:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Ruiter te paard

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Ruiter te paard
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in zwarte inkt, op gedoubleerd perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 188 mm
Breedte 127 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 232 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1400-1450
Inscripties ‘Ecole […] Giovanni Bellini (m.o., zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst (?) Veiling Madame X., Parijs (Drouot) 23.05.1928; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928-1930 (Noord-Italiaans, c. 1400); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 444
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 444; Van Schendel 1938, p. 55, fig. 29 (Lombardijs, eind 14de eeuw)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze ruiter te paard is met duidelijke contourlijnen neergezet. Met penseel zijn enkele schaduwen weergegeven om de man en het dier meer volume te geven. De ruiter houdt liefkozend zijn linkerhand op het paard dat hij, aan de gebogen hals te zien, goed onder controle heeft. Het paard lijkt geen oren te hebben, mogelijk zijn deze door beschadiging van het perkament verdwenen of werden nooit getekend. Vanwege dat perkament zou het werk bovendien heel goed uit een manuscript kunnen komen. Een andere mogelijkheid is dat de voorstelling deel uitmaakte van een tekenboek en onderdeel was van een repertorium van motieven gemaakt voor studie en hergebruik.

Het werk is door Koenigs verworven als een Italiaanse tekening, gemaakt rond 1400. Degenhart en Schmitt vermeldden het blad in 1968 echter niet in hun Corpus der Italienischen Zeichnungen 1300-1450. Mogelijk kenden zij de tekening niet, of beschouwden die als niet-Italiaans of van latere datum.[1] Van Schendel (1938), de enige die over dit blad heeft gepubliceerd, denkt op grond van een analyse van de tekenstijl en de kleding van de figuur dat het werk in Lombardije aan het einde van de veertiende eeuw moet zijn vervaardigd.[2] De specifieke en volgens hem ‘decoratieve’ manier waarop de contouren van het paard zijn uitgevoerd, brengt hij in verband met Altichiero da Zavio’s (ca. 1330-ca. 1390) pentekening in een manuscript van Petrarca’s De viris illustribus in Parijs.[3] Die tekening is echter veel levendiger dan de onze. Ook zijn vergelijking met de ruiters in een manuscript in Chantilly, over de Trojaanse geschiedenis, overtuigt niet.[4] Wel is duidelijk dat het in ons blad om een vroegmoderne interpretatie van een Romeinse legersoldaat te paard gaat.

De aanwezigheid van het juk bovenaan de borstplaat en de schouderplaten met franjes, geven aan dat de ruiter een figuur uit de Romeinse tijd moet voorstellen. Het zadel en bit van het paard zijn duidelijk Italiaans, en de manier waarop het kostuum van de ruiter is weergegeven, evenals de lengte van het harnas en de vorm van de borstlap, doen een datering rond het begin van de vijftiende eeuw vermoeden.[5] Eenzelfde soort kostuum komt onder andere voor in een tekening van de heilige Joris in een prachtig geïllumineerd handschrift uit 1485-1490 in Londen.[6] Een specifieke context voor de oorsprong van onze tekening is echter moeilijk vast te stellen; de maker kan een verluchter of een schilder zijn geweest.

Noten

[1] Degenhart/Schmitt 1968.

[2] Van Schendel 1938, p. 55.

[3] Bibliothèque National de France, inv. Lat. 6069 F, fol. 1r.

[4] Musée Condé, Bibliothèque du Château, inv. ms. 0754 (1425), fol. 2v.

[5] Opmerking van Robert Macpherson en Stefan Hanson, specialisten vijftiende-eeuwse harnassen, op 09.09.2022.   

[6] British Library, inv. Add MS 38126, fol. 139v.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker