:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor de heilige Laurentius

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor de heilige Laurentius
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 200 mm
Hoogte 297 mm
Makers Tekenaar: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 93 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1573-1575
Watermerk Initialen SF (of SP) bekroond een kleine bloem (28 x 25 mm., omgekeerd, in het midden, op P5 van 7P, vH, bijgesneden folio), enigszins gelijkend op Briquet 9695 (Namen 1565-1569), waarschijnlijk tegenmerk van een Engel-type watermerk, vergelijk bijvoorbeeld met Briquet 631 en 660
Inscripties ''56[0]' of '[0]95' (verso, midden, pen in bruine inkt, [0] uitgevlekt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a, inv. 'P. no: 65' op verwijderde doublure, F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'P=no: 65'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Washington 1988-89, nr. 59; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 2078, pl. 160.2; Cocke 1971, (113), nr. 825, p. 726, ill.; Cocke 1984, nr. 73, pp. 174-175, ill., Rearick 1988-1989, nr. 59, pp. 116-117, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Paolo Veronese, 'De heiligen Laurentius, Hiëronymus en Prosperus (Pala Malipiero)', ca. 1573, olieverf op doek, 283 x 490 cm, San Giacomo dell'Orio, Venetië. Foto Didier Descouens

Zijn compositieschetsen maakte Veronese doorgaans in pen en inkt, terwijl hij voor draperiestudies, bestemd voor de kleding van zijn hoofdfiguren, meestal zwart en wit krijt op blauw papier gebruikte (zie bijvoorbeeld I 49). Hoewel hij deze voorbereidende fase rond de jaren 1580 grotendeels aan zijn meest ervaren assistenten overliet, werd de huidige tekening gemaakt in een tijd waarin hij nog zelf de figuurstudies voor zijn rekening nam. Deze lichte, maar tot de verbeelding sprekende tekening is een voorbereidende studie voor de heilige Laurentius in de Pala Malipiero, een altaarstuk voor de San Giacomo dell’Orio in Venetië (afb.), waarin Laurentius door de heiligen Hiëronymus en Prosperus wordt geflankeerd.

Veronese werkte het naar beneden gebogen hoofd volledig uit, maar vulde de gelaatstrekken niet in omdat hij daar waarschijnlijk een aparte studie aan wijdde. In de huidige tekening concentreerde hij zich op de kleding, die hij in snelle, expressieve lijnen in zacht zwart krijt opzette om zo de illusie van een solide figuur te creëren. Hij benadrukte de plooien in de mouwen van de dalmatiek (het kerkelijke gewaad van de diaken waarin de heilige Laurentius traditioneel in de westerse kunst wordt afgebeeld) en suggereerde de aanwezigheid van de strakkere, langere mouwen van diens onderkleding. Het is duidelijk dat Veronese in dit stadium ook al gedetailleerde compositietekeningen had gemaakt, aangezien hij voor een beter begrip van de figuur wel het onderste gedeelte van de dalmatiek schetste, maar deze verder bijna niet invulde, wetende dat deze in het schilderij toch achter de knielende misdienaar met het boek zou verdwijnen.[1] Met gewaagde hoogsels in wit krijt gaf hij aan hoe het licht over het bovenste gedeelte van de mouwen en de torso moest vallen, en zelfs over de vingers van de heilige.

Het aanverwante altaarstuk werd gemaakt in opdracht voor de Malipiero-kapel van de San Giacomo dell’Orio in Venetië, en kan waarschijnlijk rond 1573 worden gedateerd, het jaar waarin de kapel werd gerenoveerd.[2] Omdat Veronese in 1573 al een zeer zware werklast had en het uiteindelijke schilderij waarschijnlijk niet in het atelier door zijn assistenten werd geschilderd, maar grotendeels door hemzelf, suggereerde Rearick dat het werk misschien iets later, in 1574 of 1575, tot stand kwam.[3] De houding van de heilige is in het voltooide schilderij maar heel licht veranderd; hij is iets meer naar voren gedraaid en de armen bevinden zich een fractie lager, waarschijnlijk om naast de heilige plaats te maken voor het ijzeren rooster, het attribuut dat symbool staat voor Laurentius’ martelaarschap.[4]

Noten

[1] Cocke 1984, p. 174; Rearick in: Washington 1988-1989, p. 116.

[2] Cocke 1984, p. 174.

[3] Rearick in: Washington 1988-1989, p. 116.

[4] Cocke 1984, p. 174.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel