:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landscape with a Bridge at Sunrise or Sunset

Landscape with a Bridge at Sunrise or Sunset

Cornelis Claesz. van Wieringen (in circa 1613)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Landscape with a Bridge at Sunrise or Sunset
Material and technique Pen and brown ink, gray wash, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 57 mm
Width 95 mm
Artists Draughtsman: Cornelis Claesz. van Wieringen
Accession number N 45 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1613
Signature none
Watermark none (vH, 4P, fine)
Inscriptions 'P.B' (at lower right, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, (Netherlandish, ca. 1600); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Keyes 1979, p. 40, cat. 56 (as Cornelis van Wieringen)
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

In een rotsachtig landschap rijdt een wagen over slingerende weg met een brug. Rechtsboven staat een ruïne en in de achtergrond zijn schepen op het water. Aan de horizon is een op- of ondergaande zon, met stralenkrans. Op de voorgrond zijn een staande vrouw en een zittende figuur in gesprek.

Franz Koenigs beschouwde dit landschap als een tegenhanger van de iets kleinere tekening N 44. De identieke initialen P.B op beide bladen – die vermoedelijk verwijzen naar Pieter Bruegel – duiden erop dat zij mogelijk al daarvoor als pendanten gezien werden en een gemeenschappelijke herkomst hebben.1 Jan van Gelder opperde als eerste dat beide tekeningen van Van Wieringen zijn.2 Keyes beschouwde echter alleen deze tekening als eigenhandig werk van de kunstenaar, maar niet de vroeger ten onrechte als pendant beschouwde tekening N 44.3 Inderdaad sluit de stijl en compositie van N 45 goed aan bij andere tekeningen van Van Wieringen. Tekening N 44 is daarentegen door een andere, anonieme kunstenaar gemaakt.

D tekening laat zich goed vergelijken met een (wat groter) landschap van Van Wieringen, Ruïnes van een huis naast een stenen brug, in Parijs.4 Beide voorstellingen zijn getekend met kruislings en dicht op elkaar geplaatste arceringen, terwijl het water op de achtergrond getekend in dunnere penlijnen dan de brug en weg op de voorgrond. De compositie van de tekeningen en de manier waarop de kleine figuurtjes en bomen getekend zijn, is vergelijkbaar. Boon dateert het landschap in Parijs kort voor 1613, het jaar waarin de prentenreeks van Claes Jansz Visscher met landschappen naar ontwerp van Van Wieringen verscheen (zie inv. nr. CCW 1).5 De tekening in Rotterdam ontstond waarschijnlijk rond dezelfde tijd.

Footnotes

1 De initialen zijn aangebracht in een andere kleur bruine inkt dan de voorstellingen.

2 Blijkens een aantekening van Van Gelder in het inventarisboek Koenigs: ‘waarschijnlijk van Van Wieringen’.

3 Keyes 1979, p. 40, cat. 56. Tekening N 44 noemt Keyes niet, ook niet bij de ten onrechte aan Van Wieringen toegeschreven tekeningen.

4 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 3112 (recto); Boon 1992, nr. 233.

5 Boon 1992, p. 403; Hollstein XXXVIII, 1991, pp. 149-150, nrs. 327-340 (reeks van dertien etsen met een titelblad).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Cornelis Claesz. van Wieringen

Haarlem circa 1576 - Haarlem 1633

Bekijk het volledige profiel