:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Grote Markt te Rotterdam

Vraag maar raak

  • Eva vroeg

    Hey,
    What is the meaning behind the peculiar black hat of the person behind the main character?

    Groetjes,
    Eva

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Eva, ik ben een beetje in de war in welke taal ik je kan antwoorden, probeer het eerst in Nederlands. Een poosje geleden hebben we ons hier al over deze vraag gebogen, maar we hebben geen eenduidig antwoord gevonden. De platte hoed met het puntje erop lijkt op wat in de Middeleeuwen een 'Jodenhoed' heette. Het zou kunnen dat Joden in de 17de eeuw zich nog steeds met zo'n bijzonder kledingstuk onderscheidden. Vlakbij de Grote Markt in Rotterdam lag een synagoge en je ziet ook meer achterin een figuur met zo'n hoed (gebogen) staan. Maar in het boek 'Rembrandt's Jews'van Steven Nadler (2003) wordt juist aangegeven dat Joden zich in de 17de eeuw niet meer wilden onderscheiden en net zo modieus gekleed gingen als de rest van de gegoede burgerij. Op het ijsgezicht van Avercamp in de Boijmans collectie (2482 (OK)) komt de hoed voor in combinatie met een 'huik' een lange zwarte mantel die vanuit Marokko en Spanje hier in de mode kwam. Hartelijke groet, Els

  • Seppe Geukens vroeg

    Wie was de opdrachtgever van het schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Seppe,
    Er is niks bekend over een opdrachtgever. Wel weten we dat Hendrick Sorgh vaker markttaferelen schilderde omdat zijn huis aan de Grote Markt in Rotterdam lag.
    Groet,
    Frederieke

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Hendrik Maertensz. Sorgh begon in de vroege jaren 1650 met het schilderen van marktscènes. In zijn marktstukken combineerde Sorgh in feite verschillende genres. Van Sorgh zijn twaalf markttaferelen bewaard gebleven.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De Grote Markt te Rotterdam
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 39,8 cm
Hoogte 30,5 cm
Makers Schilder: Hendrick Martensz. Sorgh
Inventarisnummer 1818 (OK)
Credits Aankoop 1870
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1870
Vervaardigingsdatum in 1654
Signatuur datering : op de luifel links ; # * HM Sorg 1654 signatuur: op de luifel links; # * HM Sorg 1654
Herkomst : veiling Parijs (Drouot), 1870/04/01 VAN: Vis Blokhuyzen, D. IN/OP: 1870 TE: Parijs VOOR: frs 1100 OPM: nr. 68
Externe tentoonstellingen Boijmans bij de Buren - Ateliergeheimen (2019)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Afbeelding: agenda Museum Boymans van Beuningen 1982 (steden en monumenten) Beschrijving der schilderijen in het museum te Rotterdam, gesticht door Mr. F.J.O. Boymans <1872> - nr. 324, p.92 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 133 Nederlandse genreschilderijen uit de zeventiende eeuw, eigen collectie Museum Boijmans Van Beuningen - 193 (afb kleur) Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 192
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Rotterdam > Zuid-Holland > Nederland > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Hendrick Martensz. Sorgh

Rotterdam 1609/1611 - Rotterdam 1670

Hendrik Maertensz. Sorgh was een leerling van achtereenvolgens David Teniers de jonge en Willem Buytewech. Sorgh specialiseerde zich voornamelijk in...

Bekijk het volledige profiel