Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Vénus de Milo aux tiroirs (Venus van Milo met laden)

Vénus de Milo aux tiroirs (Venus van Milo met laden)

Salvador Dalí (in 1936 (1964))

Vraag maar raak

  • Maartje Hagenbeek vroeg

    Goedendag,

    ik studeer kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en ik ga een paper schrijven over kunsttechnieken en -materialen. Ik vroeg mij daarom af of jullie mij meer informatie zouden kunnen geven over het materiaal dat gebruikt is voor de Venus van Milo met laden (welke soort verf, bont e.d.).
    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Maartje

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Maartje,

    Ik ben even voor je de archieven ingedoken. Het belangrijkste materiaal van het werk is wit gepatineerd brons. Het bont dat is gebruikt is afkomstig van de hermelijn. Van dit dier is de witte wintervacht gebruikt. Ik hoop dat je hier mee verder kunt. Succes!

    Groetjes,
    Jephta

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Het vormgeven aan beelden uit het onderbewuste was een belangrijke drijfveer van de surrealisten. Ze lieten zich inspireren door de 'Traumdeutung' (dromenverklaring) en psychoanalyse van Sigmund Freud. Dalí vergeleek het onderbewuste met het hebben van geheime laden, die op onverwachte momenten geopend konden worden. Hij verbeeldde dit idee plastisch in een eigentijdse versie van het beroemde beeld de 'Venus van Milo'.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Vénus de Milo aux tiroirs (Venus van Milo met laden)
Materiaal en techniek Brons , verf en bont
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 99 cm
Diepte 31.5 cm
Breedte 29.5 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer BEK 1467 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1971
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1971
Leeftijd maker Circa 32 jaar
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí , c/o Pictoright Amsterdam 2015
Tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
De collectie als tijdmachine (2017)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Surreal Objects (2011)
Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Digitising Contemporary Art
Materiaal
Object
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Auteur: Marijke Peyser

Begin jaren twintig maakt Salvador Dalí kennis met de geschriften van de Weense psychoanalyticus Sigmund Freud. Met name de publicatie Traumdeutung (1899-1900) maakt een verpletterende indruk op hem: ‘Het was één van de belangrijkste ontdekkingen van mijn leven. Ik kwam in de ban van zelfanalyse, niet alleen wat betreft mijn dromen, maar van alles wat me overkwam, al leek het nog zo toevallig’.[1]

De klassieke Venussculptuur lijkt uit gips vervaardigd, maar is in werkelijkheid van witgeverfd brons. In de romp maakt Dalí een zestal openingen. In deze rechthoekige leegten worden laden geplaatst die, in plaats van knoppen, van toefjes bont worden voorzien. Met deze vervreemdende sculptuur heeft de kunstenaar ‘een allegorie van de psychoanalyse’ voor ogen, ‘die het genoegen laat zien waarmee wij de vele narcistische geuren, die opstijgen uit al onze laden, tot ons nemen’.[2] Later voegt Dalí hieraan toe dat het enige verschil tussen het onsterfelijke Griekenland en ons huidige tijdperk, Sigmund Freud is. Hij heeft namelijk ontdekt dat het menselijk lichaam ‘talloze geheime laden heeft die alleen met behulp van de psychoanalyse geopend kunnen worden’.[3] Geheime laden zijn plekken waar dromen, verlangens en obsessies, vaak op seksueel gebied, gekoesterd maar ook verborgen worden. ‘Deze sculptuur zou ons van de psychoanalyse kunnen genezen’, aldus de kunstenaar.[4]

Het thema ‘vrouw met laden’ komt in vele variaties terug in zijn oeuvre. Tijdens een verblijf in Londen bij zijn mecenas Edward James tekent en schildert hij respectievelijk City of Drawers en Le cabinet anthropomorphique (beide in 1936).[5] Op de door Dalí ontworpen omslag van het surrealistische blad Minotaure. Revue artistique et littéraire bestaat de borst van de minotaurus uit een half geopende lade.[6] De figuur op het omslag van de catalogus voor Dalí’s tentoonstelling bij Julien Levy Gallery in New York (december 1936 – januari 1937) heeft twee borsten in de vorm van leporello’s met afbeeldingen van de tentoongestelde werken. De twee werken op papier Cannibalisme des tiroirs en Femmes aux tiroirs (beide uit 1937) zijn voorstellingen van agressie en haat, tegen de achtergrond van de Spaanse Burgeroorlog (zie Espagne).

In 1929 vraagt André Breton zijn kompanen na te denken over ideeën die de groep nieuw leven kunnen inblazen. Dalí’s voorstel, het maken van surrealistische objecten, wordt gepubliceerd in Le Surréalisme au service de la révolution.[7] In zijn korte tekst beschrijft Dalí zes verschillende typen objecten.[8] In zijn autobiografie beschrijft hij hoe hij zich inzette voor de promotie van het surrealistische object, zijn wapen tegen de dromen (les récits de rêve) en het automatische schrift, beide speerpunten van Bretons opvatting in de eerste jaren van het surrealisme: ‘Het surrealistische object dient geheel onpraktisch en irrationeel te zijn. Deze surrealistische objecten gaan de concurrentie aan met nuttige en praktische voorwerpen. Bij deze heftige strijd, die wel op een hanengevecht lijkt, zal het normale object er dikwijls berooid afkomen’.[9] Breton stelde in mei 1936 een baanbrekende tentoonstelling over het surrealistische object samen, Exposition surréaliste d’objets, bij galerie Charles Ratton in Parijs. Deze wordt door Dalí bestempeld als ‘de beste surrealistische groepsmanifestatie tot nu toe’.[10]

 

Noten

[1] Gibson 1997b, p. 156. Freuds teksten verschenen in de jaren twintig in Franse vertaling en kwamen hierdoor onder de aandacht van de Parijse surrealisten. In 1924 verscheen overigens ook een Spaanse vertaling.

[2] Descharnes/Néret 2005, p. 276.

[3] Ibid.

[4] Descharnes 1962, p. 164.

[5] Stuttgart/Zürich 1989, p. 202.

[6] Minotaure. Revue artistique et littéraire, 8 (1936).

[7] Le Surréalisme au service de la révolution, 3 (december 1931).

[8] Ades 1995, pp. 151-152.

[9] Dalí 1952, pp. 347-348.

[10] Voor de namen van deelnemers aan deze tentoonstelling, zie Gibson 1997b, pp. 409-410.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel