Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Kop van een man in profiel naar rechts

Kop van een man in profiel naar rechts

Anoniem (in circa 1605-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kop van een man in profiel naar rechts
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 304 mm
Breedte 190 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Kopie naar: Jacob Matham
Inventarisnummer N 142 (PK)
Credits Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1940 (voormalige collectie / former collection Koenigs)
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Leeftijd maker Onbekend
Signatuur geen
Conditie recto: rode vlekken, reparaties, kreuken; verso: doorslag van inkt
Verzamelaar Franz Koenigs
Onderzoek Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw
Literatuur Haverkamp Begemann 1955; Hanover/Wellesley/Providence/Storrs 1969, onder nr. 1 (kopie naar Matham); Poughkeepsie 1970, onder nr. 74; Horn 1989 dl. I, p. 35, p. 94 (nr. 349), dl. II, p. 457, fig. A102 (als Vermeyen, c. 1547); Amsterdam/Wenen/New York/Cambridge 1991, p. 30 onder nr. 6, fig. 1 (kopie naar Matham in Abrams coll.)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Entry catalogus Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw

Auteur Yvonne Bleyerveld

Dit mansportret is een kopie naar een portret van een onbekende man van Jacob Matham in de Maida and George Abrams Collection, gedateerd 1603.1 In 1955 schreef Haverkamp-Begemann de Rotterdamse tekening toe aan Jan Cornelis Vermeyen (1500-1559) op grond van overeenkomsten met diens tekening Vrouw aan een spinet in Berlijn en diens etsen.2 Zo’n tien jaar later werd de connectie tussen Mathams mansportret en deze kopie gelegd en hield de toeschrijving aan Vermeyen niet langer stand.3

Het portret in de Abrams Collection is een mooi voorbeeld van Mathams ‘penwerk’ –pentekeningen waarin een gravure wordt nagebootst. Zo zijn de schaduwpartijen in de dubbele kin, de vlezige nek en de plooien in de wangen weergegeven als een netwerk van gekruiste en golvende lijnen, vergelijkbaar met de arceringen die graveurs met een burijn in een koperplaat sneden. Matham had deze verfijnde tekentechniek gekeken naar zijn stiefvader en leermeester Hendrick Goltzius, die er zeer bedreven in was (zie inv. nrs. MB 1742 en MB 1953/T 11). De anonieme maker van deze Rotterdamse tekening, die in de omgeving van Matham ontstaan zal zijn, heeft getracht dicht bij het originele mansportret te blijven, zoals blijkt uit de weergave van de huidplooien in de wangen, de baardstoppels op de kin en de schetsmatig getekende kraag, sluiting en mouwen van het jak. De penlijnen zijn echter veel zwakker dan die in de originele tekening en de plaatsing van de ogen en mond is minder overtuigend.

Noten

<

1 Gesigneerd en gedateerd 1603 J. Maetham. Amsterdam/Vienna/New York/Cambridge 1991, nr. 6. Deze tekening meet 270 x 205 mm –de bladen zijn dus ongeveer even groot.

2 Haverkamp Begemann 1955.

3 Hanover/Wellesley/Providence/Storrs 1969, onder nr. 1 (geen paginanr). Hoewel Horn in zijn monografie van Jan Vermeyen de tekening nog als werk van Vermeyen catalogiseerde, zie Horn 1989 dl. I, p. 35, p. 94 (n. 349), dl. II, p. 457.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Anoniem

Bekijk het volledige profiel