:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies voor 'Het mystieke huwelijk van de Heilige Catharina van Siena' en 'De Heilige Familie met de heiligen Elisabeth, Johannes de Doper en Catharina'

Studies voor 'Het mystieke huwelijk van de Heilige Catharina van Siena' en 'De Heilige Familie met de heiligen Elisabeth, Johannes de Doper en Catharina'

Paolo Veronese (Paolo Caliari) (in circa 1568-1569)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studies voor 'Het mystieke huwelijk van de Heilige Catharina van Siena' en 'De Heilige Familie met de heiligen Elisabeth, Johannes de Doper en Catharina'
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 199 mm
Hoogte 306 mm
Makers Tekenaar: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 40 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1568-1569
Watermerk hoed met kruis erop (69 x 40 mm, rechtop, rechts van midden, op P5 van 7P, vH), verg. Briquet 3412 (Chapeau; Parma 1526), 3418 (Salo 1543)
Inscripties 'Sposi di laura 534 / con S. Zuani / con una Santa / Mada[len]a' (m.b., pen in bruine inkt, eigen hand van de kunstenaar). '40.' (verso, r.o., potlood). Brief van Francesco Sadinello, gedateerd 11 augustus 1568, pen in bruine inkt (verso): 'Messer compare carissimo, a hore dui di note / molto travagliato, come dirà mio / figlio/ Scrivo come l'è buona oppinion mandar maestro Thomio et / potrà vegnir con li filoni dominica. Ho compra'il / vino il migliori che mai habiate havuto, buona et / sanno. Et vi aviso che l'anno futuro sarà carestia de / vino, che fa bisogno proveder a buona hora. / Ho fatto intendere a tuti li affituali il bisogno vostro / de farin. / Il formento val lire II staro, et ne ha dato via de / mio compar Loredan stara cinquanta ali pistor[i] / per tal pretio. / Idio vi conservi sanno et alegro con la comar[e] / et compare et la mia vedireta, la qual per sua / bontà preg[h]erà la maesta de Idio che, si è per il megl[i]or / me lasi veseto. Purtropo travagliato, non scrivo pi[ù] / oltra. / XI. auosto 1568 di Castelfranco / compare et quanto fratello / Francesco Sadinello'. 'P. V.se'. (verso, 18e eeuwse hand, pen in bruine inkt).
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P. Lely (L.2092), douanestempel (2x), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Sir Peter Lely (1618-1680, L.2092)*, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1925 (Veronese); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 694; Venice 1939, nr. 5; Rotterdam 1952, nr. 101; Rotterdam 1957, nr. 46; Washington 1988-89, nr. 43; Rotterdam 1997, p. 18; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1); Verona 2014, nr. 5.5
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1926a, p. 30, pl. 31; Osmond 1927, p. 102; Fiocco 1928, p. 208; Von Hadeln 1933, pl. 13; Amsterdam 1934, nr. 694; Borenius 1934, p. 194; Venice 1939, nr. 5; Pallucchini 1941, pl. 76; Pallucchini 1943, pl. 80; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 2073; Suida 1945, p. 176, fig. 3; Rotterdam 1952, nr. 101; Oehler 1953, p. 31; Rotterdam 1957, nr. 46, ill.; Crosato Larcher 1967, p. 113; Byam Shaw 1967, p. 47, nr. 7, ill.; Rearick 1980, p. 13, nr. 21; Badt 1981, pp. 43-44, fig. 12; Cocke 1984, nr. 56, ill.; Washington 1988, nr. 43, ill.; Van den Akker 1991, p. 163, fig. 240; Rotterdam 1997, p. 18; Cocke 2001, p. 164, n. 10; Huber 2005, p. 161, fig. 219 en p. 517, dok. nr. 12; Whitaker/Clayton 2007, p. 230, onder nr. 77; Sarasota 2012, pp. 202-03, fig. 69; Verona 2014, nr. 5.5, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

In stilistisch opzicht veranderden Veronese’s pentekeningen in zijn rijpe artistieke jaren weinig meer. Deze voorstellingen, getekend op de achterkant van een brief van Francesco Sadinello (gedateerd 11 augustus 1568), zijn daarom een waardevol referentiekader. Hij tekende vaak op de achterkant van papier dat eerder voor financiële berekeningen of andere notities was gebruikt (zie I 39 en I 41), wat doet vermoeden dat er in zijn atelier een constant tekort aan papier was. De pentekeningen op dit blad zijn exemplarisch voor de dynamiek die de composities van Veronese kenmerken. Bovendien getuigen de schetsen vanwege hun uiteenlopende onderwerpen van een rusteloos karakter en een vruchtbare verbeeldingskracht. Linksonder zien we een aantal op zichzelf staande gewassen pentekeningen in bruine inkt, met ideeën voor een Annunciatie. Afgebeeld is een vrouw met een brandende kaars en Maria die knielt bij een kribbe. Iets boven het midden is een Visitatie getekend die voorheen, ten onrechte, als een voorstudie voor een ‘Ontmoeting bij de Gouden Poort’ werd gezien.[1] Niet alleen zou dat onderwerp voor die tijd erg ouderwets zijn geweest, maar we weten bovendien dat Veronese op dat moment bezig was met een schilderij van de Visitatie voor de San Giacomo op Murano (zie I 42). Het is dus waarschijnlijker dat deze schets het resultaat is van de overvloed aan ideeën die hij voor dat project had.

Tijdens zijn loopbaan boog Veronese zich talloze malen over het onderwerp van het mystieke huwelijk.[2] In deze studie concentreerde hij zich op de rangschikking van de figuren binnen de compositie en probeerde daarmee een juiste balans van adoratie en intimiteit te vinden tussen het Christuskind en de heilige Catharina van Alexandrië, die hier tijdens een ritueel met elkaar verenigd worden in een spiritueel huwelijk. Het woord ‘sposi’ (jonggehuwden) dat centraal op het blad is gekrabbeld, bevestigt het onderwerp. Boven het midden zien we hoe de heilige Catharina volledig geknield op de grond de voeten van het kind kust, terwijl haar houding rechtsonder minder gebogen is, leunend in de richting van het kind dat zich met uitgestrekte armen naar haar toekeert, een opstelling die veel lijkt op die in het schilderij Madonna en kind met de heiligen Elizabeth, Johannes de Doper en Catharina in San Diego.[3] Uit Veronese’s aantekening wordt duidelijk dat hij verschillende opties overwoog. Zo staat in het midden van het blad ‘con S Zuani’ (met de heilige Johannes de Doper) genoteerd en ‘con una santa’ (met een vrouwelijke heilige). Het lijkt er echter op dat zijn voorkeur uiteindelijk uitging naar de centrale schets, die hij met een vlot getekende omkadering ten opzichte van de omliggende tekeningen uitlichtte. In plaats van Johannes de Doper als kind af te beelden, koos hij voor een tweede, knielende vrouwelijke heilige.

De thema’s die Veronese in deze schetsen onderzocht, zijn in uiteenlopende configuraties in talloze van zijn schilderijen terug te vinden. Het is daarom moeilijk om met enige zekerheid verbanden te leggen tussen dit blad en één specifiek schilderij. Rearick wist deze tekeningen met overtuigende argumenten in verband te brengen met De Heilige Familie met heiligen in Brussel,[4] erop wijzend dat dit schilderij oorspronkelijk was gemaakt als decoratiestuk voor het orgel van de San Giacomo op Murano. Rearick maakte stilistische vergelijkingen tussen dit blad en I 42 , een voorstudie voor De visitatie die Veronese voor diezelfde kerk schilderde.[5] Thomas Dalla Costa wees echter op eenzelfde aantal overeenkomsten met De mystieke bruiloft van de heilige Catharina in Montpellier, wat nog eens onderstreept dat de verschillende interpretaties die Veronese van dit onderwerp maakte tot op zekere hoogte vergelijkbare elementen bevatten.[6]

Noten

[1] Cocke 1984, p. 140, nr. 56.

[2] Behalve de in de tekst genoemde werken, bevinden er zich schilderijen over dat onderwerp in onder andere Venetië, Gallerie dell’Accademia, inv. 1324, New Haven, Yale University Art Gallery, inv. ILE 1972.14.1, en Londen, Royal Collection, inv. 407216.

[3] Timken Museum, inv. 1956:001.

[4] Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Pignatti 1976, nr. A38, afb. 749.

[5] Dit schilderij bevindt zich tegenwoordig in Birmingham, Barber Institute of Fine Arts, inv. 53.5.

[6] Musée Fabre, inv. 837.1.69.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel