Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
De drie Maria's aan het graf

De drie Maria's aan het graf

(in 1425 - 1435)

Vraag maar raak

  • Aline Schollaart vroeg

    Hallo

    Ik had graag geweten welke kleuren/pigmenten Jan van Eyck gebruikte om dit werk te verwezenlijken?
    Is de opbouw van de verflagen van dit schilderij laag op laag aangebracht of is er een andere techniek toegepast?

    Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten,
    Aline

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Aline,
    De pigmenten die geïdentificeerd zijn, zijn: azuriet, lapis lazuli, loodwit, koperresinaat, rode lak, bladgoud. Voor de schildertechniek verwijs ik je graag naar deze video: http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag. Hartelijke groeten, Friso Lammertse

  • Lotte vroeg

    Dag,
    Ik doe een klein onderzoek naar het gebruik van het pigment loodwit in dit schilderij van Van Eyck. Zouden jullie mij misschien wat informatie kunnen verstrekken over de manier waarop en waar Jan van Eyck loodwit heeft gebruikt voor dit werk..? Of kunnen jullie mij enkele bronnen aanraden die mij hierover meer informatie kunnen geven?
    bvd,
    mvg.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Lotte,
    Dit is een vrij lastig en specifiek onderzoek! Over de technieken van Van Eyck in meer algemene zin kun je op deze site informatie vinden: http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T027196pg2?q=van+eyck&search=quick&pos=6&_start=1#T027206 (Wel even inloggen via je universiteit). Over het werk is verder een hoop geschreven, maar ik ben bang dat de meeste auteurs niet ingaan op het gebruik van loodwit. Mogelijk helpt een studie van Nynke van der Wal uit 2007, beschikbaar in de bibliotheek van ons museum, je verder. Succes!
    Groetjes,
    Jephta

  • Nienke vroeg

    Ik zou graag wat dingetjes willen vragen over de drager. Wat zit er onder al die verf en preparatielagen? Wat is de staat van het eikenhout? Is de eikenhouten drager zoals Van Eyck deze heeft gebruikt representatief voor de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen? Bij voorbaat dank, mvg

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Nienke,

    Is dit misschien een schoolopdracht? ;) Ik heb een aantal bronnen voor je opgezocht die je verder zouden kunnen helpen. Zo wordt in het volgende filmpje http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag het maakproces stap voor stap uitgelegd. Ook dit filmpje, over de restauratie van het schilderij, http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3729/De-drie-Maria%27s-aan-het-graf/Jan-van-Eyck biedt een hoop inzicht.

    Ik heb helaas geen informatie over de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen. Hiervoor kun je deels de filmpjes gebruiken en deels meer algemene (historische) bronnen raadplegen.

    Groetjes,
    Jephta

  • Vita Filippini vroeg

    Hallo, ik had een vraag over een van de gebruikte pigmenten in dit werk, namelijk lapis lazuli. Eigenlijk is mijn vraag dezelfde als de hierboven genoemde vraag over loodwit: is er meer bekend over hoe van Eyck zijn pigmenten (en dan specifiek) lapis lazuli verkreeg, bewerkte, en gebruikte voor zijn werken?
    Dank voor uw antwoord!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Vita,
    Dat is een lastige vraag. Voor het antwoord hierop verwijs ik je naar dezelfde bronnen als bij de vraag over loodwit. Je kunt de publicatie van Nynke van der Wal, ‘Het Heilige Graf en Jeruzalem: een studie naar de Drie Maria’s aan het graf van Jan van Eyck uit het Museum Boijmans Van Beuningen’, in onze bibliotheek vinden. Wellicht kan dit filmpje over de schildertechniek van Van Eyck je ook helpen: https://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag.
    Groet,
    Esther

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie
  • Wat is er te zien?

De drie Maria's, Maria Magdalena, Maria Cleophas en Maria Salomé, gaan na de begrafenis van Christus samen naar het graf om zijn lichaam te zalven. Bij het graf aangekomen zien ze dat de steen weg is en de engel vertelt hen dat Christus is herrezen. Het is dit moment, dat in het evangelie van Marcus is beschreven en dat de gebroeders Van Eyck hebben uitgebeeld. De soldaten die de wacht hielden bij het graf zijn nog steeds verzonken in diepe slaap. Maria Magdalena zit in haar rode jurk geknield en kijkt naar de engel die op de stenen deksel van het graf zit. Zij wijst op het lege graf. De engel maakt een begroetend gebaar naar de drie Maria's. Op de achtergrond is een middeleeuwse stad te zien. Het is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van het Jeruzalem in de 15de eeuw. Dit grote paneel is het enige werk van de gebroeders Van Eyck in Nederland.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De drie Maria's aan het graf
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 90 cm
Hoogte 71.5 cm
Makers Toegeschreven aan: Jan van Eyck
Inventarisnummer 2449 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958; De restauratie van dit schilderij in 2012 is mogelijk gemaakt door / The restoration of this painting in 2012 was made possible by: Nedspice.
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Leeftijd maker Onbekend
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Tentoonstellingen De weg naar Van Eyck / The Road to Van Eyck (2012)
De collectie als tijdmachine (2017)
Van Eyck tot Bruegel (1994)
Externe tentoonstellingen Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945)
Onderzoek ALMA
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa