:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Minerva beschermt de jeugd

Minerva beschermt de jeugd

Vroegere toeschrijving: Otto van Veen (in circa 1600-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Minerva beschermt de jeugd
Materiaal en techniek Grijs krijt (sporen), pen in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 165 mm
Makers Vroegere toeschrijving: Otto van Veen
Inventarisnummer OvVeen 1 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie verso: een verticale en horizontale vouw, reparaties, foxing
Inscripties 'Carato f’ (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 602 (als ‘Eene Allegorie’ van Willem van Mieris naar Otto Venius [sic]); Cat. 1869, nr. 480 (als in 1852); Cat. 1901, nr. 876 (als ‘after Otto van Veen’, fl. 15,-); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit is een kopie naar een gravure van Pieter Perret (1555-ca.1625), gegraveerd naar een ontwerp van Otto van Veen.1 De graveur en boekillustrator Perret, leerling van Maarten de Vos, Gerard de Jode en Cornelis Cort, werkte in de jaren 1590 in Antwerpen en werd daar in 1594 als meester-graveur in het Sint-Lucasgilde ingeschreven. Perret droeg de gravure op aan de Spaanse architect Juan de Herrera (ca. 1530-1597), met wie hij aan het Spaanse hof had samengewerkt.2 Het ontwerp voor de prent zal ontstaan zijn omstreeks 1594-1595, toen Van Veen en Perret beiden in Antwerpen werkzaam waren, en vóór de dood van Herrera in 1597.3 De tekening dateert dus in ieder geval van daarna, vermoedelijk uit de eerste helft van de zeventiende eeuw.

Uitgebeeld is een jongeman die achteroverleunend op een kussen belaagd wordt door Venus, Amor, Ceres en Bacchus. Samen verbeelden zij de aardse geneugten die de mens op het verkeerde pad brengen.Venus spuit melk uit haar borst in de mond van de jongen, daarbij geholpen door haar zoontje Amor. Bacchus schenkt zijn wijnbokaal over hem uit, vergezeld door een sater met een mand met druiven. Daarachter staat Ceres, de godin van de landbouw en belichaming van de aardse overvloed. Als drietal verwijzen Venus, Bacchus en Ceres naar de bekende, vaak uitgebeelde uitspraak van de Romeinse blijspeldichter Terrentius: Sine Cerere et Libero friget Venus – zonder Ceres (spijs) en Bacchus (wijn) heeft Venus (de liefde) het koud.4 De oude vrouw rechts, die op een botje knaagt, personifieert volgens het Latijnse onderschrift bij Perrets gravure Egestas (Armoede). Ze trekt aan de kleding van de jongen en vraagt zo diens aandacht voor de armzalige gevolgen van het najagen van eigen genoegens. De jongen wordt beschermd door Vader Tijd of Chronos, die Venus bij haar schouder pakt, en door Minerva, die hem niet alleen overeind helpt, maar ook met haar schild tracht te voorkomen dat Venus’ melk de jongen voedt. Linksachter staat de tempel der deugd, die de jongen met hulp van Minerva mogelijk nog bereiken kan. Deze allegorie op de wereldse gevaren die de jeugd bedreigen, was kennelijk geliefd, want het thema is in meerdere, aan de gravure verwante, schilderijen overgeleverd.5

De tekening volgt de gravure nauwgezet, alleen de twee putti met de lauwerkransen linksboven ontbreken. Twee andere getekende kopieën naar de gravure bevinden zich in Brussel.6

Noten

1 Hollstein XVII, 1976, p. 50, nr. 35.

2 Zie voor Pieter Perret Turner 1996, dl. 24, p. 475. Voor Juan de Herrera, Turner, dl. 14, pp. 472-477.

3 Müller Hofstede 1957, pp. 157-158.

4 Terentius, Eunuchus, 732. Zie voor deze thematiek bijvoorbeeld Amsterdam/New York/Toledo 2003, nrs. 83, 99, 100 (alle drie Hendrick Goltzius).

5 Het grootste exemplaar, met het monogram ‘OV’ en het opschrift TYPUS INCONSULTAE JUVENTUTIS (beeld van onbezonnen jeugd), bevindt zich in Stockholm, Nationalmuseum, inv. nr. 666. Het werd in 1621 als werk van Otto van Veen genoemd in de inventaris van de Kunstkamer van Rudolf II in Praag, zie Cavalli-Björkman 1986, nr. 57 en ook Panofsky 1961, p. 16 en Ost 2007, pp. 281-282. De compositie is verder bekend uit een drietal andere geschilderde versies, die grote overeenkomsten vertonen met dit schilderij in Stockholm, zie Ost 2007, pp. 282 en ook Panofsky 1961, p. 16 (n. 36).

6 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; De Grez 1913, nr. 1581 (als Jan van der Heyden, inmiddels als ‘anoniem’); De Grez 1913, nr. 3702 (als Otto van Veen, heet inmiddels ‘zeventiende-eeuwse kopie naar Van Veen’). De prent is ook nagevolgd op Het kabinet van de liefhebber, toegeschreven aan Frans Francken II (Brussels, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 6853), waar als één van de schilderijen tegen de achterwand een geschilderde kopie naar Perrets gravure afgebeeld is, zie Panofsky 1961, p. 16 (n. 36).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Otto van Veen

Leiden 1556 - Brussel 1629

Bekijk het volledige profiel