:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een geweerschutter, in vooraanzicht

Studie voor een geweerschutter, in vooraanzicht

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1579-1582)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een geweerschutter, in vooraanzicht
Materiaal en techniek Zwart krijt, op verkleurd blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 363 mm
Breedte 284 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 77 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1579-1582
Watermerk geen (vH, 8P)
Inscripties 'Tintoretto' (verso, r.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 10; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 683; Amsterdam 1953, nr. T 58
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 683, ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1658; Amsterdam 1953, nr. T 58; Pignatti 1971, p. 163]; Rossi 1975, pp. 21, 53, fig. 160, pl. XXIV (verso, atelier); Pallucchini/Rossi 1982, no. 403, p. 217, onder nr. 403; Rearick 2001, p. 228
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, 'De slag om het Gardameer', 1597-82, olieverf op doek, Palazzo Ducale, Venetië. Foto Giorgio Roncolato

De tekening op de voorzijde van dit dubbelzijdig betekende blad is een vlotte voorbereidende studie voor een bijfiguur in De slag om het Gardameer (afb.), een van de vier grote, bijna achthoekige plafondschilderingen in de Sala del Maggior Consiglio in het Palazzo Ducale in Venetië.[1] Het werk is gerelateerd aan een figuur rechtsonder in de compositie: een soldaat die een geweer afschiet terwijl hij op de boeg van een slagschip staat. De vier schilderingen werden tussen 1579 en 1582 door het atelier van Jacopo Tintoretto aan de hand van diens ontwerpen en detailstudies uitgevoerd. Het gaat om zeer tot de verbeelding sprekende, dramatische scènes die belangrijke gevechten uit de Venetiaanse geschiedenis verbeelden: bij Gallipoli (1484), Argenta (1482) en Brescia (1438), en op het Gardameer (1440), de tweede maritieme slag op het grootste meer van Italië, waarbij de Venetianen uiteindelijk de Milanese vloot versloegen, controle kregen over het meer en hulp konden bieden aan de belegerde stad Brescia.[2] In oudere literatuur (Papini 1915) werd dit tafereel onjuist omschreven als De nederlaag van Ercole I d’Este, verwijzend naar de Zoutoorlog van 1482 tot 1484 waarbij de Venetianen samen met paus Sixtus IV (1414-1484) een overwinning boekten op het hertogdom Ferrara.[3] De samensteller van de Elenco, een inventaris van tekeningen in het D’Adda-album waaruit dit blad en diverse andere bladen uit de Koenigs Collectie afkomstig zijn, omschreef het werk consequent als ‘no.10 Due studii per un archiere probabilmente per la “Sconfitta di Ercole I” del Palazzo Ducale' (twee studies voor een boogschutter waarschijnlijk voor de ‘Nederlaag van Ercole I’ in het Dogepaleis), en zag de geweerschutter dus abusievelijk aan voor een boogschutter.[4]

Het is een van de vier bewaard gebleven voorbereidende tekeningen voor figuren in dit fresco. Eén daarvan, een bewerkte studie voor een uiteindelijk in spiegelbeeld geschilderde soldaat, is nu in Londen; de andere twee, beide gerelateerd aan de strijder die prominent in het midden van de compositie op de houten loopplank staat, bevinden zich in de Koenigs Collectie (I 80, I 406).[5] Daarin bevindt zich tevens een figuurstudie voor een soldaat in het aanverwante fresco De verdediging van Brescia (I 76).

Onze tekening wordt unaniem beschouwd als eigenhandig werk van de meester, terwijl de tekening op de verso onterecht door Rossi (1975) is aangemerkt als werk door Tintoretto’s atelier. In tegenstelling tot de tekening op de voorzijde is die op keerzijde zeer ruim gekwadreerd, wat doet vermoeden dat deze afbeelding eveneens voor een schildering is gebruikt. Het is een bewerkte overgetrokken tekening van de recto, dus in spiegelbeeld, maar stelt dezelfde figuur in achteraanzicht voor.

Noten

[1] Pallucchini/Rossi 1982, nr. 403, afb. 516; Rossi 1975, afb. 161.

[2] Tijdens een van de belangrijkste technische militaire operaties ooit was de Venetiaanse vloot een jaar eerder, in 1439, via de rivier de Adige en een tocht van tien kilometer over de bergen overgeplaatst van Mori tot Torbole aan de noordoostkant van het meer. Vervolgens verloor de Venetiaanse vloot echter de slag tegen de Milanese oorlogsvloot bij Desenzano, aan de zuidwestkust van het meer. Ze hielden de controle over het noorden, herstelden zich en wonnen uiteindelijk de tweede slag bij Ponale aan de noordwestkust, ten zuiden van Riva del Garda. P. Malvinni, La magnifica intrapresa. Galeas per montes conducendo, Trento 2010.

[3] Papini 1915, pp. 163-180, ill. p. 170.

[4] Deze Elenco wordt besproken in de inleiding van deze online catalogus van de collectie.

[5] Londen, British Museum, inv. 1913,0331.188; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1691; Rossi 1975, p. 63 (verworpen toewijzing); Rearick 2001, p. 228 nr. 31 (met onjuist inv.nr.).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel