:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De ou par Marcel Duchamp ou Rrose Sélavy (La boîte-en-valise) (Van of door Marcel Duchamp of Rrose Sélavy (De doos in een koffer))

De ou par Marcel Duchamp ou Rrose Sélavy (La boîte-en-valise) (Van of door Marcel Duchamp of Rrose Sélavy (De doos in een koffer))

Marcel Duchamp (in 1952)

Vraag maar raak

  • Stephan Bastiaans vroeg

    Goedendag, ik studeer architectuur aan de TU Delft en doe voor mijn afstuderen onderzoek naar alternatieven voor kunstmusea. Ik vroeg mij af op welke manier Duchamp bedoeld had dat er met zijn koffer omgegaan zou moeten worden. Zag hij de koffer als een draagbaar museum waardoor het traditionele museum overbodig zou worden, of werd het geheel voor hem een kunstwerk dat in een museum tentoongesteld zou worden? Alvast hartelijk dank voor de uitleg! Mvg, Stephan

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Stephan, Duchamp was vaak dubbelzinnig als hij over zijn werk sprak dus de exacte beweegreden is lastig te achterhalen. Geheel afkerig van musea zal hij niet geweest zijn, aangezien hij zijn werk regelmatig in musea heeft tentoongesteld. Wel is duidelijk dat hij concepten als het museum, kunstenaarschap en het originele object versus reproductie, met een dergelijk object ter discussie stelt op de voor hem zo kenmerkende ironische werkwijze. Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Van dit koffertje maakte de Franse dadaïst Marcel Duchamp een eerste versie op 1 januari 1941. Uiteindelijk zijn er zo'n 300 exemplaren vervaardigd. In de koffer is het gehele oeuvre van Duchamp gereproduceerd in de vorm van 69 zorgvuldig vervaardigde miniatuurreplica's en handmatig ingekleurde zwart-wit reproducties. In de koffer bevinden zich onder meer het beroemde urinoir en het meesterwerk 'La Mariée mise à nu par ses célibataires, même'. Zo creëerde Duchamp een draagbaar museum, waarin zijn werk als een samenhangend geheel wordt getoond.
De werken zijn reproducties van eerdere werken, maar tegelijkertijd handmatig gemaakte unieke exemplaren. Samen vormen zij een museum, dat als geheel als een nieuw kunstwerk wordt gepresenteerd. Dat deed Duchamp met een voor hem typerende ironie: het koffertje lijkt nog het meest op dat van een handelsreiziger.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De ou par Marcel Duchamp ou Rrose Sélavy (La boîte-en-valise) (Van of door Marcel Duchamp of Rrose Sélavy (De doos in een koffer))
Materiaal en techniek Leer, hout, glas, kunstleer, gips, gouache op mica, offset op papier, ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier
Objectsoort
Assemblage > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 41 cm
Lengte 38 cm
Breedte Error: 10,5 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1990/3 (MK)
Credits Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1952
Signatuur opdracht: Pour Mr. and Mrs. L. Winston, Cette boîte contenant 68 items/Marcel Duchamp 1952
Inscripties opdracht: Pour Lydia et Harry/Encore et toujours affecteusement, Nov. 1961 etiket: Collection of Mrs Barnett Malbin (The Lydia and Harry Lewis Winston Collection) 980 5th Avenue Boîte en valise, Marcel Duchamp 1941-42 and 1952
Verzamelaar W. van Rede
Herkomst Dit exemplaar was een van een groep van 15-20 Boîtes B-serie, bijeengebracht door Xenia Cage in 1952 en gedistribueerd door Rose Fried, Pinacoteca Gallery, New York, tussen 1952-54. Aldaar verworven in 1952 n.a.v. tentoonstelling Duchamp Frères & Soeur; oeuvres d'Art, 1952; Lydia & Harry Lewis Winston, New York 1952-1990; Sotheby’s New York, 16 mei 1990, lot. 57
Tentoonstellingen Marcel Duchamp, Francis Picabia, New York (Rose Fried Gallery) 07.12.1953 – 08.01.1954 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Surrealisme Expressionisme. Een confrontatie, Brugge (Stichting Sint-Jan) 17.07.1999 – 17.10.1999 Marcel Duchamp. Kunstenaar – Knutselaar, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.10.2013 – 19.01.2014 Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Marcel Duchamp, Kunstenaar - Knutselaar (2013)
Gek van surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Dal nulla al sogno (2018)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur nr. 30; agenda 1995, nr. 17; agenda 2012 A. D’Harnoncourt, K. McShine, Marcel Duchamp, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Philadelphia (Philadelphia Museum of Art), 1973, p. 304, cat.nr. 158 E. Bonk, Marcel Duchamp. The Box in a Valise de ou par Marcel Duchamp ou Rrose Sélavy. Inventory of an edition, New York 1989, pp. 197-198 R. Castleman, A Century of Artist Books, New York 1994, p. 232, afb. 193; P. de Jonge, ‘Duchamp in Rotterdam’, Kunst en Museumjournaal 6 (1995), 2, p. 50 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogue, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999, pp. 124-146, afb. 208 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, pp. 762-764, cat.nr. 484 K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 128-135 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, p. 334 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 41
Materiaal
Object
Techniek
Gouache > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Digitising Contemporary Art, Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

La boîte-en-valise is een soort persoonlijke oeuvrecatalogus, uitgevoerd als een draagbaar miniatuurmuseum. Hierin brengt Marcel Duchamp achtenzestig van zijn meest belangrijke kunstwerken bijeen in de vorm van fotografische reproducties en enkele miniatuurreplica’s. Met de vervaardiging ervan is hij in Parijs in 1935 begonnen, na de publicatie van de aantekeningen voor Le Grand Verre in La boîte verte. Een groot deel van zijn oeuvre is dan al ondergebracht in één Amerikaanse particuliere verzameling, van het echtpaar Arensberg, en dus niet publiek toegankelijk. Met La boîte-en-valise maakt hij zijn oeuvre openbaar en toont het als een samenhangend geheel. Het koffertje is in wezen een uitschuifbare doos die kan worden omgevormd tot een ruimtelijke maquette en simuleert hierdoor de wanden van een tentoonstellingszaal. Het beeldmateriaal is veelal afkomstig van eerdere publicaties, waarbij Duchamp steeds extra afdrukken heeft laten maken.

De eerste drie koffertjes stelt de kunstenaar samen in Parijs in het voorjaar van 1941. Tijdens de Duitse bezetting brengt hij het materiaal clandestien over naar Vichy, vanwaar het via Portugal naar New York wordt verscheept. Eind 1942 keert Duchamp zelf ook terug naar New York waar hij verder gaat met het assembleren van het materiaal. De eerste twintig exemplaren van La boîte-en-valise zijn bestemd voor vrienden en enkele musea en bevatten een origineel kunstwerk dat hij toepasselijk acht voor de ontvanger. De productie van de koffertjes verloopt in verschillende fasen.[1] De laatste reeks verschijnt in 1971, drie jaar na de dood van de kunstenaar. Zoals gepland worden er driehonderd exemplaren gemaakt. Arturo Schwarz, die in samenwerking met de kunstenaar werkte aan een oeuvrecatalogus, onderscheidt zeven series, genummerd van A tot en met G. Het exemplaar dat in bezit is van Museum Boijmans Van Beuningen behoort tot de B-serie en maakt deel uit van de vijftien exemplaren die galeriehouder Rose Fried in New York heeft verkocht tussen 1952 en 1954.

Met de verwerving van La boîte verte en La boîte-en-valise in 1990 komt het museum in het bezit van twee sleutelwerken uit het oeuvre van de kunstenaar. Beide geven inzicht in de wijze waarop het concept van uniciteit en reproduceerbaarheid door Duchamp wordt gerelativeerd. Beide maken ook duidelijk dat een wezenlijk aspect van het oeuvre van Duchamp in de relatie tussen de afzonderlijke werken ligt, een relatie die in het geval van La boîte-en-valise wordt uitgedrukt in zijn keuze voor een miniatuurmuseum waarvan hij zelf de samensteller is. Dat de ideeën over uniciteit en multiples in de kunst van na 1960 zijn veranderd, is in belangrijke mate toe te schrijven aan Duchamp. Hij is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van het postmoderne kunstbegrip en zijn invloed werkt nog steeds door in de hedendaagse kunst. Duchamps positie binnen dada en het surrealisme en zijn betekenis voor generaties kunstenaars na hem, vormt voor Museum Boijmans Van Beuningen de aanleiding om vanaf 1989 zijn werk te verzamelen.[2]

 

 

 

Noten

[1] Zie Bonk 1989.

[2] Zie De Jonge 1995.

Toon onderzoek Digitising Contemporary Art Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel