:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
L'idole (Het idool)

L'idole (Het idool)

Hans Bellmer (in 1937)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel L'idole (Het idool)
Materiaal en techniek Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier, met de hand ingekleurd
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 14,5 cm
Breedte 14 cm
Makers Kunstenaar: Hans Bellmer
Inventarisnummer 3396 (MK)
Credits Aankoop 1996
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1937
Herkomst Galerie Cokkie Snoei, Rotterdam 1996
Tentoonstellingen Surrealisme Expressionisme. Een confrontatie, Brugge (Stichting Sint-Jan) 17.07.1999 – 17.10.1999 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 La La La Human Steps, Rotterdam (Museum Boijmans van Beuningen) 07.02.2015 – 25.05.2015
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur P. Dourthe, Bellmer, le principe de perversion, Parijs 1999, p. 76 M. Semff, A. Spira (red.), Hans Bellmer, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), München (Staatliche Graphische Sammlungen), Londen (Whitechapel Art Gallery), Ostfildern-Ruit 2006, pp. 103, 246 / p. 273, cat.nr. 37 La La La Human Steps, tent.brochure Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2015, cat.nr. 6, p. 7 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 5, p. 51
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Met de hand kleuren > Kleuren > Gekleurd > Afwerkingstechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Duitsland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Sandra Kisters

L’idole is een tamelijk vreemde titel voor een werk dat de kijker allesbehalve een ideaalbeeld voorschotelt.[1] In de caleidoscopische voorstelling lijkt een figuur op een stoel te zitten. Enkel het onderlichaam is zichtbaar, dat zowel naar boven als naar beneden uitwaaiert. Hoewel de figuur fysiek aan een volwassen vrouw of een vruchtbaarheidsbeeldje doet denken, verwijzen de afgezakte witte sokken in zwarte schoenen eerder naar een schoolmeisje. Het is een typisch voorbeeld van de ontwrichtende werking van de fotoserie die Hans Bellmer van zijn mechanische pop uit 1934 maakte.

Bellmer was tot het maken van deze pop geïnspireerd door de opera Les contes d’Hoffmann (1851) van de componist Jacques Offenbach, die hij in 1932 bijwoonde in Berlijn.[2] In deze opera in drie aktes wordt de protagonist Hoffmann hopeloos verliefd op de mechanische pop Olympia, een gezamenlijke inventie van de gestoorde wetenschapper Spalanzani en de sinistere opticien Coppélius die de pop van glazen ogen voorziet. In de opera werd Olympia door twee actrices gespeeld, een sopraan en een danseres, maar tijdens de ontknoping werd een levensgrote pop gebruikt. In deze slotakte wordt Olympia door Hoffmann en Copellius tijdens een conflict aan haar ledematen uit elkaar getrokken, waarop Hoffmann inziet dat het een automaton is, een mechanische pop.

Bellmers levenslange toewijding aan de pop – naar verluid wilde hij zelfs met haar begraven worden – wordt door sommige auteurs in verband gebracht met Freud’s essay ‘Das Unheimliche’ (1919), dat eveneens ingaat op de opera van Offenbach. Freud legt een verband tussen het beangstigende effect van de uit elkaar gereten pop en castratieangst, een psychologische fase die volgens Freud alle jongetjes doormaken, en niet goed verloopt als zij een verstoorde relatie met hun vader hebben.[3] Hoe het ook zij, het gebruik van het unheimliche als ingrediënt voor beeldende kunst, en dan in het bijzonder het verminken van of in absurdistische houdingen positioneren van een lichaam, werd door meer surrealisten beoefend, zie bijvoorbeeld Man Ray’s op sadomasochistische wijze ingesnoerde Vénus restaurée of de beruchte scène in Buñuels film Un chien andalou (1928) waarin een scheermes een oog doorklieft.

De foto L’idole was in 1996 samen met La poupée de eerste aanwinst van werk van Bellmer voor de collectie surrealisme van Museum Boijmans Van Beuningen. Een relatief late aankoop, gezien het feit dat Bellmer al sinds de jaren dertig deel uitmaakte van de surrealisten en het museum sinds de late jaren zestig surrealistische kunst verzamelt. Vanaf zijn verbintenis met de surrealisten is Bellmers werk internationaal regelmatig te zien geweest, waaronder in 1964 tijdens de toonaangevende Documenta, in Kassel. In 1970 is een tentoonstelling aan zijn tekeningen gewijd in het Stedelijk Museum in Amsterdam.[4] Na 1996 volgden diverse andere aanwinsten, waaronder de bundel Die Puppe en de publicatie Les jeux de la poupée, waardoor het museum nu over de meest representatieve verzameling van zijn werk in een Nederlandse collectie beschikt.

 

Noten

[1] Overigens is ‘idool’ een etymologische bron voor het woord ‘pop’, volgens psycholoog Judith Kestenberg in Taylor 2000, p. 34.

[2] Taylor 2000, pp. 60-61.

[3] Freud 1919.

[4] Amsterdam 1970.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hans Bellmer

Katowice 1902 - Parijs 1975

De van oorsprong Poolse kunstenaar Hans Bellmer publiceerde anoniem foto's van zijn poppen in het boek 'Die Puppe' (de pop) in 1934. Hoewel de maker onbekend...

Bekijk het volledige profiel