:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een naakte man met jongen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een naakte man met jongen
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 333 mm
Breedte 226 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 80 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1582
Watermerk geen (vH, 7P)
Inscripties 'tintoretto' (r.o., pen in bruine inkt), '13' (m.b., pen in blauwe inkt, onderstreept, '8' (r.b., potlood, onderstreept), '6' (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum van c. 1630-40, Elenco nr. 6; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1659; Bjurström 1963, pp. 87, 89, fig. 9; Rossi 1975, p. 64 (afgewezen toeschr.); Van den Akker 1991, pp. 168-169, fig. 250; Rearick 2001, pp. 172, 229; Parijs 2006, pp. 138-139, fig. 66; Rossi 2007, pp. 89, 108, no. 63, fig. 44 (Domenico); Marciari 2018, pp. 137, 141 n. 53
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Naar Michelangelo, 'Riviergod', 1625-50, was, 18 x 16.7 x 8.4 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Deze tekening wordt door de meeste wetenschappers erkend als een eigenhandig werk van Jacopo Tintoretto, behalve door Rossi (2007), die het blad toeschrijft aan diens zoon Domenico (1560-1635). Marciari is van mening dat het hier om een werktekening door Jacopo gaat, waarbij hij wijst op de pentimenti bij de armen en het linkerbeen.[1] De tekening maakt deel uit van een groep vlotte, uit het hoofd geschetste studies van mannelijke naakten met een overdreven musculatuur.[2] Jacopo gebruikte deze zogenaamde sacco di noce (zak met noten)-stijl vooral in zijn late tekeningen, vanaf het midden van de jaren 1570.

Volgens Tietze/Tietze-Conrat (1944) is de houding van de man vergelijkbaar met een pose op een ateliertekening die zich nu in Florence bevindt. Zij vermoeden dat beide tekeningen werden gemaakt naar hetzelfde sculpturale voorbeeld.[3] Het is echter waarschijnlijker dat het ging om een wassen bozzetto voor een sculptuur van Atlas, vermoedelijk door Michelangelo (1475-1564). Een fragment van die bozzetto bevindt zich nu in Rotterdam (afb.)[4] en wordt ook in relatie gebracht met een andere tekening (I 396).

De samensteller van de Elenco, de inventaris van tekeningen uit het D’Adda-album (1926), omschrijft het werk als ‘no. 6: ‘Studio per un Enea fuggente con Ascanio’ (Studie voor een Aeneas op de vlucht met Ascanius), hoewel er binnen Tintoretto’s omvangrijke oeuvre geen schilderij met dit onderwerp bekend is.[5] Rearick (2001), Loisel (2006) en Marciari (2018) beschouwen de mannelijke figuur als een voorstudie voor de heilige Christoffel staande op de wolken rechts midden onder in de bozzetto, nu in Madrid, voor de gigantische wandschildering Het paradijs in de Sala del Maggior Consiglio in het Dogepaleis in Venetië.[6] De houdingen van de armen en het hoofd zijn echter heel anders en het linkerbeen van de geschilderde figuur gaat schuil achter wolken. Dat geldt ook voor de uiteindelijke figuur, met globe, in de voltooide schildering in Venetië die werd uitgevoerd door Domenico.[7] Het is mogelijk dat onze tekening, evenals een andere, vergelijkbare studie in Rotterdam (I 406), later opnieuw als uitgangspunt voor de figuur in de compositie voor Het paradijs is gebruikt.

Een meer overtuigende, directe link werd al veel eerder geopperd door Tietze/Tietze-Conrat (1944) en later bevestigd door Bjurström (1963). Zij brachten de tekening in verband met de figuur die centraal in de compositie van De slag om het Gardameer, een van de vier, bijna achthoekige grote plafondschilderingen in de Sala del Maggior Consiglio in Venetië, op een houten plank staat.[8] Zij wezen daarbij op de pentimenti die in de houding van het linkeronderbeen werden aangebracht. De benen kwamen daardoor verder uit elkaar te staan, zoals ook bij de geschilderde figuur het geval is. Tintoretto maakte mogelijk gebruik van een eerdere tekening die hij vervolgens voor dit doel aanpaste. Het kind en de stok liet hij weg en het hoofd draaide hij in een andere richting. Onze studie is een van de vier bewaard gebleven voorbereidende tekeningen voor figuren in dit schilderij; één daarvan is een bewerkte studie voor een uiteindelijk in spiegelbeeld geschilderde soldaat, nu in Londen, de andere twee bevinden zich in de Collectie Koenigs (I 77, I 406).[9] Hierin bevindt zich ook een figuurstudie voor een soldaat in het bijbehorende fresco De verdediging van Brescia (I 76).[10]

Noten

[1] John Marciari, genoteerd tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

[2] Marciari 2018, pp. 119, 121, 122, verwijzend naar een figuurstudie in Wenen, Albertina, inv. 24475 (zijn afb. 90), maar ook naar een andere tekening in de Collectie Koenigs, inv. I 76.

[3] Gallerie degli Uffizi, inv. 13019 F v; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1808 (verso, atelier); Rossi 1975, p. 62 (verworpen toeschrijving).

[4] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. BEK 1124, afmetingen 16,7 × 18 × 8,4 cm, in slechte staat; Van Binnebeke 1994, nr. 60.

[5] Deze Elenco wordt besproken in de introductie van deze online catalogus.

[6] Zie voor dit ambitieuze decoratieproject onze tekening inv. I 73.

[7] Dit detail is afgebeeld in Loisel 2006, p. 56, afb. 35.  

[8] De Vecchi 1970, nr. 260 E, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 403, afb. 516; Rossi 1975, afb. 161. De vier schilderingen werden tussen 1579 en 1582 door het atelier van Jacopo Tintoretto aan de hand van diens ontwerpen en detailstudies vervaardigd. Het gaat om zeer tot de verbeelding sprekende, dramatische scènes uit belangrijke gevechten uit de Venetiaanse geschiedenis: bij Gallipoli (1484), Argenta (1482) en Brescia (1438), en op het Gardameer (1440). Laatstgenoemde betrof de tweede maritieme slag op dit enorme meer, waarbij de Venetianen uiteindelijk de Milanese vloot versloegen, controle kregen over het meer en hulp konden bieden aan de belegerde stad Brescia.

[9] British Museum, inv. 1913,0331.188; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1691; Rossi 1975, p. 63 (verworpen toeschrijving); Rearick 2001, p. 228 nr. 31 (met foutief inv.nr.).

[10] Zie noot 2.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel