:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Les jeux de la poupée (De spellen van de pop)

Les jeux de la poupée (De spellen van de pop)

Hans Bellmer (in 1949)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Les jeux de la poupée (De spellen van de pop)
Materiaal en techniek Publicatie met 15 vintage ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier, met de hand ingekleurd
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Makers Kunstenaar: Hans Bellmer
Inventarisnummer 3497 a-r (MK)
Credits Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2002
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2002
Vervaardigingsdatum in 1949
Verzamelaar W. van Rede
Herkomst Galerie Rudolf Springer, Berlijn; particuliere collectie, Duitsland; Peter van Beveren, Rotterdam
Tentoonstellingen Exposition internationale du surréalisme, Parijs (Galerie Maeght) 07.07.1947 – 07.08.1947 Die unheimliche Frau. Weiblichkeit im Surrealismus, Bielefeld (Kunsthalle Bielefeld) 01.09.2001 – 18.11.2001 The Surreal Body: Fetish and Fashion, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 La La La Human Steps, Rotterdam (Museum Boijmans van Beuningen) 07.02.2015 – 25.05.2015 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Surreëel: foto's uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Hans Bellmer. Photographs, tent.cat. Urbana-Champaign (Kranner Art Museum), 1991, pp. 21-31 P. Dourthe, Bellmer, le principe de perversion, Parijs 1999, pp. 54-77, 204, 291 S. Taylor, The Anatomy of Anxiety, Massachusetts 2000, pp. 13, 98-99, 111-112, 155 T. Lichtenstein, Behind closed doors. The Art of Hans Bellmer, tent.cat. New York (International Center of Photography), Berkeley/Los Angeles 2001, pp. 53, 164, 165 M. Semff, A. Spira (red.), Hans Bellmer, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), München (Staatliche Graphische Sammlungen), Londen (Whitechapel Art Gallery), Ostfildern-Ruit 2006, pp. 256, 290 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, p. 159 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, pp. 316-317, cat.nr. 32 G. Wood, The Surreal Body. Fetish and Fashion, Londen 2007, p. 6 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr.7, p. 55
Materiaal
Object
Techniek
Met de hand kleuren > Kleuren > Gekleurd > Afwerkingstechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

In februari 1935 is Hans Bellmer korte tijd in Parijs waar hij kennismaakt met André Breton en andere surrealisten, onder wie Paul Éluard en Henri Parisot. Vanaf dat moment wordt Bellmers werk opgenomen in tentoonstellingen van de surrealisten. In datzelfde jaar maakt hij een tweede versie van de pop met een grotere flexibiliteit dan de oorspronkelijke pop uit 1934. Armen, twee paar benen, vier kogelronde borsten, drie bekkens en een torso compleet met vrouwelijke genitaliën kunnen naar wens worden gemonteerd. De pop beschikt tevens over een uitgebreide garderobe, pruiken en schoenen.

Deze pop speelt de hoofdrol in de publicatie Les jeux de la poupée, die in 1949 verschijnt. Net als in het boekje van Die Puppe, dat in 1934 werd uitgegeven, is er een begeleidende tekst. In 1934 schreef Bellmer zelf een inleiding, getiteld ‘Erinnerungen zum Thema Puppe’, in 1949 zijn de foto’s vergezeld van veertien gedichten van Éluard en opnieuw een inleidend essay door Bellmer zelf, ‘Notes au sujet de la jointure a boule’, een pseudowetenschappelijke tekst die hij in 1938 schreef en die hij samen met de surrealistische dichter/kunstenaar Georges Hugnet vertaalde naar het Frans in 1946.[1] Naast Éluard helpen vrienden als Raoul Haussmann en Christian d’Orgeix Bellmer met het handmatig inkleuren van de foto’s.[2] Van de publicatie worden 142 exemplaren uitgebracht. In 2002 heeft Museum Boijmans Van Beuningen nummer 109 aangekocht.

Iedere foto in de serie Les jeux de la poupée vertelt een verhaal. De pop bevindt zich meestal in een huiselijke omgeving zoals een slaapkamer, een keuken, een trap of een kelderruimte. De sfeer die de foto’s uitstralen is pervers en bedreigend: een mattenklopper geeft aan dat de pop een pak slaag zal krijgen of al klappen heeft gehad, ook zijn er foto’s waarop ze aan een haak hangt of waar haar lichaam gedemonteerd is en als een vod is achtergelaten op een trap. Martelingen dreigen of hebben al plaatsgevonden. Ook buitenshuis is het gevaarlijk: een bebloede pop wordt bespied door een voyeur die zich achter een boom verschuilt. De beschouwer heeft te maken met een wrede wereld, gecreëerd door de kunstenaar, waar de kwelgeest zich in de regel niet laat zien. Wat we wel zien is het ‘voorspel’ of het resultaat van de martelingen die de pop heeft ondergaan.[3]

Bellmers verontrustende, erotische manipulaties van de pop vormden voor de kunstenares Cindy Sherman het uitgangspunt voor haar zogenaamde ‘Sex Pictures’ (ca. 1992), waarvan Museum Boijmans Van Beuningen Untitled # 258 in de collectie heeft. In deze fotoserie reageert zij op de beeldtaal en conventies van de surrealisten, terwijl Bellmer op zijn beurt met zijn fotoseries over de aantastingen van het meisjeslichaam ageerde tegen het Arische ideaaltype van de gezonde, vruchtbare vrouw.[4] In tegenstelling tot haar overige werk poseerde Sherman niet zelf voor de ‘Sex Pictures’, maar gebruikte ze onderdelen van plastic poppen die duidelijk agressieve handelingen hadden ondergaan, vergelijkbaar met Bellmers foto’s. Echt verontrustend, zoals de foto’s van Bellmer, worden ze echter niet.

 

Noten

[1] Hugnet had een boekbinderij in Parijs tussen 1934 en 1940 en werkte met Bellmer samen aan een ander livre d’artiste met de titel Oeillades ciselées en branche (1939). Zie Bellmer in de collectie van het Art Institute of Chicago: http://www.artic.edu/reynolds/essays/taylor2.php (geraadpleegd 22 augustus 2016).

[2] New York 2001, p. 165.

[3] Zie New York 2001, de foto’s zijn afgebeeld, verspreid door het boek; zie Londen/New York 2002, pp. 203-227 waarin Hal Foster de beweegredenen en de geestesgesteldheid van Bellmer analyseert en zijn werk relateert aan surrealistische fotografie.

[4] Zie Lusty 2007.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hans Bellmer

Katowice 1902 - Parijs 1975

De van oorsprong Poolse kunstenaar Hans Bellmer publiceerde anoniem foto's van zijn poppen in het boek 'Die Puppe' (de pop) in 1934. Hoewel de maker onbekend...

Bekijk het volledige profiel