:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met een brug bij een zonsopkomst of zonsondergang

Landschap met een brug bij een zonsopkomst of zonsondergang

Cornelis Claesz. van Wieringen (in circa 1613)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met een brug bij een zonsopkomst of zonsondergang
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, gewassen in grijs, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 57 mm
Breedte 95 mm
Makers Tekenaar: Cornelis Claesz. van Wieringen
Inventarisnummer N 45 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1613
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 4P fijn)
Conditie recto: zwarte inkt vlekken; verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'P.B' (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Keyes 1979, p. 40, cat. 56 (als Cornelis van Wieringen); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In een rotsachtig landschap rijdt een wagen over slingerende weg met een brug. Rechtsboven staat een ruïne en in de achtergrond zijn schepen op het water. Aan de horizon is een op- of ondergaande zon, met stralenkrans. Op de voorgrond zijn een staande vrouw en een zittende figuur in gesprek.

Franz Koenigs beschouwde dit landschap als een tegenhanger van de iets kleinere tekening N 44. De identieke initialen P.B op beide bladen – die vermoedelijk verwijzen naar Pieter Bruegel – duiden erop dat zij mogelijk al daarvoor als pendanten gezien werden en een gemeenschappelijke herkomst hebben.1 Jan van Gelder opperde als eerste dat beide tekeningen van Van Wieringen zijn.2 Keyes beschouwde echter alleen deze tekening als eigenhandig werk van de kunstenaar, maar niet de vroeger ten onrechte als pendant beschouwde tekening N 44.3 Inderdaad sluit de stijl en compositie van N 45 goed aan bij andere tekeningen van Van Wieringen. Tekening N 44 is daarentegen door een andere, anonieme kunstenaar gemaakt.

D tekening laat zich goed vergelijken met een (wat groter) landschap van Van Wieringen, Ruïnes van een huis naast een stenen brug, in Parijs.4 Beide voorstellingen zijn getekend met kruislings en dicht op elkaar geplaatste arceringen, terwijl het water op de achtergrond getekend in dunnere penlijnen dan de brug en weg op de voorgrond. De compositie van de tekeningen en de manier waarop de kleine figuurtjes en bomen getekend zijn, is vergelijkbaar. Boon dateert het landschap in Parijs kort voor 1613, het jaar waarin de prentenreeks van Claes Jansz Visscher met landschappen naar ontwerp van Van Wieringen verscheen (zie inv. nr. CCW 1).5 De tekening in Rotterdam ontstond waarschijnlijk rond dezelfde tijd.

Noten

1 De initialen zijn aangebracht in een andere kleur bruine inkt dan de voorstellingen.

2 Blijkens een aantekening van Van Gelder in het inventarisboek Koenigs: ‘waarschijnlijk van Van Wieringen’.

3 Keyes 1979, p. 40, cat. 56. Tekening N 44 noemt Keyes niet, ook niet bij de ten onrechte aan Van Wieringen toegeschreven tekeningen.

4 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 3112 (recto); Boon 1992, nr. 233.

5 Boon 1992, p. 403; Hollstein XXXVIII, 1991, pp. 149-150, nrs. 327-340 (reeks van dertien etsen met een titelblad).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Cornelis Claesz. van Wieringen

Haarlem circa 1576 - Haarlem 1633

Bekijk het volledige profiel