:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staande man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staande man
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 286 mm
Breedte 182 mm
Makers Werkplaats van: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Vroegere toeschrijving: Parrasio Michèli
Inventarisnummer I 49 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1570-1580
Watermerk Knielende engel in een ovaal, met zespuntige ster erop, qua type globaal vergelijkbaar met Briquet 672 (Vicenza 1569) maar die zijn veel kleiner. In Piccard Online is geen knielende variant aanwezig, wel staande varianten (w.o. DE5580-Codgraec302_125%2F128) gedateerd circa 1580/1581, maar ook die zijn kleiner. [zie afb.]
Inscripties 'Agueta 61' (verso, l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst (?) Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a deest'), Venetië (Gottardo 2005); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Parrasio Micheli); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 41; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Aikema/Meijer 1985, nr. 41, ill. (Paolo Veronese?); Ruggeri 1985, p. 236; Gottardo 2005, pp. 246, 257 (Paolo Veronese); Meijer 2017, p. 10 nr. 49
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Dit dubbelzijdig betekende blad wordt vanwege het vloeiende gebruik van zwart en wit krijt op blauw papier al langere tijd in verband gebracht met de school van Paolo Veronese. Toen het werk in de Rotterdamse collectie werd opgenomen, werd het nog toegeschreven aan Parrasio Micheli (vóór 1516-1578), totdat Bernard Aikema en Bert Meijer in 1985 een voorzichtige suggestie deden dat het ook van Veronese zelf zou kunnen zijn.[1] Hoewel de techniek absoluut aan die van hem doet denken, ontbreekt in zowel de recto als de verso zijn energieke en meesterlijke toets. Volgens de huidige auteur is het dan ook veel waarschijnlijker dat deze studies werden gemaakt door Veronese’s atelier. Het is zelfs mogelijk dat de tekeningen op de recto en de verso van de hand van twee verschillende tekenaars zijn aangezien ze stilistisch erg van elkaar verschillen, een contrast dat misschien nog wordt versterkt door de slijtage van de tekening op de verso, die daardoor een zachtere en meer omfloerste uitstraling heeft. 

In historisch opzicht is de tekening op de verso - een naakte man gehuld in een vijgenblad en met een appel in zijn hand - interessanter dan die op de recto. Het betreft hier namelijk een vroege kopie van Adam, een standbeeld door Antonio Rizzo (ca. 1430-ca. 1499) dat over het algemeen omstreeks 1480 wordt gedateerd en deel uitmaakte van de sculpturale versieringen op de Foscari-boog op de binnenplaats van het Dogepaleis. Het werk toont aan dat zestiende-eeuwse kunstenaars niet alleen interesse hadden in antieke Romeinse beeldhouwkunst, maar ook in de baanbrekende vrijstaande sculpturen van hun renaissancistische voorgangers.[2] De maker van deze tekening wilde de indruk wekken dat de figuur op het punt staat te bewegen en gaf Adam een meer gedrongen postuur dan Rizzo’s prototype. Ook is de kin in de tekening iets minder opgeheven en uitgesproken dan die in de sculptuur. Daarbij moet worden aangemerkt dat het waarschijnlijk moeilijk was om dit beeld na te tekenen vanwege de hoge plaatsing ervan op de boog. Wellicht bestudeerde de tekenaar het beeld dus eerst ter plekke en tekende het gelaat later uit het hoofd.

In hardere, schichtiger lijnen zien we op de recto het kostuum van een Venetiaanse edelman getekend. Het gaat hier waarschijnlijk om een studie voor, of een kopie van, een van de talloze portretten van senatorenfamilies die in deze periode werden gemaakt. Er zijn maar weinig gezichtsstudies voor dit soort portretten bewaard gebleven, waarschijnlijk omdat die later toch niet meer opnieuw door het atelier werden gebruikt. Uit deze tekening blijkt echter dat de kostuumstudies vaak wél werden bewaard en gereproduceerd, en dus onderdeel waren van het intellectueel eigendom van het atelier. Het op de juiste manier afbeelden van kleding was tijdens de renaissance een essentieel onderdeel van de portretkunst, aangezien veel mensen in die tijd door de invoering van gedragsvoorschriften - vooral in Venetië - uiterst gevoelig waren voor stijlen, stoffen en kleuren die immers sociale status uitdrukten. Voor het maken van een portret werd soms een kostuum geleend en dan op een houten ledenpop uitgestald. Zo konden er in het atelier nauwgezette studies van worden gemaakt zonder dat het model zelf aanwezig hoefde te zijn voor langdurige en saaie poseersessies. Een studie van een kostuum van een edelman kon op deze manier ook gemakkelijk worden hergebruikt voor latere portretten, maar dan met een ander hoofd erop en aangevuld met elementen zoals garneringen van hermelijn of een ambtelijke stola.

Noten

[1] Venetië/Florence 1985, p. 61.

[2] Ibidem.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos, kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel