:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna met kind

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Madonna met kind
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, gekwadreerd in pen in bruine inkt, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 258 mm
Breedte 161 mm
Makers Tekenaar: Giovanni Battista Cima da Conegliano
Inventarisnummer I 335 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1490-1495
Watermerk niet vast te stellen door gebrekkig doorzicht, waarschijnlijk geen (vH, 6P), viewed with IRP (transmittent light)
Inscripties '[...]' (verso, r.b., pen in bruine inkt, onleesbaar)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst ?Emile Maurice Marignane (1879-1956, L.1872), Parijs/Caromb; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 526 (recto); Parijs 1952, nr. 7 (recto); Rotterdam 1952, nr. 89 (verso); Amsterdam 1953, nr. T.17 (verso); Venetië/Florence 1985, nr. 14 (beide zijden); Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1933, p. 2, nr. 2; Amsterdam 1934, nr. 526 (recto); Borenius 1934, p. 194; Venturi 1934, p. 495; Van Marle 1923-38, dl. 17 (1935), p. 460; Hannema 1942, ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 657, pl. 42.2 (recto) en nr. 658, pl. 43.1 (verso); Parijs 1952, nr. 7 (recto); Haverkamp Begemann 1952, nr. 89 (verso), ill.; Amsterdam 1953, nr. T.17 (verso); Haverkamp Begemann 1957, nr. 37, ill; Coletti 1959, p. 76, nr. 32; Barbieri 1962, p. 115; Fenyö 1965, p. 42; Pignatti 1977, onder nr. 9; Menegazzi 1981, pp. 55-57, 148-150, ill. 219, 225; Humfrey 1983, pp. 65, 66, nr. 197, pl. 20, 32; Aikema/Meijer 1985, nr. 14, ill.; Ruggeri 1985, p. 235; Bromberg 1985, onder nr. 50
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening is uitgevoerd met de punt van een penseel in bruingrijze inkt en witte dekverf op (inmiddels enigszins verkleurd) blauw papier. De techniek werd door Giovanni Battista Cima (genaamd Cima da Conegliano) meermaals gehanteerd, onder meer in de tekeningen De Verlosser (ca. 1485-1490) in Londen en De heilige Franciscus (ca. 1499) in Parijs.[1] Zoals reeds door Von Hadeln (1933) werd opgemerkt, is de Rotterdamse tekening op sommige plaatsen opgewerkt in pen en inkt, meer in het bijzonder in het haar van het Christuskind, in diens rechteronderarm en hand, en in de rechterarm en hand van Maria.

De zittende madonna met kind diende als voorstudie voor de centrale figuurgroep van een niet getraceerde sacra conversazione (heilig gesprek). Niet alleen de houdingen van de figuren, ook de plastische werking van de lichamen en plooipartijen hadden de aandacht van de kunstenaar. De frontale weergave van het Christuskind gaat terug op een ontwerp van Giovanni Bellini (ca. 1430-1516) dat mede dankzij diens talrijke navolgers veel bekendheid genoot onder Venetiaanse schilders.[2] Peter Humfrey dateert Cima’s tekening rond 1490-1495, onder meer op basis van het volle gezicht van Maria dat afwijkt van de ovale gezichten die de vroege madonna-types van Cima kenmerken.

De tekening op de keerzijde laat zich verbinden aan een anonieme gravure naar ontwerp van Andrea Mantegna (1431-1506).[3] Daarop is behalve de biddende maagd Maria ook het naakte Christuskind te zien. Terwijl het op de voorste plooien van haar mantel rust, koestert het zich in haar liefdevolle aanbidding. In de tekening van Cima da Conegliano is het Christuskind weggelaten. Peter Humfrey veronderstelt dat de kunstenaar enorme hoeveelheden tekeningen heeft gemaakt, waarvan nog slechts een fractie bewaard is gebleven.[4]

Het Rotterdamse blad, dat oorspronkelijk groter was, biedt inzicht in verschillende aspecten van Cima’s werkmethoden. Het ontwerp op de voorzijde is voorzien van een raster om de tekening op een andere drager over te kunnen brengen. De keerzijde laat zien dat in Cima’s atelier zo nu en dan uit grafisch materiaal van andere kunstenaars werd geput. De door Paola Bromberg geopperde hypothese dat de hier besproken tekening aan de Mantegneske gravure voorafging en dat Cima het ontwerp zelf in koper zou hebben gestoken, mist overtuigingskracht. In de tekening maakte Cima de scherpe gelaatstrekken van Maria zachter en de draperieën minder onrustig. Zijn interpretatie van het gegraveerde voorbeeld stond veeleer in dienst van een nieuwe inventie rond het thema van de aanbidding van het pasgeboren Christuskind.

Noten

[1] British Museum, inv. 1895,0915.803; Musée du Louvre, inv. 5603; Humfrey 1983, pp. 174-176, nrs. 193, 195.

[2] Bellini’s inventie stond aan de basis van verschillende ‘school works’, thans in Bergamo, Treviso en Berlijn. Verg. Humfrey 1983, p. 176 onder verwijzing naar Heinemann 1962, I, 6, nr. 25; II, 223.

[3] Hind 1938-1948, dl. 5, pp. 21-22, dl. 6, pl. 506.

[4] Humfrey 1983, p. 65.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Battista Cima da Conegliano

Conegliano circa 1459 - Conegliano 1517/1518

Bekijk het volledige profiel