschrijving aan dezelfde kunstenaar niet te rechtvaardigen. Bucks veronderstelling dat de maker van deze tekeningen ook verantwoordelijk was voor de Allegorie op de Deugd en de Schoonheid in Berlijn is weliswaar beter beargumenteerd, maar uiteindelijk ook niet houdbaar. Deze voorstelling, die is gekopieerd naar een verloren ontwerp voor een entremets, een opvoering die bij een feestbanket tussen gangen door gehouden werd, is getekend in dezelfde nerveuze streek en de gelaatstrekken van de figuren zijn in enige mate aan elkaar verwant.4 De hier besproken tekeningetjes zijn echter zwakker qua uitvoering en de gezichten zijn minder karakteristisch dan die in de Berlijnse tekening. De tekenstijl wijst op een mogelijke datering rond de jaren 1480-90. Hierover kan echter, aangezien het hier vermoedelijk kopieën betreffen, weinig met zekerheid worden gezegd.

Noten

1 Antwerp 2002, pp. 123-157. Jacob and Rachel: Oxford, Christ Church Picture Gallery, inv. nr. 1335. Antwerp 2002, nr. 30, ill. Voor tekeningen uit de Hugo van der Goes groep zie bijvoorbeeld: New York 1995, pp. 50-67; Antwerp 2002, pp. 123-157. Voor verdere verwijzingen zie Buck 2003, p. 238 (n. 1).

2 Florence, Galleria degli Uffizi, inv. nr. 3193.

3 Boon 1950, pp. 90-91. Londen, British Museum, inv. nr. 1895,0915.1008, Popham 1926, nr. 22, ill.; New York, Morgan Library, inv. nr. I, 227, Stampfle 1991, nr. 3, ill. De zwangere Madonna is afgebeeld in Boon 1950, ill. 12. Boon schrijft ook een schilderij met een Annunciatie in een Engelse particuliere verzameling toe aan dezelfde kunstenaar, Boon 1950, p. 91, ill. 13.

4 Berlin, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 1983. Buck 2001, pp. 132-137, nr. I.15, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hugo van der Goes

Gent circa 1440 - Oudergem 1482

Bekijk het volledige profiel