:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Head of a Man in Profile to the Right

Head of a Man in Profile to the Right

Anoniem (in circa 1605-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Head of a Man in Profile to the Right
Material and technique Pen and brown ink, framing lines with the pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 304 mm
Width 190 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Copy after: Jacob Matham
Accession number N 142 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1605-1625
Signature none
Condition recto: stains, red stains, repairs, creases; verso: ink permeating from the recto
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, 1929 (Jan Vermeyen); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1934a, no. 174 (as Vermeyen); Brussels 1935, no. 429 (as Vermeyen); Rotterdam 1952, no. 11 (as Vermeyen); Ghent 1955, no. 203 (as Vermeyen).
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Haverkamp Begemann 1955; Hanover/Wellesley/Providence/Storrs 1969, under no. 1 (copy after Matham); Poughkeepsie 1970, under no. 74; Horn 1989 vol. I, p. 35, p. 94 (n. 349), vol. II, p. 457, fig. A102 (as Vermeyen, c. 1547); Amsterdam/Vienna/New York/Cambridge 1991, p. 30, fig. 1 (copy after Matham)
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit mansportret is een kopie naar een portret van een onbekende man van Jacob Matham in de Maida and George Abrams Collection, gedateerd 1603.1 In 1955 schreef Haverkamp-Begemann de Rotterdamse tekening toe aan Jan Cornelis Vermeyen (1500-1559) op grond van overeenkomsten met diens tekening Vrouw aan een spinet in Berlijn en diens etsen.2 Zo’n tien jaar later werd de connectie tussen Mathams mansportret en deze kopie gelegd en hield de toeschrijving aan Vermeyen niet langer stand.3

Het portret in de Abrams Collection is een mooi voorbeeld van Mathams ‘penwerk’ –pentekeningen waarin een gravure wordt nagebootst. Zo zijn de schaduwpartijen in de dubbele kin, de vlezige nek en de plooien in de wangen weergegeven als een netwerk van gekruiste en golvende lijnen, vergelijkbaar met de arceringen die graveurs met een burijn in een koperplaat sneden. Matham had deze verfijnde tekentechniek gekeken naar zijn stiefvader en leermeester Hendrick Goltzius, die er zeer bedreven in was (zie inv. nrs. MB 1742 en MB 1953/T 11). De anonieme maker van deze Rotterdamse tekening, die in de omgeving van Matham ontstaan zal zijn, heeft getracht dicht bij het originele mansportret te blijven, zoals blijkt uit de weergave van de huidplooien in de wangen, de baardstoppels op de kin en de schetsmatig getekende kraag, sluiting en mouwen van het jak. De penlijnen zijn echter veel zwakker dan die in de originele tekening en de plaatsing van de ogen en mond is minder overtuigend.

Footnotes

<

1 Gesigneerd en gedateerd 1603 J. Maetham. Amsterdam/Vienna/New York/Cambridge 1991, nr. 6. Deze tekening meet 270 x 205 mm –de bladen zijn dus ongeveer even groot.

2 Haverkamp Begemann 1955.

3 Hanover/Wellesley/Providence/Storrs 1969, onder nr. 1 (geen paginanr). Hoewel Horn in zijn monografie van Jan Vermeyen de tekening nog als werk van Vermeyen catalogiseerde, zie Horn 1989 dl. I, p. 35, p. 94 (n. 349), dl. II, p. 457.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist