:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Female Head with Braided Hair and a Flat Hat Turned Three-Quarters to the Left

Female Head with Braided Hair and a Flat Hat Turned Three-Quarters to the Left

Hugo van der Goes (in circa 1480-1490)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Female Head with Braided Hair and a Flat Hat Turned Three-Quarters to the Left
Material and technique Black chalk (traces), pen and light brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Width 50 mm
Height 61 mm
Artists Follower of: Hugo van der Goes
Previously attributed: Anoniem
Accession number N 183 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1480-1490
Signature none
Watermark none
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a missing)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (L.1023a), 1930; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by Daniel George van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1950, pp. 91, 100 (follower Hugo van der Goes); Buck 2001, p. 136 (circle or follower of Hugo van der Goes)
Material
Object

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening en Een vrouwenhoofd met een gesluierd hoofddeksel (inv. nr. N 182) maakten vermoedelijk ooit deel uit van hetzelfde blad. De sporen van zwart krijt wijzen op een ondertekening, waarna de vrouwenkopjes zijn uitgewerkt met fijne, enigszins nerveuze pennestreken, korte, soms slordige arceringen en stippels. Op basis van tekenstijl en gezichtstypen kunnen de tekeningen in de navolging van Hugo van der Goes worden geplaatst. De fijne penvoering met de korte arceringen en het stippelwerk is terug te zien in de ondertekening van zijn schilderijen en de enige tekening die met grote zekerheid aan hem kan worden toegeschreven, De ontmoeting van Jakob en Rachel in Oxford.1 De gezichtstypen zijn bijvoorbeeld vergelijkbaar met Maria Magdalena en de oudere donatrice op het rechterzijluik van Van der Goes’ Portinari-altaar in Florence.2 Zoals bij meer tekeningen uit zijn navolging, gaat het ook hier waarschijnlijk om kopieën naar onbekende, mogelijk geschilderde voorbeelden. De schilderachtige benadering, de stugge en onhandige afwerking van details en de abrupte afbreking aan de onderzijde van de vrouw met het platte hoofddeksel wijzen hierop.

Boon meent dat deze twee vrouwenkopjes van dezelfde hand zijn als het blad met Twee knielende vrouwen in London, de Knielende vrouw in New York en een ‘Zwangere Madonna’, in de voormalige verzameling Poynter in London.3 Hoewel alle vijf de tekeningen onder invloed van Hugo van der Goes zijn ontstaan, zijn er verder geen overeenkomsten tussen deze tekeningen aan te wijzen en is een toeschrijving aan dezelfde kunstenaar niet te rechtvaardigen. Bucks veronderstelling dat de maker van deze tekeningen ook verantwoordelijk was voor de Allegorie op de Deugd en de Schoonheid in Berlijn is weliswaar beter beargumenteerd, maar uiteindelijk ook niet houdbaar. Deze voorstelling, die is gekopieerd naar een verloren ontwerp voor een entremets, een opvoering die bij een feestbanket tussen gangen door gehouden werd, is getekend in dezelfde nerveuze streek en de gelaatstrekken van de figuren zijn in enige mate aan elkaar verwant.4 De hier besproken tekeningetjes zijn echter zwakker qua uitvoering en de gezichten zijn minder karakteristisch dan die in de Berlijnse tekening. De tekenstijl wijst op een mogelijke datering rond de jaren 1480-90. Hierover kan echter, aangezien het hier vermoedelijk kopieën betreffen, weinig met zekerheid worden gezegd.

Footnotes

1 Antwerp 2002, pp. 123-157. Jacob and Rachel: Oxford, Christ Church Picture Gallery, inv. nr. 1335. Antwerp 2002, nr. 30, ill. Voor tekeningen uit de Hugo van der Goes groep zie bijvoorbeeld: New York 1995, pp. 50-67; Antwerp 2002, pp. 123-157. Voor verdere verwijzingen zie Buck 2003, p. 238 (n. 1).

2 Florence, Galleria degli Uffizi, inv. nr. 3193.

3 Boon 1950, pp. 90-91. Londen, British Museum, inv. nr. 1895,0915.1008, Popham 1926, nr. 22, ill.; New York, Morgan Library, inv. nr. I, 227, Stampfle 1991, nr. 3, ill. De zwangere Madonna is afgebeeld in Boon 1950, ill. 12. Boon schrijft ook een schilderij met een Annunciatie in een Engelse particuliere verzameling toe aan dezelfde kunstenaar, Boon 1950, p. 91, ill. 13.

4 Berlin, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 1983. Buck 2001, pp. 132-137, nr. I.15, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hugo van der Goes

Gent circa 1440 - Oudergem 1482

Bekijk het volledige profiel