:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Heilige Hieronymus in zijn studeervertrek

De Heilige Hieronymus in zijn studeervertrek

Anoniem (in circa 1475-1528)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Heilige Hieronymus in zijn studeervertrek
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine en grijze inkt, gewassen in grijze inkt, wit gehoogd, kaderlijnen in bruine en grijze verf, op grijs-wit geprepareerd doek
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 231 mm
Breedte 398 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Werkplaats van: Jan de Beer
Vroegere toeschrijving: Jan Wellens de Cock
Inventarisnummer MB 1702 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1475-1528
Signatuur geen
Watermerk geen (doek)
Conditie recto: lacunes, oude reparaties, verticale vouw in midden; verso: doublure
Inscripties 'Q.43' (verso, l.o., rood krijt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G. Vallardi (L.1223, no. Q.43)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Vey 1958a, p. 11 (Jan de Beer); Vey 1958b, p. 22; Ewing 1978, pp. 302, 316-317 (atelier van Jan de Beer); Van Egeren in Brussel 1983, pp. 26-29, onder nr. 8 (Antwerpse school, ca. 1515); Wolfthal 1989, p. 73, nr. 64 (Antwerpse school); Acton 1998, p. 27, onder nr. 5 (cirkel rond Jan de Beer); Van den Brink 2004, pp. 180-181; van den Brink in Antwerpen/Maastricht 2005, pp. 111-112, onder nrs. 39-40 (atelier van Jan de Beer); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

In zijn studeerkamer werkt achter zijn bureau de Heilige Hieronymus, één van de vier kerkvaders, aan zijn bijbelvertaling. Hij is met muts en aureool afgebeeld, zijn kardinaalshoed hangt aan de muur. Links van het bureau ligt met een poot op een boek, zijn trouwe vriend de leeuw, uit wiens klauw de heilige een doorn haalde.1 De verbeelding van dit thema werd boven de Alpen en zeker bij de Antwerpse maniëristen sterk beïnvloed door de bekende gravure van Albrecht Dürer uit 1514.2 Dürer, op zijn beurt, was geïnspireerd door de Heilige Augustinus in zijn studeerkamer die Vittore Carpaccio rond 1502 had geschilderd voor de Scuola di S. Giorgio degli Schiavone in Venetië.

De voorstelling is getekend op een wit geprepareerd stuk linnen. Het doet, mede door de slechte staat waarin het verkeerd, denken aan zogeheten Tüchlein, schilderijen op fijnmazig doek, die meestal met tempera dun zijn beschilderd en niet werden gevernist.3 Deze Heilige Hieronymus in zijn studeerkamer, voorheen toegeschreven aan Jan Wellens de Cock, staat in verband met zeven andere tekeningen op doek en met nog eens zes voorstellingen op geolied overtrekpapier naar tekeningen op doek. Allen worden toegeschreven aan Jan de Beer, zijn werkplaats of zijn omgeving.4

Aangezien het merendeel van deze tekeningen thema’s uit de Passie verbeelden, werd lange tijd gedacht dat de hele groep deel uitmaakte van één reeks. Wolfthal merkte op dat de deze Hieronymus en de Emmausgangers uit Worcester in de Passie niet voorkomen en hetzelfde geldt voor twee van de kopieën op papier, Anna-te-Drieën in Parijs en Paus Gregorius wendt de pest af in New York.5 De tekeningen zijn eerder de restanten van meerdere reeksen.

Van den Brink identificeert binnen deze groep minimaal drie verschillende handen, waarbij hij de Intocht in Jeruzalem en Christus neemt afscheid van zijn moeder, beide uit Berlijn, toeschrijft aan Jan de Beer zelf. De overige werken, waaronder deze tekening, schrijft hij toe aan kunstenaars uit zijn directe omgeving, waarschijnlijk werkplaatsmedewerkers. Ook Wolfthal en Van Egeren onderscheiden respectievelijk drie en vier verschillende handen, die zij alle als Antwerps typeren, zonder dit nader te specificeren.6 De Heilige Hieronymus in zijn studeerkamer lijkt in ieder geval van dezelfde hand te zijn als De Emmausgangers in Worcester en de Bespotting van Christus uit een privécollectie.7 De drie werken hebben dezelfde compositorische opzet en een overeenkomstige lineaire tekenstijl. Bovendien hebben de zittende figuren in de drie werken merkwaardig korte benen en smalle, enigszins mismaakte handen. Net als de Rotterdamse tekening komen vier andere tekeningen, De Bewening van Christus aan het kruis, Christus op de olijfberg, Ecce Homo en de Emmausgangers, uit de verzameling van Giuseppe Vallardi.8 De tekeningen waren dus lang bijeen en zijn mogelijk uit dezelfde werkplaats afkomstig.

De slechte staat waarin de acht werken op doek verkeren, geeft aan dat ze intensief moeten zijn gebruikt. De precieze functie van dergelijke tekeningen is onbekend. OP basis van de kwetsbare grisailletechniek, suggereert Vey dat ze wellicht dienden als ontwerpen voor een groep schilderingen op groot formaat ter decoratie van een blijde intocht of processie.9 We weten dat Jan de Beer en zijn werkplaats decoraties maakten voor blijde intochten zoals die van Karel V in Antwerpen in 1515 en voor het Landjuweel in Mechelen in hetzelfde jaar. De nagetrokken kopieën op papier dienden ter documentatie van de composities, zodat deze konden worden hergebruikt in de werkplaats.

Noten

1 Hall 1974, pp. 168-169; Legenda Aurea 1993, vol. 2, p. 213.

2 TIB vol. 10, pp. 138-139, nr. 60.

3 Wolfthal 1989, pp. 23-27 en P. van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 111, n. 1.

4 Zeven werken op doek: Christus neemt afscheid van zijn moeder; Intocht in Jeruzalem; Bewening van Christus aan het kruis, alledrie in Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nrs. 4283-4284, 4586; Christus op de Olijfberg, Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. nr. Hz 3450; Emmausgangers, Worcester, Worcester Art Museum, inv. nr. 1956.29; Bespotting van Christus, privécollectie, België; Ecce Homo, veiling, Parijs (Drouot), 4 mei 1933, nr. 68 (Lucas van Leyden). Met uitzondering van de Ecce Homo alle besproken en afgebeeld in Wolfthal 1989, pp. 71-74, nos. 59-65, ills. 120-126. Kopieën: Intocht in Jeruzalem (naar voorstelling Berlijn), Oxford, Ashmolean Museum, Parker 1938, nr. 12; Ecce Homo (naar voorstelling veiling 1933), Kruisafneming, London, British Museum, Department of Prints and Drawings, inv. nos. 1862.7.12.48, 1862.7.12.49, Antwerp/Maastricht 2005, nos. 41-42, ills.; Anna-te drieën, Parijs, Musée du Louvre, Département des Arts Graphiques, inv. nr. 18.893; Paus Gregorius wendt de pest af, New York, Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 10.45.8, Antwerp/Maastricht, pp. 113-114, ill. 1; De kruisdraging, Turijn, Biblioteca Reale, inv. nr. 16232. Een goed voorbeeld van in olie gedrenkt papier in dit museum is de deelkopie naar een prent van Simon Frisius naar Jan Gossaert (inv. nr. DN 204-101)

5 Zie voorgaande noot.

6 Van den Brink 2004, p. 181; P. van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 111; A. van Egeren in Brussels 1983, p. 26-27; Wolfthal 1989, pp. 71-74; Ook Ewing onderscheidt verschillende kunstenaars maar schrijft geen van de werken daadwerkelijk toe aan Jan de Beer; Ewing 1978, nos.  24, 25, 26, 31.

7 Over de onderlinge samenhang van de werken bestaan verschillende inzichten. Wolfthal 1989 en Van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005.

8 De Bewening van Christus aan het kruis: Vallardi; Valori, zijn veiling (†), Parijs (Lair-Dubreuil), 25-26 november 1907, nr. 80 (Vlaamse school, 15e eeuw); aangekocht door het museum, 1911; Christus op de Olijfberg: Vallardi; Valori (?), zijn veiling (†), Parijs (Lair-Dubreuil), 25-26 november 1907, nr. 123 (Mathias Grünewald) FF 109 aan Dolch, (München?); Privéverzameling, München, waaruit aangekocht door het museum, 1913; Ecce Homo: Vallardi; Valori, zijn veiling (†), Parijs (Lair-Dubreuil), 13-14 february 1908, nr. 272 (Lucas de Leyde); veiling, Parijs (Drouot), 4 mei 1933, nr. 68 (Lucas van Leyden); Emmausgangers: Vallardi; Valori, zijn veiling (†), Parijs (Lair-Dubreuil), 25-26 november 1907, nr. 76 (Flemish School, 15th Century), FF 540 to Dolch (München?); H.M. Calmann, Londen, van wie aangekocht door het museum, 1956. Het ligt voor de hand dat ook Heilige Hieronymus in zijn studeerkamer tot de collectie Valori behoorde. De tekening komt echter niet voor in een van zijn veilingen (L. 2500). Volgens L. 356b, kocht Domela Nieuwenhuis een aanzienlijk deel van zijn collectie in München, wat zou kunnen wijzen op hetzelfde herkomst traject als de overige vier Vallardi-tekeningen.

9 Vey 1958, p.10; Wolfthal 1989, p. 73; Van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 112.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker