Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Damesportret

Vraag maar raak

  • Ole vroeg

    Hoe heet deze dame

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Ole,

    Bedankt voor je vraag, helaas is deze dame niet geïdentificeerd. Haar naam weten we dus niet. Wat vind jij een passende naam?

    Groeten,
    Rianne

  • Jorden(9) vroeg

    Had die vrouw echt bling bling

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Jorden,
    De vrouw heeft oorbellen in en een ring om. Maar naast deze letterlijke 'bling bling' heeft ze ook haar mooiste kleren aangetrokken. Ze volgt de laatste Parijse mode met haar aparte hoofddeksel, mooie sjaal en jurk met grote mouwen. Alleen de dames uit de rijke klasse konden de Parijse ontwikkelingen op de voet volgen. Zo zag de bling bling van de 19de eeuw er dus uit!

  • lea vroeg

    Waarom draagt ze haar trouwring om haar duim?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    In de 17de eeuw ontstond een mode waardoor vrouwen de trouwring soms om hun wijsvinger of zelfs om hun duim droegen.

  • Chase vroeg

    Waren er in die tijd ook vrouwen die niet dik waren?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Chase,
    Ja natuurlijk waren er ook vrouwen die niet dik waren. Veel mensen waren arm en hadden honger. Daarom werden dikke vrouwen ook zo mooi gevonden: dat was een teken van rijkdom.

    Groeten
    Rianne

  • vroeg

    Waarom is ze zo dik

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Tot het einde van de 19de eeuw waren volle vrouwen het schoonheidsideaal. Eerst lag de nadruk op buik en heupen, later verschoof de nadruk naar borsten en billen. Een dikke vrouw is een vruchtbare vrouw. Pas aan het einde van de 19de eeuw vermindert die symbolische nadruk op de vruchtbaarheid van de vrouw en ontstaat er een slanker lichaamsideaal. De elite ziet het als een teken van verfijning en beschaving wanneer er met mate wordt gegeten, een cultuur van fijnproevers. De vrouw in dit schilderij uit de 19de eeuw beantwoordt duidelijk aan het vollere lichaamsideaal.

  • Stach vroeg

    Waarom heeft ze zulke grote borsten?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Stach, tot het einde van de 19de eeuw waren volle vrouwen het schoonheidsideaal. Eerst lag de nadruk op buik en heupen, later verschoof de nadruk naar borsten en billen. Pas aan het einde van de 19de eeuw ontstaat er een slanker lichaamsideaal. De elite ziet het dan als een teken van verfijning en beschaving wanneer er met mate wordt gegeten, een cultuur van fijnproevers. De vrouw in dit schilderij uit de 19de eeuw beantwoordt duidelijk aan het vollere lichaamsideaal. Hartelijke groeten, Rianne

  • Victoria vroeg

    Heeft ze haar achter haar hoed?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Victoria, ik denk zelf van wel, maar wat denk jij? En waarom? Groeten, Rianne

  • Livi vroeg

    Gaat ze dan niet sneller dood omdat ze zo dik is of maakt dat niks uit?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Livi, Echt gezond was haar postuur inderdaad niet. Mensen werden in die tijd ook niet zo oud als nu. In de 19e eeuw worden echter wel grote stappen gemaakt op het gebied van gezondheid en hygiëne. Rond 1850 ligt de gemiddelde levensverwachting nog onder de 40 jaar, terwijl aan het einde van de 19de eeuw de levensverwachting al is gestegen tot bijna 50 jaar. Er worden belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan, zoals de ontdekking van de bacterie. Er ontstaat bovendien kritiek op strakke korsetten (zoals deze dame ook draagt), en er wordt gepleit voor losser vallende kleding voor kinderen, zodat ze zich makkelijker kunnen bewegen. Groeten, Rianne

  • Dexters vroeg

    Waarom nephaar?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Dexter, waarschijnlijk was het haar van deze dame van zichzelf niet mooi genoeg. Om dit modieuze kapsel te creëren gebruikte ze dus nephaar. Een voorbeeld van 19de-eeuwse extensions! Groeten, Rianne

  • Boas vroeg

    Trokken alleen rijke mensen dit aan?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Boas, ja dat klopt. Alleen rijke mensen konden zich zo'n outfit volgens de laatste mode veroorloven. Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Kruseman was de societyschilder van de Hollandse romantiek. De dames die hij portretteerde behoorden tot de rijke klasse die de nieuwste ontwikkelingen in de Parijse mode op de voet volgde. Kruseman schilderde hun modieuze kapsels, hoeden, shawls en accessoires tot in detail, op een wijze die nu haast karikaturaal lijkt, maar dat toentertijd zeker niet was.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Damesportret
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 78.7 cm
Hoogte 65.8 cm
Makers Schilder: Jan Adam Kruseman
Inventarisnummer 1426 (OK)
Credits Schenking / Donation: H.W Twiss, P.M. Twiss-Martini Buys 1935
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1935
Leeftijd maker Circa 25 jaar
Tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Onderwijs PO Jurken jassen en jackets, VO Mode in het museum, PO Het grote verhalenboek
Onderzoek ALMA
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Alles over de maker

Jan Adam Kruseman

Haarlem 1804 - Haarlem 1862

Jan Adam Kruseman schreef zich op 15-jarige leeftijd in op de Tekenacademie en kreeg daar les van zijn neef Cornelis Kruseman. Tussen 1822 en 1824 was Kruseman...

Bekijk het volledige profiel