:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De granaatappeloogst

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Michelangelo Cerquozzi schilderde vaak in de zogenaamde Bamboccianti stijl. Deze stijl is vernoemd naar Il Bamboccio, de bijnaam van de Hollandse schilder Pieter van Laer die in Rome werkte. Hij schilderde typische Nederlandse genrestukken in Italiaanse landschappen. Gezien Cerquozzi's contacten met Nederlanders zoals Van Laer is Nederlandse invloed op de iconografie niet onwaarschijnlijk. Het mogelijk in erotische zin op te vatten motief van het plukken van fruit was in de Nederlanden al in de 16de eeuw gangbaar., De granaatappel gold eeuwenlang als een symbool van vruchtbaarheid en overvloed, ongetwijfeld vanwege de vele zaden. Het meisje kijkt verlangend op naar de jonge man, die haar zojuist een opengebarste vrucht heeft gegeven. Niet voor niets geldt de granaatappel als een ‘afrodisiacum’.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De granaatappeloogst
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 113,5 cm
Hoogte 182 cm
Makers Schilder: Michelangelo Cerquozzi
Inventarisnummer 2662 (OK)
Credits Aankoop met steun van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1963
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1963
Vervaardigingsdatum in circa 1640 -1660
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Hans Makarts Abundantia (2012)
Externe tentoonstellingen De Bentvueghels (2023)
Literatuur G. Briganti, 'Michelangelo Cerquozzi, pittore di nature morte,' Paragone 5, 53 (1954), pp. 47-52; B. Treffers, G.J. van der Sman & E. Mijnlieff, exh. cat. Italiaanse schilderkunst in Nederlands bezit. Van Titiaan tot Tiepolo, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 1989, pp. 118-119, nr. 60 (tekst Ewoud Mijnlieff); B. Aikema, E. Mijnlieff & B. Treffers (eds.), Italian paintings from the seventeenth and eighteenth centuries in Dutch public collections, Firenze (Centro Di) 1997, pp. 54-55, nr. 47 (tekst Inge Rockx); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 38.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Alles over de maker

Michelangelo Cerquozzi

Rome 1602 - Rome 1660

Michelangelo Cerquozzi werkte voornamelijk in Rome, de stad waar hij ook geboren was. Hij schilderde vaak Bambocciate, waarin boerenscenes werden afgebeeld....

Bekijk het volledige profiel