:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met figuren en architectuur

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met figuren en architectuur
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 252 mm
Breedte 196 mm
Makers Tekenaar: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 41 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1581
Watermerk Initialen HS bekroond met een kleine bloem (28 x 20 mm., omgekeerd, op P6 van 6P, rechtsboven, vH, kwart folioblad), mogelijk het tegenmerk van een Engel-type watermerk, vergelijk bijvoorbeeld met Briquet 654 (Udine 1576)
Conditie gerestaureerd in 2002 (doublure verwijderd, zie rapport en foto's)
Inscripties '32' (l.o., pen in bruine inkt), 'E 49 Th Banks' (verwijderde doublure, m.o., potlood, 'P V 3.1' (verso, m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364), Th. Banks (L.2423), H. de Triqueti (L.1304), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364)*, Londen; Thomas Banks (1735-1805, L.2423), Londen; zijn dochter Lavinia Forster (1775-1858), Londen; Henri baron de Triqueti (1802-1874, L.1304), Parijs; Madame Veuve Galippe; haar veiling Amsterdam (De Vries) 27-29.03.1923, lot 475, pl. 39 (Filippino Lippi); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923-1930 (Paolo Veronese); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Paris 2004-2005, nr. 34; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1926a, pl. 34; Osmond 1927, p. 102; Fiocco 1928, p. 208; Fiocco 1934, p. 499; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 2074; Oehler 1953, p. 31; Cocke 1984, nr. 123; Paris 2004-2005, nr. 34, pl.
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Dit blad, dat over het algemeen als een late tekening uit de jaren 1580 wordt beschouwd, laat zien hoe Paolo Veronese door middel van een reeks dicht op elkaar geplaatste, vlot neergezette tekeningen een compositie verkende en verfijnde. Ongebruikelijk voor dit soort studies is dat alle tekeningen hetzelfde thema behandelen en niet een reeks van verschillende onderwerpen. In dit geval gaat het om een figuur, vermoedelijk een heilige, die wordt weggevoerd om te worden gemarteld, met op de achtergrond een vestingmuur en enkele gebouwen. Onder de omstanders bevinden zich soldaten, stedelingen en, in de onderste tekening, een vlot getekende windhond, een toevoeging die naadloos aansluit bij Veronese’s gewoonte om scènes te verlevendigen met ‘toevallige’ details. Helaas kan de tekening met geen enkel schilderij dat ons bekend is in verband worden gebracht. Hoewel het niet direct duidelijk is of de gevangene een man of vrouw is, suggereerden Tietze/Tietze-Conrat het martelaarschap van een vrouwelijke heilige. Daarnaast vergeleek Cocke de gebouwen met de architectuur op Het martelaarschap van de heilige Afra in de naar haar vernoemde kerk, de Chiesa di Sant'Afra in Brescia.[1] Deze verbanden lijken echter vooral indirect te zijn.

Een van de markantste elementen in de tekening is de overheersende middeleeuwse architectuur die aanleiding is geweest voor thematische en stilistische vergelijkingen met een tekening in Kassel uit dezelfde periode.[2] Ook in dat werk wordt een exacte identificatie bemoeilijkt door de complexe wirwar van figuren en gebouwen. Niettemin zijn zowel de tekening in Kassel als die in Rotterdam in verband gebracht met historische scenes die Veronese in een Venetiaanse setting plaatste, met name met De verovering van Smyrna.[3] Centraal in dat schilderij zien we een stadsgezicht met een prominent geplaatste muur en een poort met spitsboog; er zijn dus zeker architectonische overeenkomsten. Het onderwerp van onze tekening lijkt echter totaal anders. De figuren die in de hoofdgroep op de voorgrond staan, zijn zonder enige twijfel soldaten, al vindt de huidige auteur de gedane suggestie dat een aantal van hen Turks zou zijn niet overtuigend.[4]

Op de verso van het blad staat een fragmentarische lijst met rekeningen die tot 2002 verborgen ging onder een steunvel. Deze lijst bevestigt de gebruikelijke datering van de tekening; de boekingen op de twee onderste regels vermelden de jaartallen 1580 en 1581. Hierdoor is het zeer waarschijnlijk dat de studies op de recto later zijn gemaakt.

Noten

[1] Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 344, nr. 2074; Cocke 1984, p. 289, nr. 123. Het schilderij is grotendeels gemaakt door het atelier van Veronese, en niet door de meester zelf.

[2] Graphische Sammlung, inv. GS 1121.

[3] Venetië, Sala del Maggior Consiglio, Palazzo Ducale. 

[4] Zoals voorgesteld door Annalisa Scarpa in: Parijs 2004-2005, p. 150.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel