:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staande man met een stok

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staande man met een stok
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 430 mm
Breedte 276 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 406 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1582
Watermerk geen (vH, 10P). In doublure: Drieberg met kruis erop, letters AB eronder (67 x 44 mm, tussen P5-7 van 12P, vH, folio blad). [zie afb.]
Inscripties 'Del Tintoretto' (op verwijderde doublure, r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1938, nr. 367; Amsterdam 1953, nr. T 59; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Rotterdam 1938, nr. 367; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1676 (recto) en nr. 1761 (verso, toeschr. Marietta Tintoretto); Amsterdam 1953, nr. T 59, pl. 67 (Jacopo); Rossi 1975, p. 64 (afgewezen toeschr.); Rearick 1996, p. 181; Rearick 2001, p. 229 (Jacopo); Rossi 2007, pp. 90, 110, nr. 68, fig. 45 (recto, Domenico) en 46 (verso, atelier), p. 141 n. 59; Marciari 2018, pp. 138, 141 n. 59 (Domenico)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, detail van de heilige Christoffel in 'Het paradijs', ca. 1588, olieverf op doek, 174.5 x 494 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. Foto Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Volgens Rearick (2001) en Marciari (2018) is dit werk een ongebruikte studie die in verband kan worden gebracht met de man links boven in het schilderij Het verzamelen van manna. Dit enorme doek, met een ‘dichtbevolkte’ compositie, werd door Jacopo Tintoretto en diens zoon Domenico (1560-1635) voor het presbyterium van de San Giorgio Maggiore in Venetië (1592-1594) geschilderd.[1] Daar is de figuur echter in achteraanzicht afgebeeld en staat, volledig gekleed, met twee anderen bij een aambeeld.[2] Hoewel de silhouetten op het eerste gezicht met elkaar overeen lijken te komen, is er bij nader inzien toch geen sprake van enig verband. Ook is een functionele link met Tintoretto’s zoekgeraakte schilderij De zeeslag bij Lepanto geopperd, zij het met voorbehoud (want onverifieerbaar).[3] Onze studie zou eerder in verband kunnen worden gebracht met de centrale figuur in De slag om het Gardameer, een van de vier grote, bijna achthoekige plafondschilderingen in de Sala del Maggior Consiglio in het Dogepaleis in Venetië. Deze werden tussen 1579 en 1582 in Jacopo Tintoretto’s atelier aan de hand van ontwerpen van diens hand uitgevoerd.[4] De gelijkenis heeft vooral betrekking op de energieke houding van de figuur: de benen uit elkaar, het bovenlichaam hellend naar één kant en de linkerarm opgeheven, het hoofd gedeeltelijk bedekkend. Het voornaamste verschil is dat de krijger in de plafondschildering een schild aan zijn linkerarm heeft hangen en in zijn rechterhand een zwaard in plaats van een stok vasthoudt.

Een andere naaktstudie door Tintoretto in Rotterdam (I 80) is eveneens aan deze strijder in het maritieme gevecht gerelateerd.[5] Een stilistisch kenmerk, dat in beide tekeningen terugkeert, is de ‘bobbelige’ anatomie, de zogenaamde sacco di noce (zak met noten)-stijl die met name te vinden is in Jacopo’s late tekeningen vanaf het midden van de jaren 1570.[6] Ook de manier waarop de benen met onderbroken contouren en dezelfde parallelle gekromde arceringen in beide bovenbenen zijn getekend, dit om een driedimensionaal effect te bereiken, is typerend voor de kunstenaar, evenals de pentimenti in de arm met de stok. De toeschrijving aan Jacopo, die ook werd geaccepteerd door Tietze/Tietze-Conrat (1944) en Rearick (2011), is dan ook overtuigender dan die aan Domenico, zoals voorgesteld door zowel Rossi (2007) als Marciari (2018).

Van dit soort figuurstudies naar levende modellen die vaak in de meest verwrongen houdingen moesten poseren werden er honderden in het atelier bewaard, waar ze voor toekomstig gebruik als een repertoire van vormen en thema’s dienden, zowel voor educatieve als praktische doeleinden.[7] Ze werden bewaard in mappen of op rollen doek geplakt, zonder dat daarbij enig onderscheid tussen de studies van de meester en die van zijn leerlingen werd gemaakt. Het is goed mogelijk dat onze studie enkele jaren later als uitgangspunt werd genomen voor de figuur van de heilige Christoffel in Tintoretto’s Het paradijs (ca. 1588), nu in Madrid (afb.), de laatste van twee grote, geschilderde compositieontwerpen voor de enorme muurschildering in het Dogepaleis in Venetië.[8] Deze figuur, die zich in de volle compositie iets onder het midden aan de rechterkant bevindt, heeft veel weg van de figuur in onze studie, het bovenlichaam op dezelfde manier gedraaid, de rechterknie iets gebogen en de rechterarm naar beneden met in de hand een kleine bol. De houding van de linkerarm van de heilige Christoffel werd daarentegen veranderd: deze is nu uitgestrekt en houdt een staf vast.

De tekening op de verso stelt de buste van een vrouw voor en werd door Tietze/Tietze-Conrat (1944) toegeschreven aan de dochter van de kunstenaar, Marietta Robusti (ca. 1560-1590), die ook bekend is als La Tintoretta. Waarschijnlijk is deze tekening, als kopie, gerelateerd aan de sculptuur van een vrouw die prominent aanwezig is in Jacopo Tintoretto’s portret van kunstenaar en antiquair Ottavio Strada (1549/1550-1612), gedateerd 1567, nu in Amsterdam.[9]

Noten

[1] De Vecchi 1970, nr. 292 A, pl. 57; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 466, afb. 594, 596 (relevant detail).

[2] Terecht opgemerkt door Rearick (2001).

[3] Amsterdam 1953, p. 90 onder nr. T 59.

[4] De Vecchi 1970, nr. 260 E, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 403, afb. 516; Rossi 1975, afb. 161.

[5] Er bevindt zich nog een andere detailstudie voor deze schildering, in dit geval voor de schutter rechtsonder, in de Collectie Koenigs, I 77.

[6] Dit opmerkelijke stilistische element werd beschreven door Marciari (2018), pp. 119, 122.

[7] Zie voor atelierpraktijken en het tekenen naar levend model Rearick (2004) en Whistler (2004).

[8] Museo Thyssen-Bornemisza, inv. 403 (1980.47); Pallucchini/Rossi 1982, nr. 461, afb. 586, 588 (relevant detail); Parijs 2006, nr. 14, ill.; Madrid 2007, nr. 47, ill. (detail ter vergelijking: p. 374, afb. 193).

[9] Rijksmuseum, inv. SK-A-3902.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel