:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een zwaardzwaaiende man, in vooraanzicht

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een zwaardzwaaiende man, in vooraanzicht
Materiaal en techniek Zwart krijt, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 309 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 76 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1579-1582
Watermerk Letters BLP met erboven drieblad en liggende sikkel (55 x 35 mm, rechts van midden, op P4 van 6P, vH). [zie afb.]
Inscripties 'tintoretto' (r.o., pen in bruine inkt), '31' (verso, midden, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken douanestempel 3.Hbf.St.Riehig / Berlin Mt.2, F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 8; - ; Kunsthandel Paul Cassirer & Co., Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1929, nr. 297; Parijs 1935, nr. 711; Parijs 1952, nr. 11; Rotterdam 1952, nr. 97; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 112; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6); Venetië/Washington 2018
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Externe tentoonstellingen Tintoretto 500 (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1929, nr. 297; Von Hadeln 1933, pl. 11; Borenius 1934, p. 194; Parijs 1935, nr. 711; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1657, pl. 109.1; Parijs 1952, nr. 11; Cain/Vallery-Radot 1952, ill.; Rotterdam 1952, nr. 97; Florence 1956, p. 32; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 112, pl. 86; Pignatti 1971, p. 163; Rossi 1975, pp. 10, 21, 53, fig. 158, pl. XXIII (verso, atelier); Pallucchini/Rossi 1982, p. 217, onder nr. 402; Van den Akker 1991, pp. 168-169, fig. 249; Rearick 2001, p. 228; Venetië/Washington 2018, pp. 189, 214-215, 263, fig. 202; Marciari 2018, p. 140 n. 16
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, 'De verdediging van Brescia', 1579-82, olieverf op doek, Palazzo Ducale, Venetië. Foto Web Gallery of Art

Toen deze tekening nog deel uitmaakte van de D’Adda collectie (1926)[1] werd het werk al aangemerkt als een voorbereidende studie voor de centrale figuur in De verdediging van Brescia (afb.), een van de vier bijna achthoekige plafondschilderingen in de Sala del Maggior Consiglio in het Palazzo Ducale in Venetië.[2] Aanleiding was de opmerkelijke houding van de naakte man die een zwaard over zijn rechterschouder zwaait. Elke plafondschildering verbeeldt een scène uit een belangrijke slag uit de Venetiaanse geschiedenis: op het Gardameer (1440) en bij Gallipoli (1484), Argenta (1482) en Brescia (1438). Die laatste stad werd als eerste door de Milanese hertog Filippo Maria Visconti (1392-1447) bestormd, maar met hulp van het Venetiaanse leger onder leiding van Francesco Barbaro (1390-1454) succesvol verdedigd. De vier schilderingen werden tussen 1579 en 1582 door Jacopo Tintoretto’s atelier uitgevoerd, met behulp van ontwerpen en detailstudies van diens hand.

Het Rotterdamse blad is de enige bewaard gebleven voorbereidende tekening voor deze schildering met als centrale figuur de geharnaste soldaat met geheven slagzwaard. Hij is te midden van hevige gevechten afgebeeld, tegen een door vuur verlichte achtergrond en een lucht gevuld met rook. Tintoretto zal ongetwijfeld een assistent hebben opgedragen om als naaktmodel in de bewuste dynamische houding te poseren, staand op een verhoging. Omdat de plafondcompositie da sotto in su (van onderaf naar boven) zou worden bekeken, werd het model vanuit een lager standpunt en in extreem verkort perspectief getekend. Dit optische effect was geliefd bij Tintoretto en zijn tijdgenoten, die het vooral in grote plafondschilderingen toepasten om hun vaak overvolle composities dramatischer te maken. De tekening is gekwadreerd om te worden overgezet op doek. Op de verso staat een tekening van dezelfde naakte figuur in achteraanzicht, eveneens gekwadreerd maar niet gebruikt voor de plafondschildering. In de Koenigs Collectie bevinden zich figuurstudies voor het aanverwante fresco De slag op het Gardameer (I 77, I 80, I 406).

De tekening op de recto wordt unaniem beschouwd als eigenhandig werk van de meester. En hoewel Rossi (1975) de tekening op de verso als atelierwerk aanmerkte, is deze volgens ons door Jacopo zelf getekend, hetzij als alternatieve optie, hetzij om in een andere, voor ons onbekende compositie te worden gebruikt. Marciari wees op het ontbreken van de voeten, wat doet vermoeden dat de tekenaar al een compositietekening had gemaakt en daardoor wist dat de voeten in de schildering toch niet zichtbaar zouden zijn.[3] Marciari zag onze tekening als een voorbeeld van de zogenaamde sacco di noce (zak met noten)-stijl die typerend is voor Tintoretto’s tekeningen uit de tweede helft van de jaren 1570 en zich kenmerkt door ‘een sterke overdrijving van musculatuur waarbij de contouren van het lichaam vaak vervormd worden tot zwabberende, bobbelige lijnen’.[4] Volgens hem werden deze tekeningen naar de verbeelding gemaakt en niet naar een levend model of ledenpop.[5]

Noten

[1] Opgenomen in de Elenco (inventaris) van de D’Adda collectie, nr. 8: ‘Studio per la Difesa di Bescia nel Palazzo ducale’.

[2] Pallucchini/Rossi 1982, nr. 402, afb. 515; Rossi 1975, afb. 159.

[3] Genoteerd door John Marciari tijdens een bezichtiging van de tekening in Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

[4] Marciari 2018, pp. 119, 122. De term sacco di noce (zak met noten) werd door Leonardo da Vinci geïntroduceerd als aanduiding voor de weergave van extreme musculatuur, zie Van den Akker 1991, pp. 142, 225, nr. 93.

[5]Venetië/Washington 2018, p. 189, suggereren dat de tekening naar een ledenpop kan zijn gemaakt. Marciari vindt het echter onwaarschijnlijk dat Tintoretto in die late fase van zijn loopbaan nog steeds dat soort modellen gebruikte, en is van mening dat hij in plaats daarvan vertrouwde op zijn ervaring en verbeeldingskracht.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel