:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man met een baard, traditioneel geïdentificeerd als Carolus Clusius

Portret van een man met een baard, traditioneel geïdentificeerd als Carolus Clusius

Toegeschreven aan: Anthonis Mor van Dashorst (in circa 1565-1570)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man met een baard, traditioneel geïdentificeerd als Carolus Clusius
Materiaal en techniek Zwart en rood krijt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 305 mm
Breedte 232 mm
Makers Toegeschreven aan: Anthonis Mor van Dashorst
Inventarisnummer N 188 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1565-1570
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 6P)
Conditie oude reparaties, foxing, papier en lijmresten, vouwen
Inscripties 'CAROLVS / clusius' (linksboven, in pen in bruine inkt), 'Ant. Moor fe' (rechtsboven, in pen in bruine inkt), 'No 8 / 15- / chevalier. Anthonie Moor f / gebooren utrecht 1519 / gestorv- 1565 / Discipel van Jan Schoorel' (verso, linksonder, in potlood), 'h.128 / b.96 / n35 (verso, onder het midden, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), C. Ploos van Amstel (L.3002), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Brussel 1935, no 430; Dijon 1950, no. 77; Rotterdam 1952, no. 12; Gent 1955, no. 183; Washington 1958, no. 25 ; Praag 1966, no. 18; Amsterdam 1975, no. D5
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Popham 1928b, pp. 9-10; Delen 1943, pp 84-85; Haverkamp Begemann 1952, no. 12; Haverkamp Begemann 1957, nr. 7; Praag 1966, p. 20, nr. 18; Amsterdam-1975, pp. 167-168, nr. D5, Stefes 2011, dl. 1, p. 392, onder nr. 690; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De tekening is toegeschreven aan Anthonis Mor door de achttiende-eeuwse verzamelaar Cornelis Ploos van Amstel, die een beknopte biografie op de keerzijde van de tekening schreef. Geen enkele tekening kan met zekerheid aan Mor worden toegekend. De houding van de geportretteerde en de uitwerking van details zijn echter dusdanig karakteristiek voor de portretschilder dat deze toeschrijving hier gerechtvaardigd lijkt.1 Zo zijn de schaduwwerking rondom de neus en ogen en de manier waarop de snor over de lip valt terug te zien op portretten als dat van de Utrechtse medaillemaker Steven van Herwijck uit 1564 in Den Haag en dat van een van een man met een hond in Washington uit 1569.2 Ook kwalitatief voldoet de tekening aan de standaard van Anthonis Mor. De gelaatstrekken zijn in snelle zelfverzekerde krijtstreken weergegeven. Mor vormt het gezicht verder met fijne arceringen die schaduwen aangeven, een subtiele aanzetting van enkele contouren en het openlaten van de belichte vlakken langs de neus en boven de wenkbrauwen. Gelet op de kleding kan het getekende portret gedateerd worden rond 1565-70, toen Anthonis Mor zich merendeels in Antwerpen bevond en daar voornamelijk portretten schilderde van kooplieden en intellectuelen.

Het opschrift Carolus Clusius op het mansportret werd tot in de tweede helft van de twintigste eeuw beschouwd als een eigenhandige toevoeging van Anthonis Mor.3 Het handschrift is echter zeer verwant aan dat van Ploos van Amstel op de keerzijde van het blad en moet dan ook aan hem worden toegeschreven.

Dankzij twee portretgravures zijn we bekend met de fysionomie van de Franse botanicus Carolus Clusius (1526-1609). De eerste betreft het portret uit 1575, dat Martinus Rota in Wenen vervaardigde.4 De tweede gravure uit 1601 is gemaakt naar ontwerp van Jacques de Gheyn II, toen Clusius werkzaam was in Leiden.5 Aldaar vervulde hij de leerstoel biologie aan de universiteit en richtte de Hortus Medicus op, waar hij ook de leiding over had. Het portret van De Gheyn laat de botanicus op 75-jarige leeftijd zien en is derhalve moeilijk te vergelijken met de jongeman op onze tekening. In meer algemene zin, zou je een verwantschap kunnen vaststellen met het portret van Rota uit 1575, waar Clusius in de bloei van zijn leven is weergegeven (afb. 1). Daar zien we een bebaarde man met een robuuste, iets gedrongen kop, verhoudingsgewijs grote ogen en een ferme neus. De gelijkenis is echter niet sprekend. De opvallende grote ogen, die 26 jaar later ook te zien zijn bij de gravure van Jacques de Gheyn, ontbreken bij dit portret. Bovendien is de vorm van het hoofd in de tekening langgerekter en eleganter. Zonder verdere aanwijzingen kan over de identificatie van de hier geportretteerde geen definitieve uitspraak worden gedaan.

De functie van de tekening is onduidelijk. Van dergelijke in rood en zwart krijt uitgewerkte Nederlandse portretten uit de tweede helft van de zestiende eeuw zijn er slechts een aantal bekend. Hoewel een voorstudie voor een schilderij of prent voor de hand ligt, is de tekening niet doorgriffeld of gekwadreerd. Het portret kan zelfstandig gefunctioneerd hebben als verzamelobject of kado. Dergelijke portretten waren niet ongebruikelijk. Ze vormden een goedkoper en beter te vervoeren alternatief voor geschilderde exemplaren.6

Noten

1 Zowel Joanne Woodall als Koenraad Jonckheere onderschrijven op basis van foto’s het auteurschap aan Anthonis Mor. Beiden maken de kanttekening dat er nauwelijks vergelijkingsmateriaal is. E-mailcorrespondentie 2010/2011. Een ander  portret komt m.i. mogelijk voor toeschrijving in aanmerking: Het portret van een man en profil in de Kunsthalle in Hamburg, inv. nr. 1957/138; Stefes 2011, nr. 690, ill. (voorheen toegeschreven aan Antonis Mor).

2 Den Haag, Koninklijk Kabinet van Schilderijen Het Mauritshuis, inv. nr. 117; ENP XIII, 1975, nr. 368, ill. plate 181. Washington, National Gallery of Art, inv. nr. 1937.1.52; ENP XIII, 1975, nr. 354, ill. plate 176.

3 Rotterdam 1952; Haverkamp Begemann 1957.

4 TIB 33, 1979, p. 70, nr. 62.

5 Van Regteren Altena 1983, vol. I, pp. 66-69, ill. 53, p. 67; vol. II, nr. 656. Andere voorbeelden van portretten in Amsterdam 1975, nrs. D 6-7.

6 Campbell 1990, pp. 61-62.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Anthonis Mor van Dashorst

Utrecht circa 1516/1521 - Antwerpen circa 1576/1577

Bekijk het volledige profiel