:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een Atlas-figuur

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een Atlas-figuur
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grijsbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 330 mm
Breedte 219 mm
Makers Werkplaats van: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 396 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1570-1580
Watermerk geen (8P, vH)
Inscripties '24 (verso, m.b., potlood), '61' (verso, r.o., potlood, in vierkant)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1671; Bjurström 1963, p. 94, fig. 8; Rossi 1975, p. 64 (afgewezen toeschr.); Rossi 2007, p. 109, nr. 66, fig. 96 (school)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een van de vijftien bladen met studies door Tintoretto en zijn werkplaatsassistenten van een klein formaat beeldje van Atlas, gezien vanuit verschillende gezichtspunten. Indien compleet zou de ongeklede figuur de hemelglobe op zijn schouder dragen en een stok in zijn rechterhand houden, maar deze gebruikelijke attributen ontbreken in de tekening en misschien gold dit ook voor het model als dat van was of terracotta was gemaakt.[1] Tintoretto was hoe dan ook alleen in de figuur zelf geïnteresseerd, om diens pose en anatomische details te kunnen bestuderen. Twee andere overgeleverde bladen, waaronder het meest indrukwekkende in deze reeks, behoren eveneens tot de Collectie Koenigs, maar zijn deel van een groep werken die zich sinds de Tweede Wereldoorlog in afwachting van restitutie aan Nederland in Moskou bevindt.[2] Ook het beeldje dat als model zou hebben gediend, bevindt zich daar. Dit model, dat ooit aan Jacopo Sansovino (1486‑1570) werd toegeschreven, houdt een stok vast, maar de globe ontbreekt.[3] Wel wijken details in de tekeningen net iets van dat beeldje af. Een andere kleinschalige sculptuur, van verguld brons (zonder stok, maar met een later toegevoegde globe) die zich nu in Londen bevindt, lijkt dan meer op de tekeningen en Tintoretto's model, maar kan niet door hem zijn gebruikt omdat het beeldje pas rond 1600 werd gemaakt, lang na de tekeningen.[4]

Een derde beeldje, aangemerkt als `Noord-Italiaans eind zestiende eeuw', dook onlangs in de kunsthandel op en toont dezelfde figuur, maar zonder enig attribuut.[5] Correct vermeldt de veilingcatalogus van Sotheby's dat alle drie de beeldjes gerelateerd lijken te zijn aan het kleinschalige en slechts ten dele bewaard gebleven wasmodel 'naar Michelangelo' in Museum Boijmans Van Beuningen (BEK 1124).[6]

Op grond van Tintoretto’s werkplaatsinventaris, die na zijn dood in 1594 werd opgesteld, weten we dat hij een wassen bozzetto (model) van een Atlas-figuur bezat en dat kan heel goed het Rotterdamse beeldje kan zijn geweest.[7] Omdat was kneedbaar is, kon de kunstenaar de figuur enigszins aanpassen, zoals de stand van zijn armen, om alternatieve houdingen uit te proberen en zo het dramatisch effect te verhogen. Een nadeel is echter dat was kwetsbaar is, wat ook het beeldje in Rotterdam bewijst; in de loop van de tijd verloor het zowel zijn onderbenen als beide armen. De figuur werd tot voor kort dan ook niet als Atlas herkend, maar beschouwd als een liggende riviergod, gerelateerd aan Michelangelo's onuitgevoerde model voor de graftombe van de Medici in de Sacrestia Nuova van de San Lorenzo in Florence.

Deze tekening werd door Tietze/Tietze‑Conrat (1944) opgenomen in de lijst met eigenhandige tekeningen van Jacopo, maar door Rossi (1975) als zodanig afgewezen en later aangemerkt als ‘school’ (2007). Volgens Marciari is de tekening ‘niet de meest competente tekenoefening van de werkplaats', en daar zijn wij het mee eens.[8]

Noten

[1] Vermeld in Koshikawa 2011, p. 23 n. 2 (verwijzend naar de dertien vermeldingen in Tietze/Tietze‑Conrat 1944, waar hij er twee aan toevoegde).

[2] Inv. I 343 en I 223 recto en verso; Elen 1989, nr. 390, 391; Moskou 1995, nr. 125, 134. Zie voor de geschiedenis van de tekeningen uit de Collectie Koenigs die zich nu in Moskou bevinden het voorwoord van deze bestandscatalogus.

[3] Pushkin Museum, inv. 2b‑31; door Liebmann 1960/1987 aan Sansovino toegeschreven; Weihrauch 1965, p. 266, afb. 2, 3; Koshikawa 2011, pp. 19‑20, afb. 2.

[4] Victoria and Albert Museum, inv. 2291&A‑1855 (Italiaans, omstreeks 1600); Koshikawa 2011, pp. 19‑20, afb. 3‑5 (volgens hem gebruikte Tintoretto het beeldje in het V&A als model).

[5] New York (Sotheby's) 31.01.2019, lot 192. De rechtervoet van dit beeldje werd abusievelijk op een kleine rots of iets dergelijks geplaatst, alsof men de figuur meer rechtop wilde laten staan, zijn voorovergebogen houding negerend of niet begrijpend.

[6] Afmetingen: 16,7 x 18 x 8,4 cm, in slechte staat; Van Binnebeke 1994, nr. 60. Dit wasmodel is waarschijnlijk ook gerelateerd aan een andere tekening van Tintoretto in Rotterdam; zie deze catalogus inv. I 80.

[7] Liebmann 1960/1987.

[8] Opgemerkt door John Marciari tijdens een bezoek aan het museum in september 2017.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel