:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een zittend mannelijk naakt voor een patriarch

Studie van een zittend mannelijk naakt voor een patriarch

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1588)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een zittend mannelijk naakt voor een patriarch
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd met olieverf, gekwadreerd, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 370 mm
Breedte 261 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 73 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1588
Watermerk geen
Inscripties 'tintoretto' (m.o., pen in bruine inkt), '12' (m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op aangezette hoek r.o.)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 3; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 60; Parijs 2006, nr. 26; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 262, nr. 1821 (workshop); Amsterdam 1953, nr. T 60; Rearick 2001, p. 229 n. 252 (Jacopo); Loisel 2006, pp. 160-161, nr. 26, ill. (Jacopo); Rossi 2011, p. 80 (atelier); Marciari 2018, pp. 135-137, fig. 106 (Jacopo)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, detail van een liggende figuur in 'Het paradijs', ca. 1588, olieverf op doek, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. Photo Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Dit is een studie voor een van de vele figuren in Tintoretto's drukbevolkte compositie met de kroning van Maria, bekend als Het paradijs, uit omstreeks 1588, nu in Madrid. Het is de tweede van twee grote geschilderde bozzetti (compositiestudies) voor het gigantische schilderij in het Palazzo Ducale in Venetië.[1] Daar vult dit werk vrijwel de gehele oostelijke wand van de Sala del Maggior Consiglio boven de houten tribuna waar de signoria (het bestuur van La Serenissima - de Doorluchtige Republiek Venetië - onder leiding van de doge) zetelde.[2]

In 1582 namen alle vooraanstaande Venetiaanse schilders uit die tijd, Paolo Veronese (1528‑1588), Francesco Bassano (1549‑1592), Federico Zuccaro (ca. 1540‑1609) en Palma Giovane (ca. 1548/1550‑1628), deel aan de officiële competitie voor dit prestigieuze project. Hoewel de voorkeur aanvankelijk naar Veronese en Bassano uitging, kreeg Tintoretto uiteindelijk de opdracht. Vanwege zijn hoge leeftijd liet hij zijn zoon Domenico (1560‑1635) het meest praktische werk uitvoeren, dat in 1592 werd voltooid, twee jaar voordat hij overleed. Al rond 1564 was Tintoretto begonnen aan een eerste bozzetto, nu in Parijs, voor een groot schilderij ter vervanging van een verouderd veertiende-eeuws fresco door Guariento di Arpo (1310‑1370) dat men niet langer aan de hoge normen van de republiek vond voldoen.[3] Dit was nog vóór de rampzalige brand van december 1577 in het Palazzo Ducale, waarbij ook de vergaderzaal en Guariento’s fresco schade opliepen, wat de directe aanleiding was om middels een competitie voor een geschikte vervanging te zorgen. Rond 1582 paste de kunstenaar zijn eerste ontwerp aan om aan nieuwe eisen te voldoen, aangezien enkele architectonische aanpassingen aan de zaal waren uitgevoerd. De tweede bozzetto schilderde hij vermoedelijk nadat het oorspronkelijke fries ook in een gevorderd stadium van de renovatie werd verwijderd, waardoor er bovenaan de muur meer ruimte vrijkwam.[4]

In het uiteindelijke schilderij combineerde Tintoretto elementen uit beide geschilderde ontwerpen, met talloze aanpassingen. De tekening in Rotterdam is een van de voorbereidende studies voor afzonderlijke figuren in de tweede bozzetto, nu in Madrid, gerelateerd aan een van de patriarchen rechts midden boven in de compositie: een halfnaakte, mannelijke figuur die achteroverleunt en beide armen naar rechts uitstrekt (afb.).[5] Tot op heden is onopgemerkt gebleven dat deze figuur ook aan de relatief grote figuur rechts onder in de Parijse bozzetto is gerelateerd, al wijkt daar de stand van de armen en het linkerbeen iets af.[6] Maar beide figuren zijn niet aanwezig in het definitieve schilderij.

Anders dan de studies naar sculpturale modellen die puur als tekenoefening werden gemaakt, waren alle andere figuurstudies naar levende modellen deel van het creatieve proces dat tot de kunstwerken leidde. Dergelijke figuurstudies werden niet als tekening op zich gemaakt, ze waren puur functioneel en hoefden ook niet mooi te zijn. De kunstenaar zette de tekeningen in een paar minuten op papier en bracht daarbij in dit geval ook hoogsels aan, niet in het gebruikelijke witte krijt, maar in witte olieverf die hij blijkbaar bij de hand had. De kwadratuur staat scheef, maar als het blad zo’n twintig graden naar rechts wordt gedraaid, staat deze goed en is de houding van de figuur precies hetzelfde als in de tweede bozzetto. Deze tekening is duidelijk een fragment dat uit een groter blad is geknipt zonder dat rekening is gehouden met de correcte positie. Het blad is vervolgens rechtsonder vergroot om het staande, rechthoekige formaat te verkrijgen waar verzamelaars een voorkeur voor hadden.[7] Een andere tekening, eveneens in de Collectie Koenigs maar nu in Moskou (I 72), met een horizontale kwadratuur, is ook gerelateerd aan de bozzetto in Madrid.

Tietze/Tietze‑Conrat (1944) en Rossi (2011) beschouwden de studie als een tekening door de werkplaats, waarbij de laatste de olieverfhoogsels van geringe kwaliteit achtte, maar volgens ons is de tekening terecht geaccepteerd als een eigenhandig werk, zoals door Rearick (2001), Loisel (2006) en Marciari (2018) is geopperd.

Noten

[1] De kroning van Maria, Museo Thyssen‑Bornemisza, inv. 403 (1980.47), olieverf op doek, afmetingen: 174 x 494 cm; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 461, afb. 586‑588; Parijs 2006, nr. 14, afb.; Madrid 2007, nr. 47, afb.

[2] De Vecchi 1970, nr. 286, afb.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 465, afb. 589, 590; Madrid 2007, pp. 370‑375, afb. 192.

[3] Musée du Louvre, inv. 570, olieverf op doek, afmetingen: 143 x 362 cm; De Vecchi 1970, nr. 286 b, pl. 44‑45; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 400; Parijs 2006, nr. 13, afb.; Madrid 2007, pp. 370‑375, afb. 191.

[4] Echols/Ilchmann 2018, p. 216.

[5] Rearick (2001) geeft een lijst van dertien voorbereidende tekeningen, waaronder vier tekeningen in de Collectie Koenigs (inv. I 72, I 73, I 80, I 82).

[6] De figuur is echter niet gerelateerd aan de man die achteroverleunt centraal boven in de plafondschildering De overwinning van Venetië in de Sala del Senato in het Palazzo Ducale, zoals geopperd in Amsterdam 1953; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 462.

[7] Eenzelfde scheve kwadrering is te zien in inv. I 374 en in twee bladen door Tintoretto in de Gallerie degli Uffizi, inv. 12976 en 12991 F, Rossi 1975, respectievelijk p. 30, afb. 45 en p. 33, afb. 156.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel