Tussen 1910 en 1914 veranderde het werk van Kandinsky ingrijpend. Hij schilderde geen verhalende voorstellingen meer, maar ging over op een volledig vrije, abstracte vormentaal. Deze 'grote studie' is een kenmerkend voorbeeld van zijn abstracte stijl. Het is een luchtige werveling van kleuren, lijnen en vormen.
Het expressieve handschrift is typerend voor Kandinsky's vroege abstracte werken. In later jaren zou hij meer met geometrische vormen gaan werken.
Specificaties
Titel | Grosse Studie (Grote studie) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 101 cm Breedte 79,3 cm Dikte 2 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Wassily Kandinsky
|
Inventarisnummer | 2677 (MK) |
Credits | Aankoop 1964 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1964 |
Vervaardigingsdatum | in 1914 |
Externe tentoonstellingen |
Schönberg & Kandinsky. Tegendraads in kunst en muziek (2013) Mies van der Rohe. The MoMA Collages (2017) London 1938: Defending 'Degenerate' German Art (2018) Mies van der Rohe (2016) Boijmans bij de Buren - Branding Rotterdam (2019) Hilma af Klint and Wassily Kandinsky. Dreams of the Future (2024) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Rusland > Oost-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Wassily Kandinsky
Moskou 1866 - Neuilly-sur-Seine 1944
De van oorsprong Russische Wassily Kandinsky woonde vóór de Eerste Wereldoorlog in München, waar hij deel ging uitmaken van de kunstenaarsgroep Der Blaue...
Bekijk het volledige profiel