:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Abraham zegent het huwelijk van Isaac en Rebecca

Abraham zegent het huwelijk van Isaac en Rebecca

Anoniem (in circa 1480-1490)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Abraham zegent het huwelijk van Isaac en Rebecca
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in twee tinten bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 225 mm
Breedte 183 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Hugo van der Goes
Inventarisnummer N 192 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1490
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 5P, fijn)
Conditie bovenzijde: ontbrekend deel ingestukt met papier
Inscripties oude onleesbare tekstfragmenten (verso, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1934, nr. 22 (Leiden, c. 1480); Rotterdam 1936, nr. 8 (Northnetherlandish, c. 1480); Amsterdam 1339, nr. 15a (Northnetherlandish, c. 1480); Amsterdam 1958, nr. 188 (Leiden c. 1480); New York 1995, nr. 4 (Follower Hugo van der Goes); Florence 2000, nr. 44
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Zwartendijk 1934, p. 356 (Leiden, c. 1480); Baldass 1937, pp. 20-21 (Style Master of the Saint John Altarpiece); Van Regteren Altena 1955, p. 116, nr. 19 (Hugo Jacobsz); Châtelet 1980, nr. 151, p. 239 (Master of the Saint John Altarpiece); Husband 1991 p. 16 (Leiden, ca. 1480); Husband in New York 1995, pp. 54-55, nr. 4 (Group Hugo van der Goes); Ritsema van Eck 1999, p. 10, nr. 1, p. 12, onder nr. 2; Van der Windt in Florence 2000, p. 55, nr. 44; Buck 2001, pp. 141-143; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Leiden > Leiden > Zuid-Holland > Nederland > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening hoort bij een groep tekeningen en glasrondjes die een of meerdere reeksen van voorstellingen uit het boek Genesis hebben gevormd. Ze leunen in stijl en compositie sterk op het voorbeeld van Hugo van der Goes. Hoewel de precieze relatie tussen Van der Goes en deze groep niet duidelijk is, suggereren de kunstwerken dat een of meerdere werkplaatsen in Gent of de Zuidelijke Nederlanden in het bezit waren van modelboeken of ontwerpen met motieven gebaseerd op Hugo’s inventies.1

Van de serie uit de geschiedenis van Isaac waar deze Abraham zegent het huwelijk van Isaac en Rebecca onderdeel van was, kennen we verder alleen nog Rebecca neemt afscheid van haar ouders, dankzij een tekening in Berlijn en een glasruitje in Amsterdam.2 Ook het hier getekende huwelijkstafereel is uitgevoerd in glas en kennen we uit twee vensters in Amsterdam (afb.) en Londen.3

Het huwelijk tussen Isaac en Rebecca kwam tot stand dankzij Abraham, die zijn dienaar Eliezer naar Mesopotamie stuurde om een vrouw voor zijn zoon te zoeken. Daar vond hij dankzij Gods interventie bij de bron Rebecca, de dochter van Bathuel. Na de goedkeuring van Rebecca’s ouders werd alles klaargemaakt voor vertrek en nam Rebecca afscheid. (Genesis 24: 59). Dit is het moment dat in de Berlijnse tekening wordt uitgebeeld. Het daaropvolgende huwelijk wordt in de Rotterdamse tekening getoond en kent in de bijbel alleen indirecte verwijzingen (Genesis 24: 67 en 25: 20). In de voorstelling zegent Abraham het bruidspaar door hun handen vast te houden.

De tekenstijl kent zijn oorsprong bij Hugo van der Goes, maar is hier meer gestileerd. De tekening is zeer gedetailleerd uitgewerkt. De figuren en het landschap zijn gemodelleerd aan de hand van talloze kleine parallelle arceringen en kruisarceringen en de tekenaar gebruikte twee tonen inkt om licht-donker contrasten te bewerkstellingen. Dit alles geeft de voorstelling een zachte aanblik. De tekening is verfijnder dan die in Berlijn en is eerder verwant aan een tekening uit dezelfde groep in Boston, Abraham zendt Hagar en Ishmael weg.4 Ondanks de hoge kwaliteit van het blad is het gekopieerd naar voorbeeld, zo blijkt uit de cirkelvormige voorstelling die op het vierkante blad vrijwel nergens zijn grens overlapt.

Om onbekende redenen is de voorstelling in het verleden verknipt, waardoor een deel is verdwenen en een deel opnieuw aan elkaar is gezet. Dankzij het glasruitje in Amsterdam weten we bijvoorbeeld dat de vrouw te paard, die in de tekening rechtsboven is afgebeeld, oorspronkelijk rechts naast de twee vrouwen was geplaatst. Wat nog niet eerder is opgemerkt is dat op een andere blad vier fragmenten van de tekening zijn opgeplakt (afb.). Zo zijn de verticale golvende arceringen in het fragment linksboven en helemaal onderaan te identificeren als het horizontaal gearceerde hekwerk rechts naast de vrouwelijke bediendes in het glasrondje. De boomkruin, bewaard gebleven in het fragment linksboven, stond oorspronkelijk in de achtergrond ter hoogte van het dak van het huis. De arceringen daaronder zijn vermoedelijk toe te schrijven aan het landschap in de achtergrond. De figuren die in het glasrondje in de achtergrond nog zichtbaar zijn en enkele andere details zijn verloren gegaan.

Met de identificatie van deze fragmenten blijkt dat het Amsterdamse glasrondje, in tegenstelling tot wat altijd gedacht werd, de tekening nauwkeurig volgt.5 Het kan daarom niet uitgesloten worden dat deze tekening tot voorbeeld diende van het ruitje in Amsterdam. Zoals gebruikelijk werd er door glasschilders volop gevarieerd op beproefde composities, zoals deze huwelijksvoorstelling. In het glasruitje in Londen bijvoorbeeld, is de groep voorin exact herhaald maar wijkt de voorstelling daarvan af in de achtergrond.

Lange tijd werd gedacht dat de tekening met Leiden geassocieerd kon worden: ze werd zelfs aan Hugo Jacobsz, de vader van Lucas van Leyden toegeschreven.6 De sterke connectie met het werk van Hugo van der Goes maakt dit echter niet aannemelijk. Wel kende de compositie in de vroege zestiende eeuw een brede verspreiding in de Zuidelijke èn Noordelijke Nederlanden. Zo vormt de compositie de basis voor een vroeg-zestiende eeuws glasrondje waarop een priester de plaats van Abraham heeft ingenomen en dat mogelijk in de Noordelijke Nederlanden geplaatst kan worden (afb.).7 Daarnaast heeft het model ook zijn sporen nagelaten in een ontwerp voor een glasrondje in dit museum (inv. nr. MB 1456) dat rond 1510-20 in Leiden gemaakt moet zijn.

Noten

1 Husband in New York 1995, 50. De groep tekeningen en glasrondjes die met Goes in verband kunnen worden gebracht gaat Sommigen voorstellingen uit deze groep ontlenen bijvoorbeeld motieven aan De ontmoeting van Jacob en Rachel, de enige tekening die vrijwel unaniem aan Hugo van der Goes wordt toegeschreven. Oxford, The Governing Body, Christ Church College, inv. nr. 1335. Zie, New York 1995, hoofdstuk 1.

2 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. I.17; Buck 2001, pp. 140-145, ill. p. 371; Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr.  BK-NM-12242; New York 1995, nr. 3, ill. Mogelijk horen ook Abraham stuurt Hagar en Ishmael weg en de Droom van Jacob, bekend uit tekeningen en glasruitjes tot de reeks. Zie Husband in New York 1995, nrs. 1 en 6.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. BK-NM-12243. London, British Museum, inv. nr. MLA 1852.3-27.3. New York 1995, p. 54, ill. 1.

4 Boston, Museum of Fine Arts, inv. nr. 15.1244. New York 1995, nr. 1, ill.

5 New York 1995, p. 54

6 Zie bibliografie.

7 Met dank aan Kees Berserik die ons attendeerde op dit glasruitje, dat zich bevindt in de Church of St Mary, Elham, Kent.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker